Delhaize geeft varkenshouders efficiëntiewinst terug | RetailDetail

Delhaize geeft varkenshouders efficiëntiewinst terug

Delhaize geeft varkenshouders efficiëntiewinst terug

Delhaize komt tegemoet aan de verzuchtingen van de varkenshouders. De supermarktketen voelde zich daartoe genoodzaakt nadat Veva, de vereniging van varkenshouders, de aankooppolitiek van Delhaize als “pure guerrilla” had afgeschilderd. Tijdens de daaropvolgende onderhandelingen met de Boerenbond en het Algemeen Boerensyndicaat werd een akkoord bereikt.

Guerrilla-aankooppolitiek

Door middel van sluwe onderhandelingen slaagde Delhaize erin zijn varkensleveranciers zodanig tegen elkaar op te spelen dat het lagere prijzen kon afdwingen én zijn leveranciersaantal wist te herleiden. De varkenshouders vreesden echter dat die nieuwe aankooppolitiek zou resulteren in lagere prijzen voor hen. En dat in een sector die al sterk te kampen heeft met terugvallende marges.

 

Delhaize zegt de efficiëntiewinst die de supermarktgroep heeft gerealiseerd dankzij die aankooppolitiek nu evenwel integraal te zullen herinvesteren in de varkenssector. Voor het eind van het jaar zou dit systeem operationeel moeten zijn.

Duurzaam ketenoverleg

Volgens Delhaize-woordvoerder Hans Michiels gaat het vooral om communicatiefouten; de distributeur had de slachthuizen als gesprekspartners, maar wilde de varkenshouders niet duperen. Het aankoopbeleid zelf blijft met het compromis buiten schot. Al belooft Delhaize binnen handelsfederatie Comeos het topic “faire en duurzame handelspraktijken in het ketenoverleg” uit te diepen.

Delhaize komt tegemoet aan de verzuchtingen van de varkenshouders. De supermarktketen voelde zich daartoe genoodzaakt nadat Veva, de vereniging van varkenshouders, de aankooppolitiek van Delhaize als “pure guerrilla” had afgeschilderd. Tijdens de daaropvolgende onderhandelingen met de Boerenbond en het Algemeen Boerensyndicaat werd een akkoord bereikt.

Guerrilla-aankooppolitiek

Door middel van sluwe onderhandelingen slaagde Delhaize erin zijn varkensleveranciers zodanig tegen elkaar op te spelen dat het lagere prijzen kon afdwingen én zijn leveranciersaantal wist te herleiden. De varkenshouders vreesden echter dat die nieuwe aankooppolitiek zou resulteren in lagere prijzen voor hen. En dat in een sector die al sterk te kampen heeft met terugvallende marges.

 

Delhaize zegt de efficiëntiewinst die de supermarktgroep heeft gerealiseerd dankzij die aankooppolitiek nu evenwel integraal te zullen herinvesteren in de varkenssector. Voor het eind van het jaar zou dit systeem operationeel moeten zijn.

Duurzaam ketenoverleg

Volgens Delhaize-woordvoerder Hans Michiels gaat het vooral om communicatiefouten; de distributeur had de slachthuizen als gesprekspartners, maar wilde de varkenshouders niet duperen. Het aankoopbeleid zelf blijft met het compromis buiten schot. Al belooft Delhaize binnen handelsfederatie Comeos het topic “faire en duurzame handelspraktijken in het ketenoverleg” uit te diepen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.