Danone heeft grote plannen met Alpro

Danone heeft grote plannen met Alpro
Shutterstock

Sinds enkele dagen is het Belgische Alpro officieel in handen van Danone, nadat de Fransen een half jaar geleden een overeenkomst bereikten voor de overname van moederbedrijf WhiteWave. Ze hebben nu grote plannen met Alpro.

“Voorbeeld om te volgen”

Alpro moet immers de grote voortrekker worden van de nieuwe businessunit Plantaardige voeding, die geleid zal worden door Alpro-CEO Bernard Derykckere, de CEO van Alpro. Die is dan ook bijzonder enthousiast over de plannen van Danone met zijn bedrijf. “Na de overname van ons moederbedrijf WhiteWave heb ik lichtjes in de ogen van Danone-CEO Emmanuel Faber zien verschijnen. Hij noemde Danone een armada van boten en ons een pilootschip, een voorbeeld om te volgen”, zegt hij aan De Tijd.

 

Het doel van Danone is dan ook om Alpro beschikbaar te maken in veel meer landen. Momenteel zijn de plantaardige producten al te vinden in 54 landen, waaronder alle Europese. “Wij zijn de expert in plantaardige zuivel en samen met Danone gaan we ervoor zorgen dat de groei versnelt.”

 

Jobs creëren

Alpro zal daarbij vooral gebruik maken van het netwerk van Danone en dus ook actief worden in landen waar de producten van het nieuwe moederbedrijf al te vinden zijn. “Als ons moederbedrijf in een ander land of continent met plantaardige producten wil beginnen, zullen wij helpen met de strategie, marketing en innovatie. Wij zullen bepalen welke producten als eerste worden gelanceerd en hoe ze in de markt worden gezet.”

 

Dankzij de expansie naar de nieuwe landen, zullen er ook meer jobs gecreëerd worden. Op het hoofdkantoor in Gent zal waarschijnlijk weinig veranderen, maar in landen waar de producten worden gelanceerd kunnen er zeker nieuwe mensen aan de slag en ook de productiefaciliteiten worden uitgebreid.

 

Alpro heeft al fabrieken in Wevelgem, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Mogelijk komt daar binnenkort nog een fabriek in Rusland bij. “Als we daar willen doorbreken, kan een lokale fabriek interessant zijn. Als we Alpro naar Zuid-Amerika brengen, is het logisch dat we daar produceren. We zouden een nieuwe fabriek kunnen bouwen of gebruik maken van de capaciteit van Danone. Dat zullen we in de toekomst allemaal bekijken.”

 

Ook in landen waar Alpro al actief is, ziet Deryckere nog groeipotentieel. “Vandaag maken plantaardige zuivelproducten 4,2% van de Europese zuivelmarkt uit. In België zitten we aan 8%. Waarom zouden we dat percentage elders in Europa niet kunnen halen?”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oekter, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

Machtsstrijd binnen familie Aldi Nord eindelijk ten einde

08/12/2017

De jarenlange machtsstrijd bij Aldi Nord, het deel van Aldi waarvan ook in België en Nederland winkels te vinden zijn, is ten einde gekomen na een uitspraak van de rechtbank. De invloed van de oprichtersfamilie wordt hierdoor beperkt.

Vakbonden Carrefour leven in angst voor transformatieplan

08/12/2017

Bij supermarktbedrijf Carrefour hebben ze de komende maanden en jaren heel wat werk voor de boeg om een herstructurering tot een goed einde te brengen. De vakbonden kijken ondertussen met een bang hart naar de toekomst.

Filet Pur: Een lege doos, vol gebakken lucht

08/12/2017

Dat de supermarkt niet meer is dan een vuilnisbak voor mislukkelingen, dat leerden we deze week, onder andere. De Sint bracht wel meer opwindend fmcg-nieuws, zoals blijkt uit dit vakkundig afgekruide nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Vijf supermarkttrends voor 2018

08/12/2017

De internationale supermarktonderzoeksorganisatie IGD identificeert de vijf trends die de foodretailmarkt zullen bepalen in de komende twaalf maanden.

Back to top