Delhaize en Veviba vechten het uit voor de rechtbank

Delhaize en Veviba vechten het uit voor de rechtbank

Delhaize en Veviba vechten het uit voor de rechtbank
Shutterstock

Delhaize, al 42 jaar klant bij Veviba, maakte meteen na het vleesschandaal een einde aan de samenwerking met het slachthuis uit Bastenaken en zet de strijd nu verder voor een Brusselse rechtbank. Veviba eist echter zelf ook een schadevergoeding van Delhaize.

 

Schadeclaims

Het meest recente vleesschandaal, waarbij onder meer slachthuis Veviba uit Bastenaken zwaar in opspraak kwam, krijgt nu ook een juridisch staartje: supermarktketen Delhaize, al meer dan veertig jaar afnemer van vlees geslacht door Veviba, maakt immers niet alleen een einde aan die jarenlange samenwerking, maar start nu ook een juridische procedure om de geleden schade vergoed te krijgen door Veviba.

 

Voor Delhaize zorgden de vaststellingen van fraude bij Veviba voor een onherstelbare breuk van het vertrouwen, waarvoor de keten zich nu gecompenseerd wil zien. “Wij willen onze klanten veilige producten van de allerbeste kwaliteit aanbieden, geen vlees dat niet meer voor menselijke consumptie geschikt is of onterecht het bio-label draagt,” zo stelt Delhaize in La Libre Belgique: “Ook het vertrouwen van onze klanten heeft klappen gekregen en daarvoor eisen wij een schadevergoeding van Veviba.”

 

De in opspraak gekomen slachthuizen laten zich evenwel niet zomaar naar de slachtbank voeren: zij eisen op hun beurt een schadevergoeding voor de volgens hen onrechtmatige manier waarop Delhaize een einde stelde aan de samenwerking. Behalve Veviba mag ook het slachthuis Lanciers uit Rochefort zich overigens komen verantwoorden voor de Brusselse rechter. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.