Dalende volumes in eerste kwartaal Danone | RetailDetail

Danone kampt met dalende volumes

Danone kampt met dalende volumes
Shutterstock

De omzet van voedingsbedrijf Danone is in het eerste kwartaal van 2017 met 3% gestegen, maar daar tegenover stond wel dat het volume met 2,6% terugviel. Vooral de verkoop van zuivelproducten stelde teleur.

Trage start

De totale omzet van Danone kwam in het eerste kwartaal uit op 5,46 miljard euro, 3% meer dan een jaar eerder. Die groei was volledig te danken aan de prijzen (die met 3,3% de hoogte in gingen) en wisselkoerseffecten, want het verkochte volume viel met 2,6% terug. Op vergelijkbare basis was er nog sprake van een groei van 0,7%.

 

“Zoals verwacht vertoont de omzet een trage start van het jaar. In moeilijke marktomstandigheden hebben we wel vooruitgang geboekt op onze prioriteiten doorheen alle categorieën”, zegt CEO Emmanuel Faber. Het verkochte volume van zuivelproducten, de grootste tak binnen Danone, viel met 5,3% terug, terwijl er ook 1,3% minder water werd verkocht. Babyvoeding steeg wel met 0,1% en medische voeding zelfs met 4,8%.

 

Overname Whitewave afgerond

Op geografische basis was er in elke regio sprake van een terugval. Zo viel de omzet in Europa met 4,3% terug en ook het volume daalde er met 2%. In de regio GOS (Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne) en Noord-Amerika steeg de omzet wel met 12,3%, maar daalde het verkochte volume met net geen 5%.

 

Vorige week rondde Danone nog de overname van Whitewave af, waarbij in Noord-Amerika een nieuw bedrijfsonderdeel onder de naam DanoneWave werd opgericht. Dat zal alle zuivel van Danone en de activiteiten van Whitewave samenbrengen onder de hoede van Lorna Davis, die als CEO zal fungeren van de bedrijfstak.

 

Whitewave focust zich voornamelijk op gezonde voeding en met de overname wil Danone zich meer toespitsen op de groeiende groep klanten die op zoek is naar die soort voeding. Danone legde ongeveer elf miljard euro neer voor de overname, de grootste in de geschiedenis van het bedrijf. Whitewave is ook eigenaar van het Belgische Alpro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.