Delhaize even in oog van storm door plastic verpakkingen

Delhaize even in oog van storm door plastic verpakkingen

Onderschat nooit de kracht van sociale media, zoals Delhaize zopas nog mocht ondervinden. De gezonde snacks die de distributeur aanbiedt in kleine plastic zakjes, kregen plots felle kritiek: “Noemen jullie dat duurzaam ondernemen?”

3 komkommertjes, 4 kerstomaatjes of 5 radijsjes

Het was Tom Verswijvel, secretaris van Groen-voorzitter Meyrem Almaci én Delhaize-klant, die op Facebook een foto postte van een rek in een -supermarkt met radijsjes, kerstomaatjes en kleine komkommers verpakt in kleine, handige plastic zakjes. "Allesbehalve duurzaam", zo vond hij, zeker van een keten die zichzelf graag op de borst klopt als het op duurzaam ondernemen aankomt. Zo pakte Delhaize begin dit jaar nog uit met een primeur rond zijn biovoeding: “Natural branding, een natuurlijke techniek om op groenten en fruit te schrijven” want, zo klonk het toen, “de beste verpakking is geen verpakking”. En dan dit?

 

“Kunnen jullie alsjeblief dat hoofdstuk over duurzaam ondernemen van jullie website halen, want totaal ongeloofwaardig. En alle begrip dat jullie niet over één nacht naar een verpakkingsvrije retail kunnen gaan, maar dit is echt compleet van de pot gerukt”, trok de Groen-politicus van leer in een Facebook-post die flink werd gedeeld.

 

“Soms kun je niet anders”

Delhaize reageerde bliksemsnel op de post: “We begrijpen volledig dat het niet aangenaam is om te zien hoeveel plastiek er gebruikt wordt voor onze nieuwe healty snacks. Ondanks het feit dat we momenteel aan het bekijken zijn hoe we dit kunnen verbeteren, zijn deze producten een aanvraag van onze klanten en hebben we besloten om ze te commercialiseren. Het is ook jammer genoeg niet altijd mogelijk plastic verpakkingen te vermijden, maar we zijn wel bezig om te kijken hoe we zo goed mogelijk het gebruik ervan kunnen voorkomen, dus we hopen hier alvast verandering in te kunnen brengen.”

 

In De Standaard voegde woordvoerder Roel Dekelver van Delhaize er nog aan toe: “We gaan echt niet alles in plastic draaien, maar soms kun je niet anders. Een minikomkommer stop je niet zomaar in je rugzak. En papier desintegreert te gemakkelijk. Bij dit concept past nu eenmaal plastic.” Bij gebrek aan alternatieven, zeg maar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top