Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen | RetailDetail

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen
Shutterstock

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Succes aromatische waters

In Europa en Noord-Amerika ging de omzet er met 29,2% op vooruit, maar op vergelijkbare basis was er een terugval van 0,2%, terwijl ook het volume met 0,7% achteruitging. In de rest van de wereld waren de cijfers beter: daar steeg de vergelijkbare omzet met 11,1%, terwijl het volume met 2% groeide. Voor de volledige groep was een volumegroei van 0,4%: de hogere omzet is dus voornamelijk te danken aan hogere prijzen.

 

Binnen de divisies van het bedrijf zijn het vooral de waters en ‘specialized nutrition’ die er op vooruitgaan. Die eerste groeide op vergelijkbare basis met 7,6%, terwijl het volume met 6,2% steeg. De aromatische waters maakten zelfs een sprong van meer dan 10%. Bij ‘specialized nutrition’, waar onder andere de kindervoeding toe behoort, steeg de omzet met 17,8% en het volume met 9%. Die twee divisies presteerden vooral bijzonder goed in China.

 

De verkoop van zuivelproducten ging er dan weer over de hele wereld op achteruit. In Noord-Amerika was er een vergelijkbare omzetdaling van 2,2%, die gepaard ging met een volumedaling van 2,7%. In de rest van de wereld daalde de omzet dan weer met 2,3%, maar kreeg het volume wel een klap van 7,4%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.