Danone België schrapt kartonnen verpakking rond yoghurt

Danone België schrapt kartonnen verpakking rond yoghurt
Door vanaf volgende maand de yoghurtpotjes die per vier verkocht worden niet langer in een kartonnen jasje te verpakken, zal Danone België liefst 350 ton karton per jaar uitsparen, of 372 ton CO2. De besparing kadert in Danones engagement uit 2008 om tegen eind dit jaar haar CO2-uitstoot met 30% te verminderen.

Activia, Vitalinea en Danone & Fruit

Vanaf maart zal Danone de yoghurt van de merken Activia, Vitalinea en Danone & Fruit niet langer extra omhullen met karton. Aan die beslisisng is maanden werk voorafgegaan, want de zuivelreus moet uiteraard blijven voldoen aan de wettelijke informatieverplichtingen (lijst met ingrediënten, wettelijke vermeldingen, voedingswaarde, gewicht, adres enz. - en dat in alle landstalen).

 

Daarnaast moet de verpakking er ook voldoende aantrekkelijk blijven uitzien in het koelvak, aangezien de consument volgens een studie van Action Plus uit 2006 zijn product in hooguit 43 seconden wil en dus moet kunnen vinden.

 

Door alle karton te schrappen, gaat Danone nog een stap verder dan bij de 8- en 12-packs, die het eerder al aanpakte. Daar verminderde Danone de oppervlakte van het gebruikte karton met 20 tot 34%, goed voor een besparing van een kleine 45 ton karton, of 48 ton CO2 minder op jaarbasis. Bij deze laatste actie gaat het alles samen om 29 productreferenties. De nieuwe besparing doet met 350 ton karton per jaar dus nog heel wat beter en komt overeen met 60 jaar verwarming voor een Belgisch gezin of 143 heen-en-terugvluchten Brussel-New York.

 

Ecologische voetafdruk

De voorbije 10 jaar nam Danone al flink wat initiatieven om haar ecologische voetafdruk te beperken. Door onderzoek naar lichtere verpakkingen verloor het Actimel-flesje op die manier al de helft van zijn gewicht in 10 jaar tijd. Actimel zit trouwens sinds de lente van vorig jaar in een plantaardig flesje. Door luchtbelletjes toe te voegen aan de verpakking van de yoghurtpotjes, is er vandaag 35% minder plastic nodig dan 10 jaar geleden.

 

Danone België sloot in september vorig jaar een partnerschap met het WWF, dat Danone zal begeleiden en helpen met zijn milieuprojecten voor het personeel en de consument. In maart zal Danone België bijvoorbeeld een door het WWF ontwikkelde tool op zijn website plaatsen, waarmee iedereen zijn persoonlijke CO2-voetafdruk kan bereken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top