Delhaize Groep neemt sterke start | RetailDetail

Delhaize Groep neemt sterke start

Delhaize Groep neemt sterke start

De Delhaize Groep heeft in het eerste kwartaal van 2016 een sterke start voor het jaar kunnen nemen. Zo ging de omzet er met bijna 6% op vooruit, waarmee de Belgische distributeur het beter deed dan de verwachtingen.

Verbetering Belgisch marktaandeel

In het eerste kwartaal haalde de Delhaize Groep een omzet van 6,15 miljard euro (+5,7%): een deel van die stijging was te danken aan positieve wisselkoerseffecten, maar bij ongewijzigde wisselkoersen was er wel nog steeds sprake van een omzetstijging van 4,3%.

 

Dankzij die mooie omzetstijging wist de Delhaize Groep de onderliggende bedrijfswinst op te krikken met 27,9% naar 221 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op 109 miljoen euro, een stijging van meer dan 200% ten opzichte van een jaar eerder.

 

In Zuidoost-Europa was er sprake van een vergelijkbare omzetgroei van 10,8%, terwijl in de Verenigde Staten en België de vergelijkbare omzet steeg met respectievelijk 2,6% en 2,9%.

 

“Hoewel wij in de VS nog steeds deflatie vaststellen, realiseerden wij ook een aanhoudend sterke reële groei van 3,7%. In België realiseerden we een goede vergelijkbare omzetgroei van 2,9% en een verbetering van ons marktaandeel met 50 basispunten ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar”, stelt CEO Frans Muller. “Tot slot rapporteerden onze Zuidoost-Europese activiteiten uitstekende resultaten. Hoewel de Groep een lichtjes sterkere brutomarge vertoonde, voornamelijk in de V.S., werd de winstgevendheid vooral versterkt door lagere verkoop-, algemene en administratieve kosten als percentage van de omzet in België en Zuidoost-Europa.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.