Delhaize gaat groenten telen op het dak van de supermarkt

Delhaize gaat groenten telen op het dak van de supermarkt

Groenten kweken op het dak van de supermarkt, en ze dan verkopen in de winkel: dat is het nieuwe concept waar Delhaize mee uitpakt. Voorlopig gaat het om een proefproject, maar de ambitie is om het naar meer winkels uit te rollen.

Lokaal en duurzaam

Momenteel is er op het dak van Delhaize supermarkt Boondael in Elsene nog niet veel te zien: de bouwvergunning voor de geplande stadsmoestuin moet nog worden aangevraagd. Als alles vlot verloopt, kan de  winkel echter in het midden van volgend jaar een daktuin van 320 m² in gebruik nemen voor de teelt van kerstomaten, aubergines en sla. De helft van de oppervlakte wordt ingenomen door een serre, de andere helft is een moestuin in open lucht. De oogst zal worden verkocht in de winkel.

 

“Een kortere keten bestaat niet”, verklaart CEO Denis Knoops. “Meer dan ooit zet Delhaize in op lokaal en duurzaam. Met deze primeur bevestigen we onze voortrekkersrol.” De groenten zullen in principe beantwoorden aan de voorwaarden voor biogroenten, maar omdat ze niet in volle grond worden geteeld, kunnen ze dat label niet dragen. Ze worden verkocht aan een prijs die net iets lager zal liggen dan die voor bioproducten.

 

Rendabel project

Deze ‘urban farm’ is meer dan een dakmoestuin, benadrukt Denis Knoops. Delhaize wil er een educatief programma én een project van sociale inclusie aan koppelen, met de actieve participatie van medewerkers, buren en scholen uit de omgeving. Dat dit vooral een marketinginitiatief is van Delhaize, ontkent vicepresident Illya Van den Borre dan weer met klem: “Het moet een rendabel project worden. We hebben al een voltijdse agronoom aangeworven en we zullen het na de pilot zeker niet bij deze ene winkel laten. Al is het wel zo dat niet elke supermarkt beschikt over een dak met voldoende draagkracht voor zo’n moestuin.”

 

Stadsmoestuinen zijn een trend, met proefprojecten in verschillende steden. Belangrijke voordelen zijn onder andere de bijdrage tot de biodiversiteit in de stad, het nuttig gebruik van de kostbare oppervlakte en de lokale teelt die vervoer over de weg overbodig maakt. Projecten op het dak van een supermarkt zijn echter uitzonderlijk. Een bekende case is Wholefoods in Brooklyn. In het Zwitserse Bazel verkoopt Migros groenten van een nabijgelegen stadsmoestuin, maar die bevindt zich niet op het dak van de winkel. Wellicht heeft Delhaize dus een Europese primeur te pakken. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Nederlandse groep neemt Woluwe Shopping Center over

22/01/2018

Het Nederlandse Eurocommercial Properties krijgt het Woluwe Shopping Center in handen, nadat het bod van het vastgoedbedrijf - 425 miljoen euro - aanvaard werd.

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Back to top