De Marc Wilmots in Jef Colruyt | RetailDetail

De Marc Wilmots in Jef Colruyt

De Marc Wilmots in Jef Colruyt

Het is met Colruyt een beetje zoals met de Rode Duivels: ze winnen wel, maar krijgen toch kritiek. Maakt dat van Jef Colruyt een Marc Wilmots? RetailDetail Food blikt terug op de week.

“Niet overtuigd”

Soms staan we er met grote ogen op te kijken. Colruyt publiceerde eerder deze week zonder meer knappe resultaten: omzet, winst, marktaandeel… alle indicatoren stonden duidelijk op groen. En dat terwijl de tegenstand toch niet van de minste was. Toch deden de beleggers de beurskoers kelderen. Hadden we iets gemist dan? 

 

Even de analisten raadplegen, want dat doen ze op tv na de wedstrijd ook. “Wij zijn niet overtuigd”, klinkt het bij KBC Securities. En ook: “We zien geen opstekers op korte termijn.” De kosten stijgen en de marges staan wat onder druk, zo blijkt, en dat zien de financiële bollebozen niet goed aflopen. Zelfde verhaal bij Barclays: daar zien ze onvoldoende winstgroeipotentieel en vinden ze het aandeel te duur. Stel je voor: te duur! We hebben het nochtans over Colruyt… 

 

Geen laagste prijs online?

Bij L’Echo concluderen ze dat beleggers heimwee hebben naar de mooie jaren 1990-2000. De verwachtingen liggen te hoog en Colruyt put zich teveel uit in excuses (prijsdruk, concurrentie, economisch klimaat…). Kort samengevat: Colruyt is een overschatte ploeg en de coach kent er niet veel van. Exact dus wat Filip Joos vindt van Marc Wilmots en zijn Rode Duivels, ook al spreken de feiten hem tegen. Moet er nog zand zijn? 


Maar de kritiek kwam afgelopen week ook uit een andere hoek. De laagste prijs blijkt namelijk niet te gelden voor onlineklanten: die betalen bij Collect & Go vaak meer dan in de winkel, omdat Colruyt online de prijzen vergelijkt met andere webshops, niet met de fysieke concurrenten. Of dat een goede strategie is, daarover zijn de meningen verdeeld, maar het probleem zal worden aangepakt, heeft Colruyt beloofd.  

 

Protectionisme

De daling van het Colruytaandeel had volgens de kranten ook te maken met de dreigende Brexit. Ook in retailland staat de Europese eenheidsmarkt ter discussie: nu is het weer Roemenië dat dwarsligt. Het land wil supermarkten verplichten om minstens 51% lokale producten te verkopen, op straffe van zware boetes. Eerder hadden ook Slovakije en Polen al protectionistische maatregelen aangekondigd, maar de kans op slagen lijkt nihil – in tegenstelling tot de kansen van onze nationale ploeg. Voor ons niet gelaten, wij kopen onze lokale producten binnenkort immers in de Antwerpse overdekte foodhal die nog dit najaar de deuren moet openen. 


Afgelopen week vernamen we ook dat Philadelphia als eerste grote stad in de VS een belasting invoert op frisdranken. Officieel uit bezorgdheid om de volksgezondheid, in de praktijk toch vooral uit geldnood. Net als bij ons, dus. Leest u vooral ook de andere artikels in onze wekelijkse RetailDetail Food nieuwsbrief, want deze week vatten we immers een actueel onderwerp bij de rode horens: het potentieel van e-commerce in de FMCG-sector. Tot volgende vrijdag!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.