De Marc Wilmots in Jef Colruyt | RetailDetail

De Marc Wilmots in Jef Colruyt

De Marc Wilmots in Jef Colruyt

Het is met Colruyt een beetje zoals met de Rode Duivels: ze winnen wel, maar krijgen toch kritiek. Maakt dat van Jef Colruyt een Marc Wilmots? RetailDetail Food blikt terug op de week.

“Niet overtuigd”

Soms staan we er met grote ogen op te kijken. Colruyt publiceerde eerder deze week zonder meer knappe resultaten: omzet, winst, marktaandeel… alle indicatoren stonden duidelijk op groen. En dat terwijl de tegenstand toch niet van de minste was. Toch deden de beleggers de beurskoers kelderen. Hadden we iets gemist dan? 

 

Even de analisten raadplegen, want dat doen ze op tv na de wedstrijd ook. “Wij zijn niet overtuigd”, klinkt het bij KBC Securities. En ook: “We zien geen opstekers op korte termijn.” De kosten stijgen en de marges staan wat onder druk, zo blijkt, en dat zien de financiële bollebozen niet goed aflopen. Zelfde verhaal bij Barclays: daar zien ze onvoldoende winstgroeipotentieel en vinden ze het aandeel te duur. Stel je voor: te duur! We hebben het nochtans over Colruyt… 

 

Geen laagste prijs online?

Bij L’Echo concluderen ze dat beleggers heimwee hebben naar de mooie jaren 1990-2000. De verwachtingen liggen te hoog en Colruyt put zich teveel uit in excuses (prijsdruk, concurrentie, economisch klimaat…). Kort samengevat: Colruyt is een overschatte ploeg en de coach kent er niet veel van. Exact dus wat Filip Joos vindt van Marc Wilmots en zijn Rode Duivels, ook al spreken de feiten hem tegen. Moet er nog zand zijn? 


Maar de kritiek kwam afgelopen week ook uit een andere hoek. De laagste prijs blijkt namelijk niet te gelden voor onlineklanten: die betalen bij Collect & Go vaak meer dan in de winkel, omdat Colruyt online de prijzen vergelijkt met andere webshops, niet met de fysieke concurrenten. Of dat een goede strategie is, daarover zijn de meningen verdeeld, maar het probleem zal worden aangepakt, heeft Colruyt beloofd.  

 

Protectionisme

De daling van het Colruytaandeel had volgens de kranten ook te maken met de dreigende Brexit. Ook in retailland staat de Europese eenheidsmarkt ter discussie: nu is het weer Roemenië dat dwarsligt. Het land wil supermarkten verplichten om minstens 51% lokale producten te verkopen, op straffe van zware boetes. Eerder hadden ook Slovakije en Polen al protectionistische maatregelen aangekondigd, maar de kans op slagen lijkt nihil – in tegenstelling tot de kansen van onze nationale ploeg. Voor ons niet gelaten, wij kopen onze lokale producten binnenkort immers in de Antwerpse overdekte foodhal die nog dit najaar de deuren moet openen. 


Afgelopen week vernamen we ook dat Philadelphia als eerste grote stad in de VS een belasting invoert op frisdranken. Officieel uit bezorgdheid om de volksgezondheid, in de praktijk toch vooral uit geldnood. Net als bij ons, dus. Leest u vooral ook de andere artikels in onze wekelijkse RetailDetail Food nieuwsbrief, want deze week vatten we immers een actueel onderwerp bij de rode horens: het potentieel van e-commerce in de FMCG-sector. Tot volgende vrijdag!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Back to top