Degelijk derde kwartaal voor Carrefour | RetailDetail

Degelijk derde kwartaal voor Carrefour

Degelijk derde kwartaal voor Carrefour

De Franse retailgroep Carrefour publiceerde goede cijfers voor het derde kwartaal van 2016. Vooral de betere prestaties op de Franse markt weten de analisten gerust te stellen, in België zijn de cijfers stabiel. 

Sterke supermarkten

Met een omzet van 21,8 miljard euro in het derde kwartaal presteerde Carrefour iets boven de verwachtingen. In Frankrijk was de vergelijkbare omzetgroei grotendeels stabiel, ondanks een uitdagende economische context. De hypermarkten bleven het moeilijk hebben, maar deden met -1,0% beter dan de voorbije kwartalen. Vooral de supermarkten (+3,7%) en de gemakswinkels (+3,2%) presteerden uitstekend.

 

Intussen gaat het transformatieplan van de overgenomen Dia-winkels verder: 123 winkels werden heropend in het derde kwartaal, wat het totaal aantal omgebouwde winkels op 535 brengt. Eind dit jaar zal het transformatieplan zijn afgerond. 

 

Status quo in België

De vergelijkbare omzet bleef met 1,064 miljard euro stabiel in België (0,0%). Over de eerste drie kwartalen samen realiseerde Carrefour Belgium een omzet van 3,197 miljard euro, wat een lichte stijging met 0,2% betekent. In de rest van Europa deden Italië (+2,2%), Spanje (+1,0%) en Roemenië het goed, terwijl Polen licht achteruitboerde. Puike cijfers komen uit Latijns-Amerika: +12,4% in Brazilië en +18,0% in Argentinië. In Azië blijft China het probleemkind (-7,8%), terwijl Taiwan met 3,3% vooruitging. 

 

Carrefour ziet in de degelijke cijfers een bevestiging van zijn strategie: inzetten op een multiformaataanpak, met een sterkere nadruk op food. Ook zal de retailer blijven investeren in expansie en in de modernisering van de winkels, in digitale transformatie, in de bevoorradingsketen en in een rationalisering van de IT-systemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Back to top