Degelijke start voor Carrefour | RetailDetail

Degelijke start voor Carrefour

Degelijke start voor Carrefour

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een behoorlijk eerste kwartaal achter de rug, maar de resultaten lopen regionaal sterk uiteen. De Belgische divisie deed beter dan de groep in zijn geheel.

Stabiel in Frankrijk, groei in Europa

De omzet van de groep Carrefour daalde tijdens het eerste kwartaal van 2016 met 4,3% tot 20,05 miljard euro, een daling die te wijten is aan wisselkoersen en lagere brandstofprijzen. De vergelijkbare omzet (zonder brandstoffen en zonder kalendereffecten) groeide immers met 3,1%, bij constante wisselkoersen zou dat 3,8% zijn. 

 

In Frankrijk bleef de retailer ter plaatse trappelen, de hypermarkten boeren er zelfs licht achteruit. Carrefour is in Frankrijk volop bezig met het omvormen van de meer dan 600 overgenomen Dia-winkels naar Carrefour enseignes. Alle andere Europese landen konden groeicijfers optekenen tijdens het eerste kwartaal: in Spanje bedroeg de vergelijkbare groei +3,4%, in Italië +4,5%. Ook Polen en Roemenië deden het goed. In België realiseerde Carrefour een omzet van 1,06 miljard euro, een stijging met 1,2% (vergelijkbare groei: 1,0%). 

 

Wisselkoersen drukten de resultaten in Latijns-Amerika, maar de vergelijkbare groei was er mooi: +13,5%. In Azië daalde de vergelijkbare omzet met 4,9%. China blijft een moeilijke markt voor Carrefour, al ziet de retailer toch stilaan verbetering.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.