Delhaize Groep neemt sterke start

Delhaize Groep neemt sterke start

De Delhaize Groep heeft in het eerste kwartaal van 2016 een sterke start voor het jaar kunnen nemen. Zo ging de omzet er met bijna 6% op vooruit, waarmee de Belgische distributeur het beter deed dan de verwachtingen.

Verbetering Belgisch marktaandeel

In het eerste kwartaal haalde de Delhaize Groep een omzet van 6,15 miljard euro (+5,7%): een deel van die stijging was te danken aan positieve wisselkoerseffecten, maar bij ongewijzigde wisselkoersen was er wel nog steeds sprake van een omzetstijging van 4,3%.

 

Dankzij die mooie omzetstijging wist de Delhaize Groep de onderliggende bedrijfswinst op te krikken met 27,9% naar 221 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op 109 miljoen euro, een stijging van meer dan 200% ten opzichte van een jaar eerder.

 

In Zuidoost-Europa was er sprake van een vergelijkbare omzetgroei van 10,8%, terwijl in de Verenigde Staten en België de vergelijkbare omzet steeg met respectievelijk 2,6% en 2,9%.

 

“Hoewel wij in de VS nog steeds deflatie vaststellen, realiseerden wij ook een aanhoudend sterke reële groei van 3,7%. In België realiseerden we een goede vergelijkbare omzetgroei van 2,9% en een verbetering van ons marktaandeel met 50 basispunten ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar”, stelt CEO Frans Muller. “Tot slot rapporteerden onze Zuidoost-Europese activiteiten uitstekende resultaten. Hoewel de Groep een lichtjes sterkere brutomarge vertoonde, voornamelijk in de V.S., werd de winstgevendheid vooral versterkt door lagere verkoop-, algemene en administratieve kosten als percentage van de omzet in België en Zuidoost-Europa.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top