Danone België schrapt kartonnen verpakking rond yoghurt

Danone België schrapt kartonnen verpakking rond yoghurt
Door vanaf volgende maand de yoghurtpotjes die per vier verkocht worden niet langer in een kartonnen jasje te verpakken, zal Danone België liefst 350 ton karton per jaar uitsparen, of 372 ton CO2. De besparing kadert in Danones engagement uit 2008 om tegen eind dit jaar haar CO2-uitstoot met 30% te verminderen.

Activia, Vitalinea en Danone & Fruit

Vanaf maart zal Danone de yoghurt van de merken Activia, Vitalinea en Danone & Fruit niet langer extra omhullen met karton. Aan die beslisisng is maanden werk voorafgegaan, want de zuivelreus moet uiteraard blijven voldoen aan de wettelijke informatieverplichtingen (lijst met ingrediënten, wettelijke vermeldingen, voedingswaarde, gewicht, adres enz. - en dat in alle landstalen).

 

Daarnaast moet de verpakking er ook voldoende aantrekkelijk blijven uitzien in het koelvak, aangezien de consument volgens een studie van Action Plus uit 2006 zijn product in hooguit 43 seconden wil en dus moet kunnen vinden.

 

Door alle karton te schrappen, gaat Danone nog een stap verder dan bij de 8- en 12-packs, die het eerder al aanpakte. Daar verminderde Danone de oppervlakte van het gebruikte karton met 20 tot 34%, goed voor een besparing van een kleine 45 ton karton, of 48 ton CO2 minder op jaarbasis. Bij deze laatste actie gaat het alles samen om 29 productreferenties. De nieuwe besparing doet met 350 ton karton per jaar dus nog heel wat beter en komt overeen met 60 jaar verwarming voor een Belgisch gezin of 143 heen-en-terugvluchten Brussel-New York.

 

Ecologische voetafdruk

De voorbije 10 jaar nam Danone al flink wat initiatieven om haar ecologische voetafdruk te beperken. Door onderzoek naar lichtere verpakkingen verloor het Actimel-flesje op die manier al de helft van zijn gewicht in 10 jaar tijd. Actimel zit trouwens sinds de lente van vorig jaar in een plantaardig flesje. Door luchtbelletjes toe te voegen aan de verpakking van de yoghurtpotjes, is er vandaag 35% minder plastic nodig dan 10 jaar geleden.

 

Danone België sloot in september vorig jaar een partnerschap met het WWF, dat Danone zal begeleiden en helpen met zijn milieuprojecten voor het personeel en de consument. In maart zal Danone België bijvoorbeeld een door het WWF ontwikkelde tool op zijn website plaatsen, waarmee iedereen zijn persoonlijke CO2-voetafdruk kan bereken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top