Degelijk derde kwartaal voor Carrefour | RetailDetail

Degelijk derde kwartaal voor Carrefour

Degelijk derde kwartaal voor Carrefour

De Franse retailgroep Carrefour publiceerde goede cijfers voor het derde kwartaal van 2016. Vooral de betere prestaties op de Franse markt weten de analisten gerust te stellen, in België zijn de cijfers stabiel. 

Sterke supermarkten

Met een omzet van 21,8 miljard euro in het derde kwartaal presteerde Carrefour iets boven de verwachtingen. In Frankrijk was de vergelijkbare omzetgroei grotendeels stabiel, ondanks een uitdagende economische context. De hypermarkten bleven het moeilijk hebben, maar deden met -1,0% beter dan de voorbije kwartalen. Vooral de supermarkten (+3,7%) en de gemakswinkels (+3,2%) presteerden uitstekend.

 

Intussen gaat het transformatieplan van de overgenomen Dia-winkels verder: 123 winkels werden heropend in het derde kwartaal, wat het totaal aantal omgebouwde winkels op 535 brengt. Eind dit jaar zal het transformatieplan zijn afgerond. 

 

Status quo in België

De vergelijkbare omzet bleef met 1,064 miljard euro stabiel in België (0,0%). Over de eerste drie kwartalen samen realiseerde Carrefour Belgium een omzet van 3,197 miljard euro, wat een lichte stijging met 0,2% betekent. In de rest van Europa deden Italië (+2,2%), Spanje (+1,0%) en Roemenië het goed, terwijl Polen licht achteruitboerde. Puike cijfers komen uit Latijns-Amerika: +12,4% in Brazilië en +18,0% in Argentinië. In Azië blijft China het probleemkind (-7,8%), terwijl Taiwan met 3,3% vooruitging. 

 

Carrefour ziet in de degelijke cijfers een bevestiging van zijn strategie: inzetten op een multiformaataanpak, met een sterkere nadruk op food. Ook zal de retailer blijven investeren in expansie en in de modernisering van de winkels, in digitale transformatie, in de bevoorradingsketen en in een rationalisering van de IT-systemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.