Delhaize: “Bio-verkoop zet stijging door”

Delhaize: “Bio-verkoop zet stijging door”

Het is ruim 25 jaar geleden dat bio-producten deel zijn beginnen uitmaken van het voedingsaanbod. Zoveel jaren later blijft het een afdeling die steeds meer gegadigden vindt en waarvan de verkoop blijft stijgen. Zo kondigde Delhaize aan dat de verkoop van bio-producten, met de vegetarische op kop, sinds begin dit jaar al met negen procent toenam. De crisis speelt hier duidelijk geen parten.

Bio krijgt beter imago

Volgens cijfers van Delhaize zijn het, van de 635 aangeboden producten met bio-certificaat, de vegetarische producten die de grootste stijging kennen (+ 76 procent), gevolgd door vis (+40 procent), vlees (+15 procent), eieren (+13 procent) en wijn (+23 procent).

 

Waar “bio” vroeger dikwijls werd gelijkgesteld met “alternatief”, heeft het vandaag een totaal ander imago weten te verwerven. Steeds meer consumenten blijken zich namelijk een bio-profiel aan te meten dat op uiteenlopende manieren gemanifesteerd wordt. Er zijn natuurlijk de echte bio-fanaten, maar daarnaast zijn er volgens Delhaize toch ook steeds meer klanten die het belangrijk vinden producten te kunnen kopen die bij voorkeur afkomstig zijn uit de streek en op een verantwoorde manier werden geproduceerd. Ook seizoensgebonden producten zijn steeds meer in trek.

 

Nieuwe voedingsgewoonten

Een belangrijk bijkomend fenomeen is dat ook de voedingsgewoonten zijn veranderd. Niet alleen stappen meer mensen over op een vegetarisch dieet, er zijn bovendien steeds meer consumenten te vinden voor het zogenaamde “flexitarisme”, waarbij er bewust voor wordt gekozen één of twee dagen per week geen vlees te eten en op zoek te gaan naar vegetarische alternatieven.

 

In die zoektocht naar gezonde alternatieven blijken consumenten gevoeliger te zijn voor een product met een bio-label dan voor een gelijkaardig product dat dit label niet draagt.

 

Week van de Bio

Zaterdag 2 juni wordt het startschot gegeven van de Week van de Bio die dit jaar in het thema van de smaak staat. De actie loopt tot 10 juni en wil de nadruk leggen op het feit dat “we leven in een maatschappij waarin duurzaamheid en kwaliteit van het leven voorop staan”, aldus Vlaams Viceminister-president Ingrid Lieten.

 

Over heel Vlaanderen worden activiteiten georganiseerd die de consument dichter bij de biologische boer en zijn producten moeten brengen. Meer informatie is te vinden op www.bioweek.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top