Danone doet zuivelproducent Stonyfield van de hand

Danone doet zuivelproducent Stonyfield van de hand
Shutterstock

Danone heeft een overeenkomst gesloten met het eveneens Franse Lactalis over de verkoop van de Amerikaanse zuivelproducent Stonyfield. Lactalis legt daarvoor 875 miljoen dollar (770 miljoen euro) op tafel.

Deel van overname WhiteWave

Stonyfield werd in 1983 opgericht en produceert biologische yoghurt. Vorig jaar haalde het een omzet van 370 miljoen dollar (325 miljoen euro). In 2001 kocht Danone 40% van de aandelen van het bedrijf en in 2003 kreeg het zelfs 85% van Stonyfield in handen. Nu wordt het bedrijf dus overgeheveld naar een andere Franse zuivelgigant. De overname van Stonyfield moet in het derde kwartaal van dit jaar afgerond zijn.

 

De verkoop van Stonyfield aan Lactalis is onderdeel van de eerdere overname van WhiteWave door Danone. Dat beloofde toen aan de Amerikaanse mededingingsautoriteiten om Stonyfield van de hand te doen, zodat de overname van WhiteWave, het moederbedrijf van Alpro, kon doorgaan. Met een bedrag van ongeveer 11 miljard euro was de overname van WhiteWave de grootste overname ooit voor Danone.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top