Degelijke start voor Carrefour | RetailDetail

Degelijke start voor Carrefour

Degelijke start voor Carrefour

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een behoorlijk eerste kwartaal achter de rug, maar de resultaten lopen regionaal sterk uiteen. De Belgische divisie deed beter dan de groep in zijn geheel.

Stabiel in Frankrijk, groei in Europa

De omzet van de groep Carrefour daalde tijdens het eerste kwartaal van 2016 met 4,3% tot 20,05 miljard euro, een daling die te wijten is aan wisselkoersen en lagere brandstofprijzen. De vergelijkbare omzet (zonder brandstoffen en zonder kalendereffecten) groeide immers met 3,1%, bij constante wisselkoersen zou dat 3,8% zijn. 

 

In Frankrijk bleef de retailer ter plaatse trappelen, de hypermarkten boeren er zelfs licht achteruit. Carrefour is in Frankrijk volop bezig met het omvormen van de meer dan 600 overgenomen Dia-winkels naar Carrefour enseignes. Alle andere Europese landen konden groeicijfers optekenen tijdens het eerste kwartaal: in Spanje bedroeg de vergelijkbare groei +3,4%, in Italië +4,5%. Ook Polen en Roemenië deden het goed. In België realiseerde Carrefour een omzet van 1,06 miljard euro, een stijging met 1,2% (vergelijkbare groei: 1,0%). 

 

Wisselkoersen drukten de resultaten in Latijns-Amerika, maar de vergelijkbare groei was er mooi: +13,5%. In Azië daalde de vergelijkbare omzet met 4,9%. China blijft een moeilijke markt voor Carrefour, al ziet de retailer toch stilaan verbetering.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.