Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Succes aromatische waters

In Europa en Noord-Amerika ging de omzet er met 29,2% op vooruit, maar op vergelijkbare basis was er een terugval van 0,2%, terwijl ook het volume met 0,7% achteruitging. In de rest van de wereld waren de cijfers beter: daar steeg de vergelijkbare omzet met 11,1%, terwijl het volume met 2% groeide. Voor de volledige groep was een volumegroei van 0,4%: de hogere omzet is dus voornamelijk te danken aan hogere prijzen.

 

Binnen de divisies van het bedrijf zijn het vooral de waters en ‘specialized nutrition’ die er op vooruitgaan. Die eerste groeide op vergelijkbare basis met 7,6%, terwijl het volume met 6,2% steeg. De aromatische waters maakten zelfs een sprong van meer dan 10%. Bij ‘specialized nutrition’, waar onder andere de kindervoeding toe behoort, steeg de omzet met 17,8% en het volume met 9%. Die twee divisies presteerden vooral bijzonder goed in China.

 

De verkoop van zuivelproducten ging er dan weer over de hele wereld op achteruit. In Noord-Amerika was er een vergelijkbare omzetdaling van 2,2%, die gepaard ging met een volumedaling van 2,7%. In de rest van de wereld daalde de omzet dan weer met 2,3%, maar kreeg het volume wel een klap van 7,4%.