De grote ambities van FMCG-marktplaats Shobr

De grote ambities van FMCG-marktplaats Shobr
shobr.com

De Deense online marktplaats voor FMCG-merken Shobr werkt hard aan internationale expansie: Nederland wordt de eerste stap. Willen merkfabrikanten de supermarkt buitenspel zetten? 

Heft in eigen handen

Op de Shobr-website kunnen Deense consumenten vandaag al droge voeding, verse en diepvriesproducten kopen, rechtstreeks van de merkfabrikanten. Een honderdvijftigtal merken neemt al deel aan het platform waaronder grote namen als Unilever, Procter & Gamble, Kraft Heinz, Nestlé, Carlsberg, Heineken, Dr.Oetker, Coca-Cola, Bic… 

 

De marktplaats ging van start in Denemarken, maar oprichter Lars Munch Johansen van ShopAll24 (de e-commerce serviceverlener achter het platform) verklaarde vorig jaar al aan het Britse vakblad The Grocer dat internationale expansie een logische stap zou zijn. Nu blijkt dat Nederland als eerste aan de beurt is, zo meldt Distrifood. 

 

Wat er zo bijzonder is aan Shobr? Met dit platform nemen merkfabrikanten het heft in eigen handen. Shobr kwam er immers mede op initiatief van de Deense fabrikantenvereniging DLF, met het doel om merkfabrikanten in direct contact te brengen met consumenten en meer inzicht te verkrijgen in het potentieel van e-commerce voor voeding. De Chinese marktplaats Tmall (van Alibaba) was een inspiratiebron.

 

Testplatform

De penetratie van online voedingsaankopen is nog laag, maar de klantentrouw is hoog en voeding is een erg grote markt. Dat biedt toekomstperspectief volgens Lars Munch Johansen, maar het is niet zijn ambitie om de supermarkt echt overbodig te maken. 

 

Interessant voor de merken is het feit dat ze op deze manier zelf mee aan het stuur zitten, en dat ze hun eigen identiteit kunnen behouden op het platform. Ze krijgen ook toegang tot verkoopsdata en analyses, en Shobr ziet zichzelf ook als een ideaal testplatform voor de introductie van nieuwe producten, of voor het uitproberen van nieuwe promotiemechanismen. 

 

Shobr biedt consumenten meer zekerheid en vertrouwen omdat het initiatief uitgaat van bekende merken. Als one-stop-shop biedt het platform ook gemak, een breed assortiment en een goede prijs-kwaliteitverhouding. De logistieke afwikkeling wordt centraal georganiseerd. Op die manier kunnen shoppers hun bestelling van verschillende merken toch in één pakket thuis geleverd krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tecno in Mol-Rauw is voortaan Carrefour Express

24/05/2017

De vestiging van buurtwinkelketen Tecno in Mol-Rauw is gisteren heropend als een Carrefour Express. Die opening kadert in het overnameakkoord tussen Tecno en Carrefour, waarbij negen winkels van de keten in handen komen van Carrefour.

Lidl opent beachclub in Middelkerke

23/05/2017

Gedurende vier dagen laat Lidl de consumenten proeven van de zomer, in een pop-upwinkel aan het strand. Bovendien gaat de retailer nu ook van start op Instagram. 

Discount zet de toon in private label

23/05/2017

De 'emancipatie' van discountformules, in gang gezet door Lidl, heeft ook gevolgen voor de evolutie in private labelproducten. Van prijsbreker tot onderscheidend element in een formule die sterk leunt op eigen of fancy merken.

Lidl start webshop in China

22/05/2017

De Duitse supermarktketen Lidl heeft in China een eigen webshop opgericht. Net als vele andere Westerse bedrijven kiest het daarbij voor Tmall Global, het online platform van het Chinese Alibaba.

Mars investeert 34 miljoen in Uncle Ben’s rijstfabriek

19/05/2017

De Uncle Ben’s-rijstfabriek in Olen viert haar 40ste verjaardag. Eigenaar Mars kondigt een bijzonder ambitieus investeringsplan aan om innovatiekracht en duurzaamheid in de toekomst te verzekeren.

Zo vinden merken en foodbloggers elkaar

19/05/2017

FMCG-merken onderhouden graag relaties met creatieve foodbloggers, maar de samenwerking wordt wat minder vrijblijvend. Van een sympathieke hobby groeien sommige blogs uit tot een bron van inkomsten. Toch blijft passie de motor.

Back to top