Daling eierverkoop door Fipronilcrisis bleef beperkt | RetailDetail

Daling eierverkoop door Fipronilcrisis bleef beperkt

Daling eierverkoop door Fipronilcrisis bleef beperkt
Shutterstock.com

Belgen kochten in 2017 iets minder eieren, maar dat was niet enkel te wijten aan de Fipronilcrisis. De bestedingen stegen wel, als gevolg van een hogere gemiddelde eierprijs en een verdere verschuiving richting bio.

 

Discounters groeien

Het eierverbruik stagneert al een tijdje. In 2017 kocht de Belg gemiddeld iets meer dan 71 eieren voor een bedrag van 13,10 euro. Dit zijn 2 eieren of 3% minder dan in 2016 en ruim 4 stuks minder dan in het topjaar 2013. Er was in juli van vorig jaar uiteraard de Fipronil-crisis, maar ook daarvoor lag het verbruik al op een lager niveau dan in 2016. Door een hogere gemiddelde eierprijs en een verdere verschuiving richting bio lagen de eierbestedingen toch 3% hoger dan het jaar voordien. Dat blijkt uit gegevens van het marktonderzoeksbureau GfK Belgium, dat in opdracht van VLAM het thuisverbruik volgt van 5.000 Belgische gezinnen.
 

De gemiddelde prijs van zowel scharreleieren (0,15 euro per stuk) als bio-eieren (0,30 euro per stuk) steeg met 1 cent. Eieren van kippen met vrije uitloop werden twee cent duurder en klokten af op 0,23 euro per stuk. De gemiddelde aankoopfrequentie daalde lichtjes van 16 naar 15 keer per jaar. Het aantal eierkopers daalde lichtjes van 93,5 naar 93 op 100, vooral door een daling bij de kopers van eieren met vrije uitloop. Het aantal kopers van bio-eieren steeg daarentegen van 24 naar 27 op 100. Bio vertegenwoordigt 9% van het aantal verkochte eieren en ruim 14% van de omzet. Het is de enige categorie die meer kopers kan aantrekken. Het ruimere aanbod aan eieren legde de harddiscounters Aldi en Lidl geen windeieren: zij hebben nu een marktaandeel van rond de 32%. De klassieke supermarkt blijft het belangrijkste kanaal met 45% marktaandeel. De buurtsupermarkten vertegenwoordigen 15% van het verkochte volume.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.