Delhaize: “Bio-verkoop zet stijging door”

Delhaize: “Bio-verkoop zet stijging door”

Het is ruim 25 jaar geleden dat bio-producten deel zijn beginnen uitmaken van het voedingsaanbod. Zoveel jaren later blijft het een afdeling die steeds meer gegadigden vindt en waarvan de verkoop blijft stijgen. Zo kondigde Delhaize aan dat de verkoop van bio-producten, met de vegetarische op kop, sinds begin dit jaar al met negen procent toenam. De crisis speelt hier duidelijk geen parten.

Bio krijgt beter imago

Volgens cijfers van Delhaize zijn het, van de 635 aangeboden producten met bio-certificaat, de vegetarische producten die de grootste stijging kennen (+ 76 procent), gevolgd door vis (+40 procent), vlees (+15 procent), eieren (+13 procent) en wijn (+23 procent).

 

Waar “bio” vroeger dikwijls werd gelijkgesteld met “alternatief”, heeft het vandaag een totaal ander imago weten te verwerven. Steeds meer consumenten blijken zich namelijk een bio-profiel aan te meten dat op uiteenlopende manieren gemanifesteerd wordt. Er zijn natuurlijk de echte bio-fanaten, maar daarnaast zijn er volgens Delhaize toch ook steeds meer klanten die het belangrijk vinden producten te kunnen kopen die bij voorkeur afkomstig zijn uit de streek en op een verantwoorde manier werden geproduceerd. Ook seizoensgebonden producten zijn steeds meer in trek.

 

Nieuwe voedingsgewoonten

Een belangrijk bijkomend fenomeen is dat ook de voedingsgewoonten zijn veranderd. Niet alleen stappen meer mensen over op een vegetarisch dieet, er zijn bovendien steeds meer consumenten te vinden voor het zogenaamde “flexitarisme”, waarbij er bewust voor wordt gekozen één of twee dagen per week geen vlees te eten en op zoek te gaan naar vegetarische alternatieven.

 

In die zoektocht naar gezonde alternatieven blijken consumenten gevoeliger te zijn voor een product met een bio-label dan voor een gelijkaardig product dat dit label niet draagt.

 

Week van de Bio

Zaterdag 2 juni wordt het startschot gegeven van de Week van de Bio die dit jaar in het thema van de smaak staat. De actie loopt tot 10 juni en wil de nadruk leggen op het feit dat “we leven in een maatschappij waarin duurzaamheid en kwaliteit van het leven voorop staan”, aldus Vlaams Viceminister-president Ingrid Lieten.

 

Over heel Vlaanderen worden activiteiten georganiseerd die de consument dichter bij de biologische boer en zijn producten moeten brengen. Meer informatie is te vinden op www.bioweek.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Back to top