Delhaize gaat groenten telen op het dak van de supermarkt

Delhaize gaat groenten telen op het dak van de supermarkt

Groenten kweken op het dak van de supermarkt, en ze dan verkopen in de winkel: dat is het nieuwe concept waar Delhaize mee uitpakt. Voorlopig gaat het om een proefproject, maar de ambitie is om het naar meer winkels uit te rollen.

Lokaal en duurzaam

Momenteel is er op het dak van Delhaize supermarkt Boondael in Elsene nog niet veel te zien: de bouwvergunning voor de geplande stadsmoestuin moet nog worden aangevraagd. Als alles vlot verloopt, kan de  winkel echter in het midden van volgend jaar een daktuin van 320 m² in gebruik nemen voor de teelt van kerstomaten, aubergines en sla. De helft van de oppervlakte wordt ingenomen door een serre, de andere helft is een moestuin in open lucht. De oogst zal worden verkocht in de winkel.

 

“Een kortere keten bestaat niet”, verklaart CEO Denis Knoops. “Meer dan ooit zet Delhaize in op lokaal en duurzaam. Met deze primeur bevestigen we onze voortrekkersrol.” De groenten zullen in principe beantwoorden aan de voorwaarden voor biogroenten, maar omdat ze niet in volle grond worden geteeld, kunnen ze dat label niet dragen. Ze worden verkocht aan een prijs die net iets lager zal liggen dan die voor bioproducten.

 

Rendabel project

Deze ‘urban farm’ is meer dan een dakmoestuin, benadrukt Denis Knoops. Delhaize wil er een educatief programma én een project van sociale inclusie aan koppelen, met de actieve participatie van medewerkers, buren en scholen uit de omgeving. Dat dit vooral een marketinginitiatief is van Delhaize, ontkent vicepresident Illya Van den Borre dan weer met klem: “Het moet een rendabel project worden. We hebben al een voltijdse agronoom aangeworven en we zullen het na de pilot zeker niet bij deze ene winkel laten. Al is het wel zo dat niet elke supermarkt beschikt over een dak met voldoende draagkracht voor zo’n moestuin.”

 

Stadsmoestuinen zijn een trend, met proefprojecten in verschillende steden. Belangrijke voordelen zijn onder andere de bijdrage tot de biodiversiteit in de stad, het nuttig gebruik van de kostbare oppervlakte en de lokale teelt die vervoer over de weg overbodig maakt. Projecten op het dak van een supermarkt zijn echter uitzonderlijk. Een bekende case is Wholefoods in Brooklyn. In het Zwitserse Bazel verkoopt Migros groenten van een nabijgelegen stadsmoestuin, maar die bevindt zich niet op het dak van de winkel. Wellicht heeft Delhaize dus een Europese primeur te pakken. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top