De Bisschopsmolen bakt kleiner brood tegen voedsel verspillen

De Bisschopsmolen bakt kleiner brood tegen voedsel verspillen

De Bisschopsmolen bakt kleiner brood tegen voedsel verspillen

Bakkerij De Bisschopsmolen in Maastricht bakt sinds kort broden van 650 gram in plaats van 800 gram, om bij te dragen aan een afname van de voedselverspilling en een toename van het bewust eten van brood.

Product aanpassen en wijzen op voedingswaarde

“Wij zien het als voedselproducent als onze verantwoordelijkheid om producten in het kader van minder voedselverspilling aan te passen en de klant te wijzen op de voedingswaarde van brood”, vertelt bakker Frank van Eerd. De bakkerij begon eerder dit jaar met het gewicht van de croissants te verlagen van 100 naar 75 gram per stuk. Vorige week werd het volledige assortiment brood aangepast, gebakken op basis van spelt.

 

De beslissing heeft tot flinke discussies in de winkel geleid, vertelt Van Eerd: “Voor de ouderen is het nog wennen, omdat ze hun koopgewoonten moeten veranderen. De jongere klanten vinden het kleinere brood geweldig”.

 

Veel consumenten gooien brood weg omdat het niet in een kleinere verpakking in de winkel ligt. Een kwart van de mensen gooit dan ook regelmatig eten weg omdat de verpakking te groot of niet hersluitbaar is. “Met name van de jonge alleenstaanden en tweeverdieners verspilt bijna 40% eten op deze manier. Het gaat in Nederland jaarlijks om ruim twee miljard kilo voedsel, meer dan 150 euro per persoon per jaar”, weet Van Eerd.

 

Aanpassen aan activiteiten

Ook het eten van de gewenste hoeveelheid brood per dag leidt tot minder weggooien: de consument zou het eten van brood kunnen aanpassen aan zijn activiteiten van die dag. Heeft hij een minder actieve dag dan kan wit brood volstaan, moet er meer inspanning worden geleverd kan hij kiezen voor meergranen of zwaar desembrood.

 

Bakker Van Eerd spant zich al enige jaren in om brood als product met gezonde ingrediënten zoals de juiste koolhydraten te positioneren: niet alleen als sponsor in de sport, maar ook in de zorg brengt hij brood onder de aandacht. De Bisschopsmolen werkt hiervoor samen met Daily Fresh Food in Geleen. In deze samenwerking is er extra aandacht voor het verband tussen eiwitten in brood en spierherstel na ziekte.

 

Broodrestanten worden paneermeel

Brood dat toch overblijft in de winkel krijgt een nieuwe bestemming als paneermeel: Traiteur Saveur maakt er gehaktbrood met Limburgse ingrediënten van. “Het is goed om nu al te kijken naar mogelijkheden voor verwerking van overgebleven product en grondstoffen. Over enkele jaren is iedere ondernemer verplicht om zonder afval te produceren, dus in een gesloten keten voor restverwerking te ondernemen”, weet de bakker-ondernemer in Maastricht.

 

De Bisschopsmolen bakt al jaren met natuurlijke granen en grondstoffen van lokale telers om de belasting van milieu en transport te beperken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.