Danone kampt met groeivertraging

Danone kampt met groeivertraging

Voedingsgigant Danone heeft in 2015 kunnen profiteren van de lagere melkprijzen. Het Franse moederbedrijf boven merken als Activia, Evian en Nutrilon zag zowel de winst als de omzet groeien, zij het minder sterk dan de voorbije zes jaar.

 

22,4 miljard euro omzet

Danone realiseerde in 2015 een jaaromzet van 22,4 miljard euro, een groei met 4,4% op vergelijkbare basis. De Franse levensmiddelengroep zag zijn aangepaste operationele winst met bijna 9% klimmen tot 2,9 miljard euro, waarvan netto 1,3 miljard euro overbleef (een stijging met een kleine 15%, vooral dankzij kostenbesparingen).

 

Mooie cijfers, al is de omzetgroei wel de zwakste van de voorbije zes jaren apart. Die groeivertraging zette zich trouwens ook in het vierde kwartaal door. In dat laatste kwartaal van 2015 klom de omzet maar 2,2% tot 5,28 miljard euro. Analisten hadden gerekend op 5,31 miljard euro.

 

“In 2016, waarin de wereldwijde omstandigheden volatiel blijven, zal Danone blijven investeren in zijn merken en verdere belangrijke stappen nemen om een gebalanceerd model te ontwikkelen van sterke, winstgevende en duurzame groei”, belooft bestuursvoorzitter Emmanuel Faber, die in oktober 2014 aan het hoofd kwam bij Danone.

 

‘s Werelds grootste yoghurtproducent mikt voor dit jaar op een identieke omzetgroei tussen 3% en 5%, ook al verwacht Danone dat de melkprijzen wereldwijd weer zullen stijgen, vooral dan buiten Europa en de VS.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top