Delhaize even in oog van storm door plastic verpakkingen

Delhaize even in oog van storm door plastic verpakkingen

Onderschat nooit de kracht van sociale media, zoals Delhaize zopas nog mocht ondervinden. De gezonde snacks die de distributeur aanbiedt in kleine plastic zakjes, kregen plots felle kritiek: “Noemen jullie dat duurzaam ondernemen?”

3 komkommertjes, 4 kerstomaatjes of 5 radijsjes

Het was Tom Verswijvel, secretaris van Groen-voorzitter Meyrem Almaci én Delhaize-klant, die op Facebook een foto postte van een rek in een -supermarkt met radijsjes, kerstomaatjes en kleine komkommers verpakt in kleine, handige plastic zakjes. "Allesbehalve duurzaam", zo vond hij, zeker van een keten die zichzelf graag op de borst klopt als het op duurzaam ondernemen aankomt. Zo pakte Delhaize begin dit jaar nog uit met een primeur rond zijn biovoeding: “Natural branding, een natuurlijke techniek om op groenten en fruit te schrijven” want, zo klonk het toen, “de beste verpakking is geen verpakking”. En dan dit?

 

“Kunnen jullie alsjeblief dat hoofdstuk over duurzaam ondernemen van jullie website halen, want totaal ongeloofwaardig. En alle begrip dat jullie niet over één nacht naar een verpakkingsvrije retail kunnen gaan, maar dit is echt compleet van de pot gerukt”, trok de Groen-politicus van leer in een Facebook-post die flink werd gedeeld.

 

“Soms kun je niet anders”

Delhaize reageerde bliksemsnel op de post: “We begrijpen volledig dat het niet aangenaam is om te zien hoeveel plastiek er gebruikt wordt voor onze nieuwe healty snacks. Ondanks het feit dat we momenteel aan het bekijken zijn hoe we dit kunnen verbeteren, zijn deze producten een aanvraag van onze klanten en hebben we besloten om ze te commercialiseren. Het is ook jammer genoeg niet altijd mogelijk plastic verpakkingen te vermijden, maar we zijn wel bezig om te kijken hoe we zo goed mogelijk het gebruik ervan kunnen voorkomen, dus we hopen hier alvast verandering in te kunnen brengen.”

 

In De Standaard voegde woordvoerder Roel Dekelver van Delhaize er nog aan toe: “We gaan echt niet alles in plastic draaien, maar soms kun je niet anders. Een minikomkommer stop je niet zomaar in je rugzak. En papier desintegreert te gemakkelijk. Bij dit concept past nu eenmaal plastic.” Bij gebrek aan alternatieven, zeg maar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top