Delhaize lanceert voedingslabel en deelt gratis fruit uit | RetailDetail

Delhaize lanceert voedingslabel en deelt gratis fruit uit

Delhaize lanceert voedingslabel en deelt gratis fruit uit
Foto: Stefan Van Rompaey

Om een evenwichtiger voedingspatroon te promoten, ambieert Delhaize de lancering van een label dat in één oogopslag de nutritionele kwaliteit van een product toont.

 

Nood aan informatie

Bovendien zullen alle jonge klanten begin mei gedurende één week een gratis appel ontvangen in de Delhaizewinkels. Die actie zal later ook met andere fruitsoorten herhaald worden. Dat kondigde de retailer aan naar aanleiding van een werkbezoek van minister van volksgezondheid Maggie De Block.

 

Slechts 5% van de bevolking eet de dagelijks aanbevolen 550 gram groenten en fruit. Kinderen en jongeren scoren daarbij het slechtst. Bovendien consumeren Belgen teveel zout, verzadigd vet en suiker. Klanten zijn zich hiervan bewust, maar zeggen niet genoeg tijd en informatie te hebben om hun levensstijl aan te passen. Delhaize onderzoekt dan ook de implementatie van een eenvoudig, informatief voedingslabel (maar uitdrukkelijk geen verkeerslichtensysteem). Een eerste test van het concept bij een selectie van klanten kreeg positieve reacties.

 

“We hebben al grote gezondheidsinspanningen gedaan met onze huismerken,” zegt topman Xavier Piesbaux. “Ook onze recente actie met de Tovergroentjes krijgt positieve reacties. Hiermee gaan we nog een stap verder.” “Met het convenant gezonde voeding bevindt België zich al in de Europese kopgroep,” aldus minister De Block. “Elk aanvullend initiatief dat gezonde keuzes makkelijker maakt, juich ik toe.”

 

Wanneer het voedingslabel exact in de schappen zal verschijnen, kan Delhaize nog niet bevestigen. “Nog dit jaar,” luidt de ambitie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.