Delhaize opent z’n stadsmoestuin | RetailDetail

Delhaize opent stadsmoestuin

Delhaize opent stadsmoestuin
Foto's Delhaize

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Vijf soorten sla

“Een revolutionair project”, aldus CEO Xavier Piesvaux: “We bieden hier als eerste lokale en verse producten aan, vijf saladesoorten die dezelfde dag geoogst zijn. Een kortere keten is niet mogelijk. Dit is de droom van elke commerçant. Er is ook een educatief aspect, want we gaan buren en scholieren laten kennismaken met stadslandbouw.”

 

De stadsmoestuin is 360 m² groot, waarvan de helft onder een serre. Delhaize kweekt hier nu veldsla, postelein, baby leaf, asian mix en waterkers. Volgend seizoen, in 2018, zullen er ook andere groenten worden gekweekt zoals tomaten, aubergines, courgettes... Die zullen rechtstreeks en exclusief verkocht worden in de supermarkt in Elsene. Op het einde van dit seizoen zullen er 5200 slaplantjes geplant zijn (2500 veldsla, 900 postelein, 900 waterkers, 450 baby leaf en 450 asian mix).

 

Delhaize lanceert dit initiatief in de eerste plaats om de mogelijkheden te bestuderen die stadslandbouw biedt, maar de retailer koppelt er ook een educatief programma aan. In supermarkt Boondael is een didactische ruimte ingericht waar ateliers zullen worden georganiseerd voor wie wil zien hoe de groenten die straks op zijn bord liggen, worden gekweekt en geoogst.

 

De stadsmoestuin werd uitgerust met een systeem dat de warmte van de koelinstallaties recupereert om de serre te verwarmen. Er werden ook zonnepanelen op het dak geïnstalleerd. Meer over het Urban Farm project van Delhaize leer je in deze video

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.