Delhaize en Ikea bij winnaars Food Waste Awards | RetailDetail

Delhaize en Ikea bij winnaars Food Waste Awards

Delhaize en Ikea bij winnaars Food Waste Awards
Foto Delhaize

Voedselverlies staat steeds hoger op de maatschappelijke agenda. De tweede editie van de Food Waste Awards bekroonde de beste ideeën om dit probleem tegen te gaan, en ook twee bekende retailers vielen in de prijzen. 

 

Gered van de afvalberg

De Food Waste Awards bekroonden op dinsdagavond 20 maart in Brussel voor de tweede keer de beste ideeën om voedselverlies tegen te gaan, in verschillende categorieën. Als opmerkelijkste voedingsbedrijf wint Delhaize een Food Waste Award met het engagement om onverkochte producten aan lokale verenigingen te herverdelen. In 2017 redden ze op die manier 2.635 ton voedsel van de afvalberg. Ikea Food Belgium is de strafste cateraar: op een jaar tijd drukte Ikea in België voedselverlies met 41%, wat gelijk staat aan 99 ton voeding en 427 ton CO2.

 

Voor de categorie gezondheidszorg is woonzorgcentrum Sint-Elisabeth de winnaar: via metingen en keuzemenu’s voor hun bewoners brachten zij het dagelijkse voedselverlies terug met gemiddeld 10%. Een award ging ook naar Opschepper, een initiatief van studenten van de Universiteit Antwerpen dat met voedselboxen bestaande uit voedseloverschotten studenten en 65-plussers samenbrengt voor een gezellige en ecologisch verantwoorde maaltijd.

 

Groot aantal kandidaten

Foodsavers Gent kaapte de prijs voor lokale besturen met een distributieplatform voor voedseloverschotten, die worden herverdeeld aan financieel kwetsbare mensen via sociale organisaties. Ook het Britse project Bubble & Squeak viel in de prijzen: lagere schoolkinderen van Old Oak Primary School beheren een eigen stand aan de schoolpoort waar ze wekelijks ongeveer 40 kilo voedselsurplus herverdelen aan de ouders.

 

Elke Markey van FoodWIN, organisator van de Food Waste Awards, staat versteld van het grote aantal kandidaten dat dit jaar meedong naar de prijzen. “Met meer dan het dubbel aantal projectinzendingen lijkt voedselverlies steeds meer een aandachtspunt te zijn binnen Belgische organisaties. We hopen met dit succes nog meer organisaties te inspireren om voedselverlies onder de loep te nemen en creatieve oplossingen te bedenken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bio-Planet opent eerste stadswinkel in Antwerpen

26/04/2018

Ook Bio-Planet springt nu op de kar van de stadswinkel. De bioketen van Colruyt Group opent binnenkort haar eerste winkel in het hartje van Antwerpen en brengt zo haar bioproducten meer binnen het bereik van mensen zonder wagen.

Spontane stakingen bij 79 Belgische supermarkten Lidl

26/04/2018

Over het hele land braken woensdag spontane stakingen uit bij Lidl. De medewerkers noemen de werkdruk te hoog en legden het werk neer nadat overleg met de directie op niks uitliep. 79 winkels hielden de deuren dicht. 

Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap

26/04/2018

De Tiense Suikerraffinaderij speelt met een nieuw merk in op de toenemende diversiteit in de samenleving: Shukr wordt in eerste instantie gelanceerd in het gespecialiseerde kanaal van de etnische winkels. Mogelijk volgen supermarkten later.

JBC zet in op herbruikbare draagtas

26/04/2018

Moderetailer JBC wil een voorloper zijn inzake duurzaamheid: recent introduceerde de keten een nieuw draagtassenbeleid dat verantwoorde keuzes beloont. Klanten reageren enthousiast.

Carrefour en Système U onderhandelen over samenwerking

25/04/2018

Carrefour en Système U bespreken de mogelijkheid een alliantie te sluiten, die beide bedrijven de komende vijf jaar betere aankoopprijzen bij producenten moet opleveren. Système U werkt nochtans al lang samen met Carrefour-concurrent Auchan.

“Duurdere chocolade mag geen taboe zijn”

25/04/2018

De verkoop van fairtradeproducten in ons land blijft stijgen, vooral voor chocolade. Dat is ook nodig, want die sector staat voor grote uitdagingen. “Chocolade zal niet verdwijnen, maar de cacaoprijs moet hoger.”