Delhaize geeft varkenshouders efficiëntiewinst terug

Delhaize geeft varkenshouders efficiëntiewinst terug

Delhaize komt tegemoet aan de verzuchtingen van de varkenshouders. De supermarktketen voelde zich daartoe genoodzaakt nadat Veva, de vereniging van varkenshouders, de aankooppolitiek van Delhaize als “pure guerrilla” had afgeschilderd. Tijdens de daaropvolgende onderhandelingen met de Boerenbond en het Algemeen Boerensyndicaat werd een akkoord bereikt.

Guerrilla-aankooppolitiek

Door middel van sluwe onderhandelingen slaagde Delhaize erin zijn varkensleveranciers zodanig tegen elkaar op te spelen dat het lagere prijzen kon afdwingen én zijn leveranciersaantal wist te herleiden. De varkenshouders vreesden echter dat die nieuwe aankooppolitiek zou resulteren in lagere prijzen voor hen. En dat in een sector die al sterk te kampen heeft met terugvallende marges.

 

Delhaize zegt de efficiëntiewinst die de supermarktgroep heeft gerealiseerd dankzij die aankooppolitiek nu evenwel integraal te zullen herinvesteren in de varkenssector. Voor het eind van het jaar zou dit systeem operationeel moeten zijn.

Duurzaam ketenoverleg

Volgens Delhaize-woordvoerder Hans Michiels gaat het vooral om communicatiefouten; de distributeur had de slachthuizen als gesprekspartners, maar wilde de varkenshouders niet duperen. Het aankoopbeleid zelf blijft met het compromis buiten schot. Al belooft Delhaize binnen handelsfederatie Comeos het topic “faire en duurzame handelspraktijken in het ketenoverleg” uit te diepen.

Delhaize komt tegemoet aan de verzuchtingen van de varkenshouders. De supermarktketen voelde zich daartoe genoodzaakt nadat Veva, de vereniging van varkenshouders, de aankooppolitiek van Delhaize als “pure guerrilla” had afgeschilderd. Tijdens de daaropvolgende onderhandelingen met de Boerenbond en het Algemeen Boerensyndicaat werd een akkoord bereikt.

Guerrilla-aankooppolitiek

Door middel van sluwe onderhandelingen slaagde Delhaize erin zijn varkensleveranciers zodanig tegen elkaar op te spelen dat het lagere prijzen kon afdwingen én zijn leveranciersaantal wist te herleiden. De varkenshouders vreesden echter dat die nieuwe aankooppolitiek zou resulteren in lagere prijzen voor hen. En dat in een sector die al sterk te kampen heeft met terugvallende marges.

 

Delhaize zegt de efficiëntiewinst die de supermarktgroep heeft gerealiseerd dankzij die aankooppolitiek nu evenwel integraal te zullen herinvesteren in de varkenssector. Voor het eind van het jaar zou dit systeem operationeel moeten zijn.

Duurzaam ketenoverleg

Volgens Delhaize-woordvoerder Hans Michiels gaat het vooral om communicatiefouten; de distributeur had de slachthuizen als gesprekspartners, maar wilde de varkenshouders niet duperen. Het aankoopbeleid zelf blijft met het compromis buiten schot. Al belooft Delhaize binnen handelsfederatie Comeos het topic “faire en duurzame handelspraktijken in het ketenoverleg” uit te diepen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top