Delhaize lanceert voedingslabel en deelt gratis fruit uit | RetailDetail

Delhaize lanceert voedingslabel en deelt gratis fruit uit

Delhaize lanceert voedingslabel en deelt gratis fruit uit
Foto: Stefan Van Rompaey

Om een evenwichtiger voedingspatroon te promoten, ambieert Delhaize de lancering van een label dat in één oogopslag de nutritionele kwaliteit van een product toont.

 

Nood aan informatie

Bovendien zullen alle jonge klanten begin mei gedurende één week een gratis appel ontvangen in de Delhaizewinkels. Die actie zal later ook met andere fruitsoorten herhaald worden. Dat kondigde de retailer aan naar aanleiding van een werkbezoek van minister van volksgezondheid Maggie De Block.

 

Slechts 5% van de bevolking eet de dagelijks aanbevolen 550 gram groenten en fruit. Kinderen en jongeren scoren daarbij het slechtst. Bovendien consumeren Belgen teveel zout, verzadigd vet en suiker. Klanten zijn zich hiervan bewust, maar zeggen niet genoeg tijd en informatie te hebben om hun levensstijl aan te passen. Delhaize onderzoekt dan ook de implementatie van een eenvoudig, informatief voedingslabel (maar uitdrukkelijk geen verkeerslichtensysteem). Een eerste test van het concept bij een selectie van klanten kreeg positieve reacties.

 

“We hebben al grote gezondheidsinspanningen gedaan met onze huismerken,” zegt topman Xavier Piesbaux. “Ook onze recente actie met de Tovergroentjes krijgt positieve reacties. Hiermee gaan we nog een stap verder.” “Met het convenant gezonde voeding bevindt België zich al in de Europese kopgroep,” aldus minister De Block. “Elk aanvullend initiatief dat gezonde keuzes makkelijker maakt, juich ik toe.”

 

Wanneer het voedingslabel exact in de schappen zal verschijnen, kan Delhaize nog niet bevestigen. “Nog dit jaar,” luidt de ambitie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.