Delhaize-producten “het vaakst bekroond in de media” | RetailDetail

Delhaize-producten “het vaakst bekroond in de media”

Delhaize-producten “het vaakst bekroond in de media”

Opmerkelijk initiatief van Delhaize: volgens de Belgische supermarktketen zijn “de producten van Delhaize het vaakst bekroond in de media”. De distributeur baseert zich daarvoor op 169 vergelijkende tests in kranten en tijdschriften in 2015.

 

Colruyt, Carrefour en Lidl in het vizier

Van de 157 vergelijkingen waarin zowel Delhaize- als Colruyt-producten werden opgenomen, werd Delhaize 63 keer verkozen als winnaar en Colruyt 31 keer. Van de 169 vergelijkingen waarin zowel Delhaize- als Carrefour-producten opdoken, kwam Delhaize 61 keer als winnaar uit de bus tegenover 27 keer voor Carrefour. En in de 106 vergelijkingen waarin zowel Delhaize- als Lidl-producten aan bod kwamen, haalde Delhaize het 32 keer en Lidl 14 keer. Kortom, drie op een rij voor Delhaize.

 

Voor een goed begrip: het is Delhaize zelf dat de tellingen voor zijn rekening heeft genomen. “Teneinde de grafieken op te stellen die de resultaten van Delhaize vergelijken met deze van de andere retailers, werd er respectievelijk rekening gehouden met het totale aantal producten van iedere retailer hernomen in de vergelijkingen die verschenen in de Belgische media in 2015 waarin ten minste één Delhaize-product verscheen (zijnde een product dat exclusief wordt verkocht bij Delhaize en/of onder een huismerk van Delhaize – met inbegrip van Taste of Inspirations, 365, Bio, Care, Eco, Baby, Kids,... ‑ inclusief de wijnen) evenals een product van de vergeleken retailer, ten opzichte van het totale aantal producten die als nummer 1 werden verkozen voor iedere retailer (met inbegrip van de ex aequo’s)”, geeft de groep een inkijkje in de gehanteerde methodologie.

 

Benieuwd óf en, zo ja, hoe de concurrentie zal reageren op dit op zijn minst opmerkelijke initiatief…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".