Danone kampt met dalende volumes

Danone kampt met dalende volumes
Shutterstock

De omzet van voedingsbedrijf Danone is in het eerste kwartaal van 2017 met 3% gestegen, maar daar tegenover stond wel dat het volume met 2,6% terugviel. Vooral de verkoop van zuivelproducten stelde teleur.

Trage start

De totale omzet van Danone kwam in het eerste kwartaal uit op 5,46 miljard euro, 3% meer dan een jaar eerder. Die groei was volledig te danken aan de prijzen (die met 3,3% de hoogte in gingen) en wisselkoerseffecten, want het verkochte volume viel met 2,6% terug. Op vergelijkbare basis was er nog sprake van een groei van 0,7%.

 

“Zoals verwacht vertoont de omzet een trage start van het jaar. In moeilijke marktomstandigheden hebben we wel vooruitgang geboekt op onze prioriteiten doorheen alle categorieën”, zegt CEO Emmanuel Faber. Het verkochte volume van zuivelproducten, de grootste tak binnen Danone, viel met 5,3% terug, terwijl er ook 1,3% minder water werd verkocht. Babyvoeding steeg wel met 0,1% en medische voeding zelfs met 4,8%.

 

Overname Whitewave afgerond

Op geografische basis was er in elke regio sprake van een terugval. Zo viel de omzet in Europa met 4,3% terug en ook het volume daalde er met 2%. In de regio GOS (Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne) en Noord-Amerika steeg de omzet wel met 12,3%, maar daalde het verkochte volume met net geen 5%.

 

Vorige week rondde Danone nog de overname van Whitewave af, waarbij in Noord-Amerika een nieuw bedrijfsonderdeel onder de naam DanoneWave werd opgericht. Dat zal alle zuivel van Danone en de activiteiten van Whitewave samenbrengen onder de hoede van Lorna Davis, die als CEO zal fungeren van de bedrijfstak.

 

Whitewave focust zich voornamelijk op gezonde voeding en met de overname wil Danone zich meer toespitsen op de groeiende groep klanten die op zoek is naar die soort voeding. Danone legde ongeveer elf miljard euro neer voor de overname, de grootste in de geschiedenis van het bedrijf. Whitewave is ook eigenaar van het Belgische Alpro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Ceconomy stuurt winstwaarschuwing uit voor eerste kwartaal

22/01/2018

Ceconomy, het moederbedrijf achter elektronicaketens Media Markt en Saturn, heeft een bericht uitgestuurd waarin het waarschuwt voor mindere resultaten in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar.

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Back to top