Delhaize betaalde zuurgooier duizenden euro’s | RetailDetail

Delhaize betaalde zuurgooier duizenden euro’s

Delhaize betaalde zuurgooier duizenden euro’s

Supermarktketen Delhaize zou tot 40.000 euro hebben overgemaakt aan de man die zuur in het gezicht van een poetsvrouw had gegooid in een Antwerpse Delhaize, op aanraden van het parket.

In overleg met de onderzoekers

Ruim drie maanden eiste de zuurgooier dat Delhaize bedragen van 300 tot 500 euro overschreef, maar toen de groep weigerde in te gaan op de eis om hogere bedragen over te schrijven heeft de man zijn onwaarschijnlijke dreigement daadwerkelijk uitgevoerd.

 

Volgens de Franstalige krant La Capitale (Sudpresse) zou de distributeur daarna in overleg met de recherche de bedragen hebben opgetrokken tot 3.000 euro, maar dan wel in schijven zodat de man meermaals naar de bankautomaat moest.

 

De politie hoopte de man op die manier te kunnen klissen. Bijna was het trouwens gelukt, want nog volgens de krant had de politie de zuurgooier bijna te pakken: de patrouille kwam net te laat aan bij de bankautomaat waar de man zijn rekeningen had gecheckt. Uiteindelijk liep de vermoedelijke dader in de buurt van Parijs bij een banale verkeerscontrole tegen de lamp.

 

Prepaid creditcards

Intussen is ook bekend hoe de man tewerk ging: hij had in Frankrijk prepaid creditcards gekocht waarop hij het geld liet overmaken. Bij onze zuiderburen hoeft men zich niet te legitimeren bij het kopen van zo'n kaart, waardoor de aankoop dus makkelijk onder een valse naam kan.

 

Bij Delhaize blijft men vooralsnog op de vlakte: "We geven geen commentaar op wat we al dan niet in het lopende gerechtelijke onderzoek gedaan hebben", zegt woordvoerder Roel Dekelver. "We hebben geregeld overleg met het parket en doen wat het gerecht ons aanraadt te doen."

 

Hoeveel Delhaize alles samen betaald heeft, is niet officieel bekend, maar volgens HLN.be zou het in totaal om zo'n 40.000 euro gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.