Delhaize Groep neemt sterke start

Delhaize Groep neemt sterke start

De Delhaize Groep heeft in het eerste kwartaal van 2016 een sterke start voor het jaar kunnen nemen. Zo ging de omzet er met bijna 6% op vooruit, waarmee de Belgische distributeur het beter deed dan de verwachtingen.

Verbetering Belgisch marktaandeel

In het eerste kwartaal haalde de Delhaize Groep een omzet van 6,15 miljard euro (+5,7%): een deel van die stijging was te danken aan positieve wisselkoerseffecten, maar bij ongewijzigde wisselkoersen was er wel nog steeds sprake van een omzetstijging van 4,3%.

 

Dankzij die mooie omzetstijging wist de Delhaize Groep de onderliggende bedrijfswinst op te krikken met 27,9% naar 221 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op 109 miljoen euro, een stijging van meer dan 200% ten opzichte van een jaar eerder.

 

In Zuidoost-Europa was er sprake van een vergelijkbare omzetgroei van 10,8%, terwijl in de Verenigde Staten en België de vergelijkbare omzet steeg met respectievelijk 2,6% en 2,9%.

 

“Hoewel wij in de VS nog steeds deflatie vaststellen, realiseerden wij ook een aanhoudend sterke reële groei van 3,7%. In België realiseerden we een goede vergelijkbare omzetgroei van 2,9% en een verbetering van ons marktaandeel met 50 basispunten ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar”, stelt CEO Frans Muller. “Tot slot rapporteerden onze Zuidoost-Europese activiteiten uitstekende resultaten. Hoewel de Groep een lichtjes sterkere brutomarge vertoonde, voornamelijk in de V.S., werd de winstgevendheid vooral versterkt door lagere verkoop-, algemene en administratieve kosten als percentage van de omzet in België en Zuidoost-Europa.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top