Delhaize start ook in Wallonië samenwerking met Voedselbanken

Delhaize start ook in Wallonië samenwerking met Voedselbanken
De Delhaize van Marcinelle (bij Charleroi) is vandaag als eerste Waalse vestiging een samenwerking gestart met de plaatselijke Voedselbank om onverkochte voedingsproducten te verdelen onder de minderbegoeden van Charleroi.

Drie soorten onverkochte voeding

In aanwezigheid van burgemeester Paul Magnette en OCMW-voorzitter Eric Massin hebben Dirk Van den Berghe, CEO van Delhaize België, en Claude Breuse, voorzitter van de Banque Alimentaire du Pays de Charleroi et du Centre, hun samenwerkingsverband officieel op gang geschoten.

 

"Dit project bewijst dat sociale actie een zaak is van iedereen en dat de economische spelers een bevoorrechte partner zijn om de sociale noden aan te pakken", zei een tevreden burgemeester Magnette.

 

Concreet zullen de Voedselbanken van Charleroi elke dag na 17 uur drie soorten onverkochte voedingsproducten afhalen in de Delhaize van Marcinelle: versproducten in snelverkoop, vers brood dat de avond voordien werd ingevroren en droogvoeding die op vervaldatum komt. De Voedselbank zal die producten inzamelen in haar depot en ze van daaruit verdelen onder de behoeftigen, rechtstreeks of via de sociale restaurants.

 

"Onverkochte voedingsproducten kunnen ophalen is voor ons een godsgeschenk, want giften zijn onze belangrijkste bevoorradingsbron", zegt Jean-Claude Breuse van de lokale Voedingsbank. "Dankzij Delhaize kunnen we tientallen families de kans geven op een gevarieerde kwaliteitsvoeding met vis, vlees en verse groenten: voeding die bij die mensen zelden op tafel komt."

 

Equivalent van 150 maaltijden per dag

Daarmee voegt de Delhaize van Marcinelle zich bij het lijstje van 18 Delhaize supermarkten en een dertigtal zelfstandige winkels (AD, Proxy, Shop&Go) elders in het land die nu al elke dag samenwerken met voedselhulporganisaties en intussen al goed zijn voor het equivalent van gemiddeld 150 extra maaltijden per dag.

 

En de komende weken komen daar nog een achttal nieuwe supermarkten bij, zo valt bij Delhaize te horen. "Onze strategie legt het accent op duurzame projecten en als distributeur vinden wij het belangrijk om onze verantwoordelijkheid in het terugdringen van voedselverspilling op te nemen", aldus nog CEO Dirk Van den Berghe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top