Delhaize en Veviba vechten het uit voor de rechtbank

Delhaize en Veviba vechten het uit voor de rechtbank

Delhaize en Veviba vechten het uit voor de rechtbank
Shutterstock

Delhaize, al 42 jaar klant bij Veviba, maakte meteen na het vleesschandaal een einde aan de samenwerking met het slachthuis uit Bastenaken en zet de strijd nu verder voor een Brusselse rechtbank. Veviba eist echter zelf ook een schadevergoeding van Delhaize.

 

Schadeclaims

Het meest recente vleesschandaal, waarbij onder meer slachthuis Veviba uit Bastenaken zwaar in opspraak kwam, krijgt nu ook een juridisch staartje: supermarktketen Delhaize, al meer dan veertig jaar afnemer van vlees geslacht door Veviba, maakt immers niet alleen een einde aan die jarenlange samenwerking, maar start nu ook een juridische procedure om de geleden schade vergoed te krijgen door Veviba.

 

Voor Delhaize zorgden de vaststellingen van fraude bij Veviba voor een onherstelbare breuk van het vertrouwen, waarvoor de keten zich nu gecompenseerd wil zien. “Wij willen onze klanten veilige producten van de allerbeste kwaliteit aanbieden, geen vlees dat niet meer voor menselijke consumptie geschikt is of onterecht het bio-label draagt,” zo stelt Delhaize in La Libre Belgique: “Ook het vertrouwen van onze klanten heeft klappen gekregen en daarvoor eisen wij een schadevergoeding van Veviba.”

 

De in opspraak gekomen slachthuizen laten zich evenwel niet zomaar naar de slachtbank voeren: zij eisen op hun beurt een schadevergoeding voor de volgens hen onrechtmatige manier waarop Delhaize een einde stelde aan de samenwerking. Behalve Veviba mag ook het slachthuis Lanciers uit Rochefort zich overigens komen verantwoorden voor de Brusselse rechter. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.