Danone doet Amerikaanse Stonyfield van de hand | RetailDetail

Danone doet zuivelproducent Stonyfield van de hand

Danone doet zuivelproducent Stonyfield van de hand
Shutterstock

Danone heeft een overeenkomst gesloten met het eveneens Franse Lactalis over de verkoop van de Amerikaanse zuivelproducent Stonyfield. Lactalis legt daarvoor 875 miljoen dollar (770 miljoen euro) op tafel.

Deel van overname WhiteWave

Stonyfield werd in 1983 opgericht en produceert biologische yoghurt. Vorig jaar haalde het een omzet van 370 miljoen dollar (325 miljoen euro). In 2001 kocht Danone 40% van de aandelen van het bedrijf en in 2003 kreeg het zelfs 85% van Stonyfield in handen. Nu wordt het bedrijf dus overgeheveld naar een andere Franse zuivelgigant. De overname van Stonyfield moet in het derde kwartaal van dit jaar afgerond zijn.

 

De verkoop van Stonyfield aan Lactalis is onderdeel van de eerdere overname van WhiteWave door Danone. Dat beloofde toen aan de Amerikaanse mededingingsautoriteiten om Stonyfield van de hand te doen, zodat de overname van WhiteWave, het moederbedrijf van Alpro, kon doorgaan. Met een bedrag van ongeveer 11 miljard euro was de overname van WhiteWave de grootste overname ooit voor Danone.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.