Delhaize Groep eindigt in schoonheid | RetailDetail

Delhaize Groep eindigt in schoonheid

Delhaize Groep eindigt in schoonheid

De Belgische Delhaize Groep heeft in het tweede kwartaal van 2016 mooie resultaten weten te behalen. Het is meteen het laatste kwartaal van Delhaize als apart bedrijf, want vanaf maandag noteert het op de beurs als Ahold Delhaize.

Sterke prestatie Zuidoost-Europa

Uit de voorlopige resultaten, die het bedrijf op de nationale feestdag heeft vrijgegeven, blijkt dat de omzet in het tweede kwartaal met 4,3% steeg bij ongewijzigde wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten was er nog sprake van een omzetstijging van 2,8%. In de Verenigde Staten steeg de omzet met 2,9%, terwijl ook in België sprake was van een groei van 2,6%. In Zuidoost-Europa steeg de omzet zelfs fors met 14,2%, mede dankzij een vergelijkbare groei van 8,7%.

 

De onderliggende bedrijfswinst kwam uit op 247 miljoen euro, een groei van 12,1% of +10,4% na wisselkoerseffecten. Ook hier was er vooral in Zuidoost-Europa sprake van een grote groei, maar ook op de andere markten was er sprake van een positieve evolutie. “Wij zijn tevreden met de resultaten die wij vandaag hebben bekendgemaakt”, aldus CEO Frans Muller.

 

Delhaize maakte tevens bekend dat het de fusie met het Nederlandse Ahold morgen volledig afgerond wil hebben. “Op basis van deze resultaten over het tweede kwartaal kijken wij er naar uit om de fusie met Ahold af te ronden op 23 juli, onder voorbehoud van goedkeuring van de FTC, en om samen met onze toekomstige collega’s bij Ahold Delhaize een nog sterkere onderneming te kunnen uitbouwen”, stelt Muller.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.