Delhaize en Ikea bij winnaars Food Waste Awards | RetailDetail

Delhaize en Ikea bij winnaars Food Waste Awards

Delhaize en Ikea bij winnaars Food Waste Awards
Foto Delhaize

Voedselverlies staat steeds hoger op de maatschappelijke agenda. De tweede editie van de Food Waste Awards bekroonde de beste ideeën om dit probleem tegen te gaan, en ook twee bekende retailers vielen in de prijzen. 

 

Gered van de afvalberg

De Food Waste Awards bekroonden op dinsdagavond 20 maart in Brussel voor de tweede keer de beste ideeën om voedselverlies tegen te gaan, in verschillende categorieën. Als opmerkelijkste voedingsbedrijf wint Delhaize een Food Waste Award met het engagement om onverkochte producten aan lokale verenigingen te herverdelen. In 2017 redden ze op die manier 2.635 ton voedsel van de afvalberg. Ikea Food Belgium is de strafste cateraar: op een jaar tijd drukte Ikea in België voedselverlies met 41%, wat gelijk staat aan 99 ton voeding en 427 ton CO2.

 

Voor de categorie gezondheidszorg is woonzorgcentrum Sint-Elisabeth de winnaar: via metingen en keuzemenu’s voor hun bewoners brachten zij het dagelijkse voedselverlies terug met gemiddeld 10%. Een award ging ook naar Opschepper, een initiatief van studenten van de Universiteit Antwerpen dat met voedselboxen bestaande uit voedseloverschotten studenten en 65-plussers samenbrengt voor een gezellige en ecologisch verantwoorde maaltijd.

 

Groot aantal kandidaten

Foodsavers Gent kaapte de prijs voor lokale besturen met een distributieplatform voor voedseloverschotten, die worden herverdeeld aan financieel kwetsbare mensen via sociale organisaties. Ook het Britse project Bubble & Squeak viel in de prijzen: lagere schoolkinderen van Old Oak Primary School beheren een eigen stand aan de schoolpoort waar ze wekelijks ongeveer 40 kilo voedselsurplus herverdelen aan de ouders.

 

Elke Markey van FoodWIN, organisator van de Food Waste Awards, staat versteld van het grote aantal kandidaten dat dit jaar meedong naar de prijzen. “Met meer dan het dubbel aantal projectinzendingen lijkt voedselverlies steeds meer een aandachtspunt te zijn binnen Belgische organisaties. We hopen met dit succes nog meer organisaties te inspireren om voedselverlies onder de loep te nemen en creatieve oplossingen te bedenken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.