Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar
Shutterstock

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

 

Dik 6 miljard euro omzet

Danone boekte de voorbije drie maanden een omzet van liefst 6,085 miljard euro: 10,8% meer dan een jaar eerder en net geen 5% meer op vergelijkbare basis. Danone profiteerde zowel van prijsstijgingen (+1,1%) als volumegroei (+3,8%).

 

Het Franse bedrijf dankt die topprestatie vooral aan 'gespecialiseerde voeding': die tak zag zijn omzet met liefst 14,5% aandikken tot 1,8 miljard euro, met dank aan de verkoop van babymelk op de Chinese markt (ruim +50%). De waterafdeling, met merken als Evian en Badoit, zag de vergelijkbare omzet met 4,2% groeien tot 976 miljoen euro. De omzet van de zuiveltak, tot nader order nog altijd de belangrijkste activiteit van Danone, kende in Noord-Amerika een dipje (-0,2% tot 1,19 miljard), maar die daling werd gecompenseerd in de rest van de wereld (+0,8% tot 2,1 miljard euro).

 

Danone is voor zijn groei overigens meer en meer afhankelijk van opkomende regio’s. Europa en Noord-Amerika mogen samen nog altijd 3,3 miljard van de omzet genereren, dat is wel een klein half procentje minder dan vorig jaar. De omzet in de rest van de wereld is op vergelijkbare basis dan weer met 11,7% geklommen tot 2,8 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.