De grote ontbijtstudie (1): Een onderschatte markt van 3,5 miljard!

De grote ontbijtstudie (1): Een onderschatte markt van 3,5 miljard!
Foto Josep Suria / Shutterstock.com

Food in Mind en RetailDetail leggen de komende zes weken de focus op de belangrijkste maaltijd van de dag: het ontbijt. Een exclusieve studie leert hoe en waar de Belgen ontbijten, en ook hoe retailers en foodservicebedrijven inspelen op actuele ontbijttrends. 

 

Naar 5,4 miljard in 2025

Op basis van de ontbijtfrequentie en de bestedingen buitenhuis berekende foodservice-expert Food in Mind de actuele marktwaarde van de ontbijtsector in België. Aan de hand van trends en uitspraken van respondenten schat het onderzoek ook het belang in van de ontbijtmarkt tegen 2025. Dat is niet min: "Dit segment wordt flink onderschat", zegt Eddy Bovijn van Food in Mind. "Ze vertegenwoordigt wel 20% van de foodservicemarkt en volgens ons zal ze groeien van 3,5 miljard euro nu naar wel 5,4 miljard in 2025."

 

Het onderzoek wijst onder meer uit dat het ontbijt thuis licht onder druk staat, maar dat consumenten steeds vaker buitenshuis ontbijten: zowel foodservice- als retailspelers kunnen daar op inspelen. Gemak, gezondheid en beleving zijn interessante drijfveren die het consumptiegedrag beïnvloeden. Categoriebeheer biedt dan ook groot potentieel voor de sector.

 

Elke vrijdagochtend

In opdracht van Food in Mind ondervroeg iVox online duizend Belgen, representatief qua taal, geslacht, leeftijd en diploma. Zij moesten in detail hun ontbijtgewoonten in kaart brengen en antwoorden op stellingen rond het ontbijt in het algemeen. Dat resulteert in een uniek beeld van de ontbijtgewoonten van de Belg vandaag. Wie ontbijt waar? Wat eet men? Zien we verschillen tussen doelgroepen? Daarnaast zoomt het onderzoek in op de out-of-home sector: wat zijn de beweegredenen om al dan niet buitenhuis te eten? Welke aanbieders kent men en hoe staat men tegenover die merken?

 

Het onderzoek is een vervolg op een eerdere studie die Food in Mind samen met Ipsos (Dimarso) uitvoerde in 2005. Om een vergelijking te kunnen maken, heeft de nieuwe studie een aantal vragen rond frequentie thuis en out of home op dezelfde manier gesteld. Zo krijgen we een unieke kijk op de evolutie van bijna 15 jaar ontbijtgeschiedenis in België. De komende weken publiceren we elke vrijdagochtend een nieuwe aflevering van de grote ontbijtstudie.

 

Benieuwd naar details over de ontbijtgewoontes van de Belg? De grote ontbijtstudie van Food in Mind en iVox biedt een rijkdom aan cijfers en statistieken. Bovendien legt het onderzoek nog meer krachtlijnen bloot: het groeiend belang van de brunch, de vraag naar bio- en fairtradeproducten, de aandachtspunten inzake gezondheid, de invloed van kinderen op het ontbijtgedrag… Contacteer Eddy Bovijn op eb@foodinmind.com / www.foodinmind.com.