Danone heeft grote plannen met Alpro | RetailDetail

Danone heeft grote plannen met Alpro

Danone heeft grote plannen met Alpro
Shutterstock

Sinds enkele dagen is het Belgische Alpro officieel in handen van Danone, nadat de Fransen een half jaar geleden een overeenkomst bereikten voor de overname van moederbedrijf WhiteWave. Ze hebben nu grote plannen met Alpro.

“Voorbeeld om te volgen”

Alpro moet immers de grote voortrekker worden van de nieuwe businessunit Plantaardige voeding, die geleid zal worden door Alpro-CEO Bernard Derykckere, de CEO van Alpro. Die is dan ook bijzonder enthousiast over de plannen van Danone met zijn bedrijf. “Na de overname van ons moederbedrijf WhiteWave heb ik lichtjes in de ogen van Danone-CEO Emmanuel Faber zien verschijnen. Hij noemde Danone een armada van boten en ons een pilootschip, een voorbeeld om te volgen”, zegt hij aan De Tijd.

 

Het doel van Danone is dan ook om Alpro beschikbaar te maken in veel meer landen. Momenteel zijn de plantaardige producten al te vinden in 54 landen, waaronder alle Europese. “Wij zijn de expert in plantaardige zuivel en samen met Danone gaan we ervoor zorgen dat de groei versnelt.”

 

Jobs creëren

Alpro zal daarbij vooral gebruik maken van het netwerk van Danone en dus ook actief worden in landen waar de producten van het nieuwe moederbedrijf al te vinden zijn. “Als ons moederbedrijf in een ander land of continent met plantaardige producten wil beginnen, zullen wij helpen met de strategie, marketing en innovatie. Wij zullen bepalen welke producten als eerste worden gelanceerd en hoe ze in de markt worden gezet.”

 

Dankzij de expansie naar de nieuwe landen, zullen er ook meer jobs gecreëerd worden. Op het hoofdkantoor in Gent zal waarschijnlijk weinig veranderen, maar in landen waar de producten worden gelanceerd kunnen er zeker nieuwe mensen aan de slag en ook de productiefaciliteiten worden uitgebreid.

 

Alpro heeft al fabrieken in Wevelgem, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Mogelijk komt daar binnenkort nog een fabriek in Rusland bij. “Als we daar willen doorbreken, kan een lokale fabriek interessant zijn. Als we Alpro naar Zuid-Amerika brengen, is het logisch dat we daar produceren. We zouden een nieuwe fabriek kunnen bouwen of gebruik maken van de capaciteit van Danone. Dat zullen we in de toekomst allemaal bekijken.”

 

Ook in landen waar Alpro al actief is, ziet Deryckere nog groeipotentieel. “Vandaag maken plantaardige zuivelproducten 4,2% van de Europese zuivelmarkt uit. In België zitten we aan 8%. Waarom zouden we dat percentage elders in Europa niet kunnen halen?”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen van de discountketen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.