Danone gaat voor “zero netto CO2-uitstoot” | RetailDetail

Danone gaat voor “zero netto CO2-uitstoot”

Danone gaat voor “zero netto CO2-uitstoot”

De Franse voedingsreus Danone engageert zich voor een nieuwe klimaatpolitiek. Einddoel is een "zero netto CO2-uitstoot" bij alle activiteiten die onder zijn rechtstreekse verantwoordelijkheid vallen, dus ook bij de toeleveranciers.

Ecologische voetafdruk van 18,8 miljoen ton

Het nieuwe klimaatbeleid van Danone streeft naar een "zero netto CO2-uitstoot" op lange termijn, te beginnen met een halvering in intensiteit (-50%) van broeikasgassen tegen 2030. Het bedrijf verbindt zich er ook toe om al vóór 2025 te starten met een absolute afname van de uitstoot. Vandaag heeft Danone naar eigen zeggen een ecologische voetafdruk van 18,8 miljoen ton.

 

Om dat ambitieuze doel waar te maken, zal Danone niet alleen focussen op de domeinen die rechtstreeks onder de verantwoordelijkheid van het bedrijf vallen (productie, verpakking, logistiek, einde levenscyclus) maar ook op de domeinen waarin het bedrijf een gedeelde verantwoordelijkheid draagt. Het gaat dan in het bijzonder om de landbouw, die goed is voor 65% van de totale uitstoot.

 

"Onze activiteiten houden rechtstreeks verband met natuur en landbouw", zegt CEO Emmanuel Faber. "De risico's van de klimaatopwarming zijn hoog. Ze hebben zowel een weerslag op de natuurlijke cycli waarvan wij afhangen als op de leefomstandigheden van families landbouwers en melkveehouders. Vandaag engageren we ons om veel verder te gaan en zetten we een beslissende stap in de richting van een veerkrachtig groeimodel."

 

Vijf prioriteiten in de klimaatstrategie

Om die ambitieuze doelstellingen te bereiken, heeft Danone in zijn klimaatstrategie vijf prioriteiten vastgelegd:

  • De globale uitstoot van broeikasgassen van het bedrijf reduceren in het uitgebreide activiteitendomein.
  • Initiatieven ontwikkelen voor de opname van koolstof in natuurlijke ecosystemen zoals bossen, mangroves en de bodem.
  • De ontbossingsimpact van de bevoorradingsketen van Danone volledig wegwerken tegen 2020.
  • Veerkracht inbouwen in de voedsel- en watercycli.
  • Bijdragen aan het cultiveren van gezonde voedingsgewoontes, die efficiënt gebruik maken van hulpbronnen en met ingrediënten die duurzaam geproduceerd worden.

 

Danone heeft al flink wat ervaring met het beperken van zijn CO2-uitstoot. In 2008 lanceerde het bedrijf nog een plan om de CO2-intensiteit voor de activiteiten die onder zijn rechtstreekse verantwoordelijkheid vielen, in een periode van vijf jaar met 30% te verminderen. Met succes: eind 2012 kondigde de groep een resultaat aan van -42% (uitgedrukt in gram CO2 per kilogram verkocht product). Daarmee had het zijn doelstelling niet alleen overtroffen, maar ook een jaar eerder behaald dan gepland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top