Delhaize geeft varkenshouders efficiëntiewinst terug

Delhaize geeft varkenshouders efficiëntiewinst terug

Delhaize komt tegemoet aan de verzuchtingen van de varkenshouders. De supermarktketen voelde zich daartoe genoodzaakt nadat Veva, de vereniging van varkenshouders, de aankooppolitiek van Delhaize als “pure guerrilla” had afgeschilderd. Tijdens de daaropvolgende onderhandelingen met de Boerenbond en het Algemeen Boerensyndicaat werd een akkoord bereikt.

Guerrilla-aankooppolitiek

Door middel van sluwe onderhandelingen slaagde Delhaize erin zijn varkensleveranciers zodanig tegen elkaar op te spelen dat het lagere prijzen kon afdwingen én zijn leveranciersaantal wist te herleiden. De varkenshouders vreesden echter dat die nieuwe aankooppolitiek zou resulteren in lagere prijzen voor hen. En dat in een sector die al sterk te kampen heeft met terugvallende marges.

 

Delhaize zegt de efficiëntiewinst die de supermarktgroep heeft gerealiseerd dankzij die aankooppolitiek nu evenwel integraal te zullen herinvesteren in de varkenssector. Voor het eind van het jaar zou dit systeem operationeel moeten zijn.

Duurzaam ketenoverleg

Volgens Delhaize-woordvoerder Hans Michiels gaat het vooral om communicatiefouten; de distributeur had de slachthuizen als gesprekspartners, maar wilde de varkenshouders niet duperen. Het aankoopbeleid zelf blijft met het compromis buiten schot. Al belooft Delhaize binnen handelsfederatie Comeos het topic “faire en duurzame handelspraktijken in het ketenoverleg” uit te diepen.

Delhaize komt tegemoet aan de verzuchtingen van de varkenshouders. De supermarktketen voelde zich daartoe genoodzaakt nadat Veva, de vereniging van varkenshouders, de aankooppolitiek van Delhaize als “pure guerrilla” had afgeschilderd. Tijdens de daaropvolgende onderhandelingen met de Boerenbond en het Algemeen Boerensyndicaat werd een akkoord bereikt.

Guerrilla-aankooppolitiek

Door middel van sluwe onderhandelingen slaagde Delhaize erin zijn varkensleveranciers zodanig tegen elkaar op te spelen dat het lagere prijzen kon afdwingen én zijn leveranciersaantal wist te herleiden. De varkenshouders vreesden echter dat die nieuwe aankooppolitiek zou resulteren in lagere prijzen voor hen. En dat in een sector die al sterk te kampen heeft met terugvallende marges.

 

Delhaize zegt de efficiëntiewinst die de supermarktgroep heeft gerealiseerd dankzij die aankooppolitiek nu evenwel integraal te zullen herinvesteren in de varkenssector. Voor het eind van het jaar zou dit systeem operationeel moeten zijn.

Duurzaam ketenoverleg

Volgens Delhaize-woordvoerder Hans Michiels gaat het vooral om communicatiefouten; de distributeur had de slachthuizen als gesprekspartners, maar wilde de varkenshouders niet duperen. Het aankoopbeleid zelf blijft met het compromis buiten schot. Al belooft Delhaize binnen handelsfederatie Comeos het topic “faire en duurzame handelspraktijken in het ketenoverleg” uit te diepen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top