Danone tempert omzetverwachtingen voor 2016 | RetailDetail

Danone tempert omzetverwachtingen voor 2016

Danone tempert omzetverwachtingen voor 2016

De Franse zuivelreus Danone heeft zijn omzetverwachtingen voor het volledige boekjaar 2016 naar beneden bijgesteld vanwege de moeilijke omstandigheden op de zuivelmarkt in Europa.

Slechte prestaties Activia

Danone spreekt vooral van mindere resultaten van het merk Activia en slechtere marktomstandigheden in Spanje. Daarom verwacht het nu dat de omzet iets onder de verwachtingen zal blijven. Eerder ging het bedrijf uit van een groei tussen 3 en 5%. De operationele winstmarge zou dan weer iets hoger uitkomen dan de verwachtingen.

 

In het derde kwartaal waren de cijfers van Danone dan ook niet bijzonder positief, met de traagste groei in iets meer dan tien jaar. Toen wees het bedrijf naar veranderingen in China, waar een hogere belasting wordt gevraagd op geïmporteerde babyvoeding. Retailers kozen er daarom voor om eerst hun huidige voorraad te verkopen.

 

Danone heeft lange tijd kunnen profiteren van een sterke verkoop in China omwille van enkele voedingsschandalen, waardoor het vertrouwen van de Chinese consument in lokale producten sterk gedaald was.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.