Danone België schrapt kartonnen verpakking rond yoghurt | RetailDetail

Danone België schrapt kartonnen verpakking rond yoghurt

Danone België schrapt kartonnen verpakking rond yoghurt
Door vanaf volgende maand de yoghurtpotjes die per vier verkocht worden niet langer in een kartonnen jasje te verpakken, zal Danone België liefst 350 ton karton per jaar uitsparen, of 372 ton CO2. De besparing kadert in Danones engagement uit 2008 om tegen eind dit jaar haar CO2-uitstoot met 30% te verminderen.

Activia, Vitalinea en Danone & Fruit

Vanaf maart zal Danone de yoghurt van de merken Activia, Vitalinea en Danone & Fruit niet langer extra omhullen met karton. Aan die beslisisng is maanden werk voorafgegaan, want de zuivelreus moet uiteraard blijven voldoen aan de wettelijke informatieverplichtingen (lijst met ingrediënten, wettelijke vermeldingen, voedingswaarde, gewicht, adres enz. - en dat in alle landstalen).

 

Daarnaast moet de verpakking er ook voldoende aantrekkelijk blijven uitzien in het koelvak, aangezien de consument volgens een studie van Action Plus uit 2006 zijn product in hooguit 43 seconden wil en dus moet kunnen vinden.

 

Door alle karton te schrappen, gaat Danone nog een stap verder dan bij de 8- en 12-packs, die het eerder al aanpakte. Daar verminderde Danone de oppervlakte van het gebruikte karton met 20 tot 34%, goed voor een besparing van een kleine 45 ton karton, of 48 ton CO2 minder op jaarbasis. Bij deze laatste actie gaat het alles samen om 29 productreferenties. De nieuwe besparing doet met 350 ton karton per jaar dus nog heel wat beter en komt overeen met 60 jaar verwarming voor een Belgisch gezin of 143 heen-en-terugvluchten Brussel-New York.

 

Ecologische voetafdruk

De voorbije 10 jaar nam Danone al flink wat initiatieven om haar ecologische voetafdruk te beperken. Door onderzoek naar lichtere verpakkingen verloor het Actimel-flesje op die manier al de helft van zijn gewicht in 10 jaar tijd. Actimel zit trouwens sinds de lente van vorig jaar in een plantaardig flesje. Door luchtbelletjes toe te voegen aan de verpakking van de yoghurtpotjes, is er vandaag 35% minder plastic nodig dan 10 jaar geleden.

 

Danone België sloot in september vorig jaar een partnerschap met het WWF, dat Danone zal begeleiden en helpen met zijn milieuprojecten voor het personeel en de consument. In maart zal Danone België bijvoorbeeld een door het WWF ontwikkelde tool op zijn website plaatsen, waarmee iedereen zijn persoonlijke CO2-voetafdruk kan bereken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.