De verrassend kleine impact van promoties | RetailDetail

De verrassend kleine impact van promoties

De verrassend kleine impact van promoties

Meer dan de helft van de promoties in de supermarkt draagt niet bij tot categoriegroei, blijkt uit Brits onderzoek. Retailers passen daarom hun promotiebeleid aan. 

Amper of geen categoriegroei

Onderzoeksbureau IRI bestudeerde 85.000 supermarktaanbiedingen in het Verenigd Koninkrijk, en kwam tot verrassende conclusies: meer dan de helft van de onderzochte promoties hadden een negatieve impact op de categorie, schrijft het Britse vakblad The Grocer. Gemiddeld groeide een categorie met slechts 0,13% wanneer er een promotie liep. Bovendien bleken de populaire ‘multibuy’-promoties (van het type 2+1 of 1+1) weinig of geen impact te hebben op de omzet op categorieniveau: er was een stijging van amper 0,02%. 

 

De resultaten staan in contrast met de gangbare opinie die ervan uitgaat dat promoties retailers kunnen helpen om een categorie te doen groeien. Britse retailers blijken nu vaker af te stappen van diepe ‘multibuy’-promoties (ze daalden het afgelopen jaar met 40%) en te opteren voor heldere prijskortingen en ‘ronde prijzen’.

 

Verschillen per winkeltype

Promoties helpen fabrikanten wél om marktaandeel af te snoepen van concurrenten. Prijskortingen leiden ook tot licht hogere opbrengsten voor retailers (+0,2%). Dat is wellicht vooral het gevolg van de bijdragen die fabrikanten betalen voor listingfees, displayruimte en voorkeurplaatsingen. Bovendien zorgen promoties voor meer trafiek en hogere gemiddelde bestedingen. 

 

De impact van promoties verschilt sterk per winkeltype: gemakswinkels ondervinden een positief effect, met meer dan 2,5% categoriegroei bij promoties. Multibuy-aanbiedingen werken beter voor supermarkten met een premium positionering, prijskortingen zijn meer succesvol in mass-market ketens. Promoties op huismerkproducten presteren slechter dan promoties op A-merken: ze doen de categorieomzet met -0,35 % dalen, stelt IRI. Op categorieniveau werken promoties het best voor zakdoekjes, kaas, maaltijdkits en diepvries. 

 

Volgens IRI analytics director Thomas Hall worden in het VK meer dan de helft van de producten in promotie verkocht. Dat is het hoogste promotionele aandeel ter wereld. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.