Delhaize omzeilt laatste klip voor fusie met Ahold

Delhaize omzeilt laatste klip voor fusie met Ahold

Delhaize omzeilt laatste klip voor fusie met Ahold

Retailreuzen Delhaize en Ahold gaan 86 Amerikaanse winkels van de hand doen, die samen goed waren voor 3,2% van de Amerikaanse omzet. De winkels moesten worden afgestoten in het kader van de nakende fusie tussen de twee bedrijven.

Fusie nog deze maand rond

De Amerikaanse kartelwaakhond Federal Trade Commission moet nog wel zijn fiat geven voor de verkoop, maar daarmee worden geen problemen verwacht aangezien het afstoten net op zijn vraag gebeurt. De goedkeuring van de FTC voor de gehele fusie is overigens de laatste wettelijke vereiste voor de fusie tussen Ahold en Delhaize, meldt het Belgische bedrijf. Eind deze maand moet de hele fusie rond zijn.

 

Delhaize-topman Frans Muller is tevreden: "Wij zijn ervan overtuigd dat wij alles gedaan hebben om sterke kopers te vinden voor deze locaties. Wij willen onze trouwe medewerkers en klanten die ons al die jaren gesteund hebben, dan ook bedanken. Ook nadat de fusie zal zijn afgerond, behouden wij onze lokale Food Lion en Hannaford uithangborden; de schaalgrootte van de nieuwe onderneming moet ons in staat stellen om onze lokale marktstrategieën te versterken zodat wij onze klanten beter kunnen bedienen met onze bijna 2 000 winkels langs de oostkust van de Verenigde Staten." 

 

Met 38 overgenomen winkels is Weis Markets uit Pennsylvania de actiefste koper. Verder nemen ook Supervalu (22), Publix (10), Big Y (8), Tops Markets (6), New Albertson's (1) en Saubel's Markets (1) afgestoten vestigingen over. De 86 winkels zullen in een nieuw kleedje gestoken worden en door hun nieuwe eigenaars als deel van hun netwerk worden geopend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.