De innovatiedrang van Carrefour | RetailDetail

De innovatiedrang van Carrefour

De innovatiedrang van Carrefour

In heel Europa experimenteert Carrefour met nieuwe winkelformaten. Daarbij lijkt de retailer vooral de bovenkant van de markt op te zoeken. 

Een luxe-Express

Afgelopen week bijvoorbeeld opende de retailer in Madrid een “Premium”-versie van Carrefour Express. De winkel is gevestigd in een echte topwinkelstraat, la Calle de José Ortega y Gasset, tussen luxemerken als Armani, Chanel, Dior en Hugo Boss.

 

Deze luxe-Express van 160 m² verkoopt 3.700 referenties, met de nadruk op vers. Er zijn zowel gastronomische producten als depannageartikelen te vinden in wat als een compacte variatie op het Carrefour Gourmet-concept kan beschouwd worden. Van deze formule, een luxueuze uitvoering van het Market-concept, heeft de groep sinds twee jaar verschillende vestigingen geopend in Italië.  Carrefour wil er de shopper verrassen met topkwaliteit, inclusief regionale producten en wereldkeuken.

 

Van Parijs tot Polen

Blijft het Gourmet-concept beperkt tot Italië? De Carrefour Market die eind mei opende nabij het metrostation Saint Marcel in Parijs, lijkt nogal wat elementen van de Gourmet over te nemen: een ‘urban chic’ gedecoreerde winkel met houten meubilair en mooie bedieningstogen voor verswaren, veel aandacht voor bio en gezond, een goed gestoffeerde wijnafdeling en een bezorgdienst. Het enseigne Gourmet is er echter nergens te bespeuren. 


Carrefour Polen opende in Warschau dan weer een “Premium” Market, een innovatieve supermarkt de inzet op digitale technologie en nieuwigheden als een rijpingskamer en een rookkamer op de vleesafdeling, of sapcentrifuges waar klanten de vruchten kunnen persen die ze zelf hebben uitgekozen op de versafdeling.

 

Ook in België

De innovatiedrang van Carrefour beperkt zich niet tot gourmet- of premiumsupermarkten: in Parijs opende de retailer al zes Bio-winkels, die 4.000 biologische producten verkopen op gemiddeld 300 m², en er zijn er meer op komst. Zowel in Spanje als in Italië verruimt Carrefour de openingsuren: daar openen verschillende market vestigingen nu 24 uur per dag, 7 dagen op 7…

 

We vergeten uiteraard de vernieuwing niet op de Belgische markt, met de mooie hypermarkten in Bergen en Koksijde, en het nieuwe formaat Easy Market, waarover RetailDetail al eerder (en als eerste) berichtte

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top