Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen | RetailDetail

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen
Shutterstock

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Succes aromatische waters

In Europa en Noord-Amerika ging de omzet er met 29,2% op vooruit, maar op vergelijkbare basis was er een terugval van 0,2%, terwijl ook het volume met 0,7% achteruitging. In de rest van de wereld waren de cijfers beter: daar steeg de vergelijkbare omzet met 11,1%, terwijl het volume met 2% groeide. Voor de volledige groep was een volumegroei van 0,4%: de hogere omzet is dus voornamelijk te danken aan hogere prijzen.

 

Binnen de divisies van het bedrijf zijn het vooral de waters en ‘specialized nutrition’ die er op vooruitgaan. Die eerste groeide op vergelijkbare basis met 7,6%, terwijl het volume met 6,2% steeg. De aromatische waters maakten zelfs een sprong van meer dan 10%. Bij ‘specialized nutrition’, waar onder andere de kindervoeding toe behoort, steeg de omzet met 17,8% en het volume met 9%. Die twee divisies presteerden vooral bijzonder goed in China.

 

De verkoop van zuivelproducten ging er dan weer over de hele wereld op achteruit. In Noord-Amerika was er een vergelijkbare omzetdaling van 2,2%, die gepaard ging met een volumedaling van 2,7%. In de rest van de wereld daalde de omzet dan weer met 2,3%, maar kreeg het volume wel een klap van 7,4%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.