Degelijk derde kwartaal voor Carrefour

Degelijk derde kwartaal voor Carrefour

De Franse retailgroep Carrefour publiceerde goede cijfers voor het derde kwartaal van 2016. Vooral de betere prestaties op de Franse markt weten de analisten gerust te stellen, in België zijn de cijfers stabiel. 

Sterke supermarkten

Met een omzet van 21,8 miljard euro in het derde kwartaal presteerde Carrefour iets boven de verwachtingen. In Frankrijk was de vergelijkbare omzetgroei grotendeels stabiel, ondanks een uitdagende economische context. De hypermarkten bleven het moeilijk hebben, maar deden met -1,0% beter dan de voorbije kwartalen. Vooral de supermarkten (+3,7%) en de gemakswinkels (+3,2%) presteerden uitstekend.

 

Intussen gaat het transformatieplan van de overgenomen Dia-winkels verder: 123 winkels werden heropend in het derde kwartaal, wat het totaal aantal omgebouwde winkels op 535 brengt. Eind dit jaar zal het transformatieplan zijn afgerond. 

 

Status quo in België

De vergelijkbare omzet bleef met 1,064 miljard euro stabiel in België (0,0%). Over de eerste drie kwartalen samen realiseerde Carrefour Belgium een omzet van 3,197 miljard euro, wat een lichte stijging met 0,2% betekent. In de rest van Europa deden Italië (+2,2%), Spanje (+1,0%) en Roemenië het goed, terwijl Polen licht achteruitboerde. Puike cijfers komen uit Latijns-Amerika: +12,4% in Brazilië en +18,0% in Argentinië. In Azië blijft China het probleemkind (-7,8%), terwijl Taiwan met 3,3% vooruitging. 

 

Carrefour ziet in de degelijke cijfers een bevestiging van zijn strategie: inzetten op een multiformaataanpak, met een sterkere nadruk op food. Ook zal de retailer blijven investeren in expansie en in de modernisering van de winkels, in digitale transformatie, in de bevoorradingsketen en in een rationalisering van de IT-systemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een soufflé van windeieren

18/08/2017

De excuses raken op bij Delhaize, en het geduld is op bij Dick Boer, zo leerden we afgelopen week. Nee, het is daar niet bepaald koek en ei. Maar elders ook niet. Hier is het zonnige nieuwsoverzicht van RetailDetail Food! 

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

17/08/2017

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

17/08/2017

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Back to top