Delhaize even in oog van storm door plastic verpakkingen

Delhaize even in oog van storm door plastic verpakkingen

Onderschat nooit de kracht van sociale media, zoals Delhaize zopas nog mocht ondervinden. De gezonde snacks die de distributeur aanbiedt in kleine plastic zakjes, kregen plots felle kritiek: “Noemen jullie dat duurzaam ondernemen?”

3 komkommertjes, 4 kerstomaatjes of 5 radijsjes

Het was Tom Verswijvel, secretaris van Groen-voorzitter Meyrem Almaci én Delhaize-klant, die op Facebook een foto postte van een rek in een -supermarkt met radijsjes, kerstomaatjes en kleine komkommers verpakt in kleine, handige plastic zakjes. "Allesbehalve duurzaam", zo vond hij, zeker van een keten die zichzelf graag op de borst klopt als het op duurzaam ondernemen aankomt. Zo pakte Delhaize begin dit jaar nog uit met een primeur rond zijn biovoeding: “Natural branding, een natuurlijke techniek om op groenten en fruit te schrijven” want, zo klonk het toen, “de beste verpakking is geen verpakking”. En dan dit?

 

“Kunnen jullie alsjeblief dat hoofdstuk over duurzaam ondernemen van jullie website halen, want totaal ongeloofwaardig. En alle begrip dat jullie niet over één nacht naar een verpakkingsvrije retail kunnen gaan, maar dit is echt compleet van de pot gerukt”, trok de Groen-politicus van leer in een Facebook-post die flink werd gedeeld.

 

“Soms kun je niet anders”

Delhaize reageerde bliksemsnel op de post: “We begrijpen volledig dat het niet aangenaam is om te zien hoeveel plastiek er gebruikt wordt voor onze nieuwe healty snacks. Ondanks het feit dat we momenteel aan het bekijken zijn hoe we dit kunnen verbeteren, zijn deze producten een aanvraag van onze klanten en hebben we besloten om ze te commercialiseren. Het is ook jammer genoeg niet altijd mogelijk plastic verpakkingen te vermijden, maar we zijn wel bezig om te kijken hoe we zo goed mogelijk het gebruik ervan kunnen voorkomen, dus we hopen hier alvast verandering in te kunnen brengen.”

 

In De Standaard voegde woordvoerder Roel Dekelver van Delhaize er nog aan toe: “We gaan echt niet alles in plastic draaien, maar soms kun je niet anders. Een minikomkommer stop je niet zomaar in je rugzak. En papier desintegreert te gemakkelijk. Bij dit concept past nu eenmaal plastic.” Bij gebrek aan alternatieven, zeg maar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dagvers nu ook in Brussel en Gent

24/01/2018

Na Antwerpen maakt de coöperatieve vereniging Dagvers, die gezonde en biologische maaltijden aan huis levert, bekend dat ze voortaan ook in Brussel en Gent actief zal zijn.

Frites Atelier van Sergio Herman wil Europa inpalmen

24/01/2018

De Frites Atelier-keten van kok Sergio Herman blijkt een succes: Gent en Brussel krijgen een eigen friettent voor ‘foodies’ en meer vestigingen zijn op komst. De volgende stap moet een uitbreiding naar steden als Barcelona en Berlijn worden.

Sterk Albert Heijn, stabiel Delhaize in vierde kwartaal

24/01/2018

Ahold Delhaize heeft er een degelijk vierde kwartaal op zitten, vooral dankzij sterke prestaties van Albert Heijn en Bol.com. In België blijft Delhaize ter plaatse trappelen.

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Back to top