Delhaize introduceert katoenen zakjes voor groenten en fruit | RetailDetail

Delhaize introduceert katoenen zakjes voor groenten en fruit

Delhaize introduceert katoenen zakjes voor groenten en fruit
Foto Delhaize

Delhaize wil helemaal af van de plastic wegwerpzakjes op de afdeling groenten en fruit: vanaf september kunnen klanten herbruikbare katoenen zakjes kopen. Ook andere retailers nemen maatregelen om plastic te bannen.

 

80 miljoen zakjes

Plastic zakjes voor groenten en fruit zijn sinds maart vorig jaar al verboden in Wallonië en zullen vanaf september ook niet meer kunnen in Brussel. Als alternatief biedt Delhaize momenteel papieren zakjes aan en binnenkort zullen klanten ook herbruikbare katoenen zakjes kunnen kopen voor 50 cent. De zakjes zijn doorzichtig, zodat caissières makkelijk kunnen controleren welk product er in zit, en ze kunnen eenvoudig in de wasmachine voor hergebruik. Voor heel België wil Delhaize zo op jaarbasis tachtig miljoen plastic zakjes besparen, zegt woordvoerder Roel Dekelver aan Gazet Van Antwerpen.

 

Delhaize is niet de enige retailer die van plastic af wil: Carrefour gebruikt biologisch afbreekbare zakjes in Wallonië en test herbruikbare stoffen zakjes (60 cent per stuk) in een tiental winkels. Ook Colruyt Group test alternatieven, maar in afwachting maakte de retailer zijn zakjes kleiner en dunner, wat 174 ton plastic op jaarbasis bespaart. Albert Heijn overweegt katoenen zakjes voor groenten en fruit en test de recyclage van teruggebracht plastic om er vuilniszakjes van te maken.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.