Degelijk derde kwartaal voor Carrefour

Degelijk derde kwartaal voor Carrefour

De Franse retailgroep Carrefour publiceerde goede cijfers voor het derde kwartaal van 2016. Vooral de betere prestaties op de Franse markt weten de analisten gerust te stellen, in België zijn de cijfers stabiel. 

Sterke supermarkten

Met een omzet van 21,8 miljard euro in het derde kwartaal presteerde Carrefour iets boven de verwachtingen. In Frankrijk was de vergelijkbare omzetgroei grotendeels stabiel, ondanks een uitdagende economische context. De hypermarkten bleven het moeilijk hebben, maar deden met -1,0% beter dan de voorbije kwartalen. Vooral de supermarkten (+3,7%) en de gemakswinkels (+3,2%) presteerden uitstekend.

 

Intussen gaat het transformatieplan van de overgenomen Dia-winkels verder: 123 winkels werden heropend in het derde kwartaal, wat het totaal aantal omgebouwde winkels op 535 brengt. Eind dit jaar zal het transformatieplan zijn afgerond. 

 

Status quo in België

De vergelijkbare omzet bleef met 1,064 miljard euro stabiel in België (0,0%). Over de eerste drie kwartalen samen realiseerde Carrefour Belgium een omzet van 3,197 miljard euro, wat een lichte stijging met 0,2% betekent. In de rest van Europa deden Italië (+2,2%), Spanje (+1,0%) en Roemenië het goed, terwijl Polen licht achteruitboerde. Puike cijfers komen uit Latijns-Amerika: +12,4% in Brazilië en +18,0% in Argentinië. In Azië blijft China het probleemkind (-7,8%), terwijl Taiwan met 3,3% vooruitging. 

 

Carrefour ziet in de degelijke cijfers een bevestiging van zijn strategie: inzetten op een multiformaataanpak, met een sterkere nadruk op food. Ook zal de retailer blijven investeren in expansie en in de modernisering van de winkels, in digitale transformatie, in de bevoorradingsketen en in een rationalisering van de IT-systemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Back to top