Delhaize gaat groenten telen op het dak van een supermarkt | RetailDetail

Delhaize gaat groenten telen op het dak van de supermarkt

Delhaize gaat groenten telen op het dak van de supermarkt

Groenten kweken op het dak van de supermarkt, en ze dan verkopen in de winkel: dat is het nieuwe concept waar Delhaize mee uitpakt. Voorlopig gaat het om een proefproject, maar de ambitie is om het naar meer winkels uit te rollen.

Lokaal en duurzaam

Momenteel is er op het dak van Delhaize supermarkt Boondael in Elsene nog niet veel te zien: de bouwvergunning voor de geplande stadsmoestuin moet nog worden aangevraagd. Als alles vlot verloopt, kan de  winkel echter in het midden van volgend jaar een daktuin van 320 m² in gebruik nemen voor de teelt van kerstomaten, aubergines en sla. De helft van de oppervlakte wordt ingenomen door een serre, de andere helft is een moestuin in open lucht. De oogst zal worden verkocht in de winkel.

 

“Een kortere keten bestaat niet”, verklaart CEO Denis Knoops. “Meer dan ooit zet Delhaize in op lokaal en duurzaam. Met deze primeur bevestigen we onze voortrekkersrol.” De groenten zullen in principe beantwoorden aan de voorwaarden voor biogroenten, maar omdat ze niet in volle grond worden geteeld, kunnen ze dat label niet dragen. Ze worden verkocht aan een prijs die net iets lager zal liggen dan die voor bioproducten.

 

Rendabel project

Deze ‘urban farm’ is meer dan een dakmoestuin, benadrukt Denis Knoops. Delhaize wil er een educatief programma én een project van sociale inclusie aan koppelen, met de actieve participatie van medewerkers, buren en scholen uit de omgeving. Dat dit vooral een marketinginitiatief is van Delhaize, ontkent vicepresident Illya Van den Borre dan weer met klem: “Het moet een rendabel project worden. We hebben al een voltijdse agronoom aangeworven en we zullen het na de pilot zeker niet bij deze ene winkel laten. Al is het wel zo dat niet elke supermarkt beschikt over een dak met voldoende draagkracht voor zo’n moestuin.”

 

Stadsmoestuinen zijn een trend, met proefprojecten in verschillende steden. Belangrijke voordelen zijn onder andere de bijdrage tot de biodiversiteit in de stad, het nuttig gebruik van de kostbare oppervlakte en de lokale teelt die vervoer over de weg overbodig maakt. Projecten op het dak van een supermarkt zijn echter uitzonderlijk. Een bekende case is Wholefoods in Brooklyn. In het Zwitserse Bazel verkoopt Migros groenten van een nabijgelegen stadsmoestuin, maar die bevindt zich niet op het dak van de winkel. Wellicht heeft Delhaize dus een Europese primeur te pakken. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.