Delhaize: “Bio-verkoop zet stijging door” | RetailDetail

Delhaize: “Bio-verkoop zet stijging door”

Delhaize: “Bio-verkoop zet stijging door”

Het is ruim 25 jaar geleden dat bio-producten deel zijn beginnen uitmaken van het voedingsaanbod. Zoveel jaren later blijft het een afdeling die steeds meer gegadigden vindt en waarvan de verkoop blijft stijgen. Zo kondigde Delhaize aan dat de verkoop van bio-producten, met de vegetarische op kop, sinds begin dit jaar al met negen procent toenam. De crisis speelt hier duidelijk geen parten.

Bio krijgt beter imago

Volgens cijfers van Delhaize zijn het, van de 635 aangeboden producten met bio-certificaat, de vegetarische producten die de grootste stijging kennen (+ 76 procent), gevolgd door vis (+40 procent), vlees (+15 procent), eieren (+13 procent) en wijn (+23 procent).

 

Waar “bio” vroeger dikwijls werd gelijkgesteld met “alternatief”, heeft het vandaag een totaal ander imago weten te verwerven. Steeds meer consumenten blijken zich namelijk een bio-profiel aan te meten dat op uiteenlopende manieren gemanifesteerd wordt. Er zijn natuurlijk de echte bio-fanaten, maar daarnaast zijn er volgens Delhaize toch ook steeds meer klanten die het belangrijk vinden producten te kunnen kopen die bij voorkeur afkomstig zijn uit de streek en op een verantwoorde manier werden geproduceerd. Ook seizoensgebonden producten zijn steeds meer in trek.

 

Nieuwe voedingsgewoonten

Een belangrijk bijkomend fenomeen is dat ook de voedingsgewoonten zijn veranderd. Niet alleen stappen meer mensen over op een vegetarisch dieet, er zijn bovendien steeds meer consumenten te vinden voor het zogenaamde “flexitarisme”, waarbij er bewust voor wordt gekozen één of twee dagen per week geen vlees te eten en op zoek te gaan naar vegetarische alternatieven.

 

In die zoektocht naar gezonde alternatieven blijken consumenten gevoeliger te zijn voor een product met een bio-label dan voor een gelijkaardig product dat dit label niet draagt.

 

Week van de Bio

Zaterdag 2 juni wordt het startschot gegeven van de Week van de Bio die dit jaar in het thema van de smaak staat. De actie loopt tot 10 juni en wil de nadruk leggen op het feit dat “we leven in een maatschappij waarin duurzaamheid en kwaliteit van het leven voorop staan”, aldus Vlaams Viceminister-president Ingrid Lieten.

 

Over heel Vlaanderen worden activiteiten georganiseerd die de consument dichter bij de biologische boer en zijn producten moeten brengen. Meer informatie is te vinden op www.bioweek.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.