De innovatiedrang van Carrefour | RetailDetail

De innovatiedrang van Carrefour

De innovatiedrang van Carrefour

In heel Europa experimenteert Carrefour met nieuwe winkelformaten. Daarbij lijkt de retailer vooral de bovenkant van de markt op te zoeken. 

Een luxe-Express

Afgelopen week bijvoorbeeld opende de retailer in Madrid een “Premium”-versie van Carrefour Express. De winkel is gevestigd in een echte topwinkelstraat, la Calle de José Ortega y Gasset, tussen luxemerken als Armani, Chanel, Dior en Hugo Boss.

 

Deze luxe-Express van 160 m² verkoopt 3.700 referenties, met de nadruk op vers. Er zijn zowel gastronomische producten als depannageartikelen te vinden in wat als een compacte variatie op het Carrefour Gourmet-concept kan beschouwd worden. Van deze formule, een luxueuze uitvoering van het Market-concept, heeft de groep sinds twee jaar verschillende vestigingen geopend in Italië.  Carrefour wil er de shopper verrassen met topkwaliteit, inclusief regionale producten en wereldkeuken.

 

Van Parijs tot Polen

Blijft het Gourmet-concept beperkt tot Italië? De Carrefour Market die eind mei opende nabij het metrostation Saint Marcel in Parijs, lijkt nogal wat elementen van de Gourmet over te nemen: een ‘urban chic’ gedecoreerde winkel met houten meubilair en mooie bedieningstogen voor verswaren, veel aandacht voor bio en gezond, een goed gestoffeerde wijnafdeling en een bezorgdienst. Het enseigne Gourmet is er echter nergens te bespeuren. 


Carrefour Polen opende in Warschau dan weer een “Premium” Market, een innovatieve supermarkt de inzet op digitale technologie en nieuwigheden als een rijpingskamer en een rookkamer op de vleesafdeling, of sapcentrifuges waar klanten de vruchten kunnen persen die ze zelf hebben uitgekozen op de versafdeling.

 

Ook in België

De innovatiedrang van Carrefour beperkt zich niet tot gourmet- of premiumsupermarkten: in Parijs opende de retailer al zes Bio-winkels, die 4.000 biologische producten verkopen op gemiddeld 300 m², en er zijn er meer op komst. Zowel in Spanje als in Italië verruimt Carrefour de openingsuren: daar openen verschillende market vestigingen nu 24 uur per dag, 7 dagen op 7…

 

We vergeten uiteraard de vernieuwing niet op de Belgische markt, met de mooie hypermarkten in Bergen en Koksijde, en het nieuwe formaat Easy Market, waarover RetailDetail al eerder (en als eerste) berichtte

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".