Delhaize heeft plannen voor extra distributiecentrum in Wallonië | RetailDetail

Delhaize heeft plannen voor extra distributiecentrum in Wallonië

Delhaize heeft plannen voor extra distributiecentrum in Wallonië

Met een nieuw distributiecentrum in de buurt van Luik wil Delhaize twee vliegen in één klap slaan: extra capaciteit creëren en tegelijk een oplossing bieden voor het stijgende fileprobleem. Vandaag worden de Waalse en Luxemburgse vestigingen van de groep nog altijd beleverd vanuit Zellik.

Project van 50 miljoen euro

“Om te anticiperen op haar toekomstige groei heeft Delhaize de intentie om een nieuw regionaal distributiecentrum te bouwen”, bevestigt Michel Eeckhout, CEO van Delhaize België. “We bestuderen momenteel samen met het Waalse Gewest de mogelijkheid om te investeren in de aankoop van een terrein in de industriezone Hauts-Sarts in Oupeye, in de streek van Luik. We schatten de investering op 50 miljoen euro. Maar dat bedrag moet nog worden bevestigd door de studie die nu loopt.”

 

Nu het Waalse Gewest de optie heeft toegekend, kan Delhaize zijn rentabiliteitsstudie verfijnen en afronden. Die laatste moet dan worden goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Delhaize Groep. Als die het licht op groen zet, kan de bouw starten in 2013 en zou het nieuwe verdeelcentrum operationeel moeten zijn tegen begin 2017. Het zou een honderdtal mensen een vaste baan kunnen bezorgen, aldus Delhaize.

Dichter en sneller bij de winkels

Het nieuwe distributiecentrum voegt extra capaciteit toe aan de bestaande distributiecentra van Zellik en Ninove. Delhaize benadrukt dat het om bijkomende capaciteit gaat: “We blijven investeren in Zellik en Ninove. Beide distributiecentra zullen zeer actief blijven in de toekomst.”


Maar er is nog een goede reden waarom Delhaize opteert voor de Luikse regio: “Het verkeer op de Brusselse ring maakt het erg moeilijk om de winkels in het zuiden en het oosten van België en die van het Groothertogdom Luxemburg te bevoorraden. Een distributiecentrum in de streek van Luik, waar Delhaize over een zeer dicht winkelnetwerk beschikt, zal dus de bevoorrading van die winkels vergemakkelijken. Zo kunnen we tegelijk ook de transportkosten en de CO2-uitstoot verlagen.”

Met een nieuw distributiecentrum in de buurt van Luik wil Delhaize twee vliegen in één klap slaan: extra capaciteit creëren en tegelijk een oplossing bieden voor het stijgende fileprobleem. Vandaag worden de Waalse en Luxemburgse vestigingen van de groep nog altijd beleverd vanuit Zellik.

Project van 50 miljoen euro

“Om te anticiperen op haar toekomstige groei heeft Delhaize de intentie om een nieuw regionaal distributiecentrum te bouwen”, bevestigt Michel Eeckhout, CEO van Delhaize België. “We bestuderen momenteel samen met het Waalse Gewest de mogelijkheid om te investeren in de aankoop van een terrein in de industriezone Hauts-Sarts in Oupeye, in de streek van Luik. We schatten de investering op 50 miljoen euro. Maar dat bedrag moet nog worden bevestigd door de studie die nu loopt.”

 

Nu het Waalse Gewest de optie heeft toegekend, kan Delhaize zijn rentabiliteitsstudie verfijnen en afronden. Die laatste moet dan worden goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Delhaize Groep. Als die het licht op groen zet, kan de bouw starten in 2013 en zou het nieuwe verdeelcentrum operationeel moeten zijn tegen begin 2017. Het zou een honderdtal mensen een vaste baan kunnen bezorgen, aldus Delhaize.

Dichter en sneller bij de winkels

Het nieuwe distributiecentrum voegt extra capaciteit toe aan de bestaande distributiecentra van Zellik en Ninove. Delhaize benadrukt dat het om bijkomende capaciteit gaat: “We blijven investeren in Zellik en Ninove. Beide distributiecentra zullen zeer actief blijven in de toekomst.”


Maar er is nog een goede reden waarom Delhaize opteert voor de Luikse regio: “Het verkeer op de Brusselse ring maakt het erg moeilijk om de winkels in het zuiden en het oosten van België en die van het Groothertogdom Luxemburg te bevoorraden. Een distributiecentrum in de streek van Luik, waar Delhaize over een zeer dicht winkelnetwerk beschikt, zal dus de bevoorrading van die winkels vergemakkelijken. Zo kunnen we tegelijk ook de transportkosten en de CO2-uitstoot verlagen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.