Danone België schrapt kartonnen verpakking rond yoghurt

Danone België schrapt kartonnen verpakking rond yoghurt
Door vanaf volgende maand de yoghurtpotjes die per vier verkocht worden niet langer in een kartonnen jasje te verpakken, zal Danone België liefst 350 ton karton per jaar uitsparen, of 372 ton CO2. De besparing kadert in Danones engagement uit 2008 om tegen eind dit jaar haar CO2-uitstoot met 30% te verminderen.

Activia, Vitalinea en Danone & Fruit

Vanaf maart zal Danone de yoghurt van de merken Activia, Vitalinea en Danone & Fruit niet langer extra omhullen met karton. Aan die beslisisng is maanden werk voorafgegaan, want de zuivelreus moet uiteraard blijven voldoen aan de wettelijke informatieverplichtingen (lijst met ingrediënten, wettelijke vermeldingen, voedingswaarde, gewicht, adres enz. - en dat in alle landstalen).

 

Daarnaast moet de verpakking er ook voldoende aantrekkelijk blijven uitzien in het koelvak, aangezien de consument volgens een studie van Action Plus uit 2006 zijn product in hooguit 43 seconden wil en dus moet kunnen vinden.

 

Door alle karton te schrappen, gaat Danone nog een stap verder dan bij de 8- en 12-packs, die het eerder al aanpakte. Daar verminderde Danone de oppervlakte van het gebruikte karton met 20 tot 34%, goed voor een besparing van een kleine 45 ton karton, of 48 ton CO2 minder op jaarbasis. Bij deze laatste actie gaat het alles samen om 29 productreferenties. De nieuwe besparing doet met 350 ton karton per jaar dus nog heel wat beter en komt overeen met 60 jaar verwarming voor een Belgisch gezin of 143 heen-en-terugvluchten Brussel-New York.

 

Ecologische voetafdruk

De voorbije 10 jaar nam Danone al flink wat initiatieven om haar ecologische voetafdruk te beperken. Door onderzoek naar lichtere verpakkingen verloor het Actimel-flesje op die manier al de helft van zijn gewicht in 10 jaar tijd. Actimel zit trouwens sinds de lente van vorig jaar in een plantaardig flesje. Door luchtbelletjes toe te voegen aan de verpakking van de yoghurtpotjes, is er vandaag 35% minder plastic nodig dan 10 jaar geleden.

 

Danone België sloot in september vorig jaar een partnerschap met het WWF, dat Danone zal begeleiden en helpen met zijn milieuprojecten voor het personeel en de consument. In maart zal Danone België bijvoorbeeld een door het WWF ontwikkelde tool op zijn website plaatsen, waarmee iedereen zijn persoonlijke CO2-voetafdruk kan bereken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top