Delhaize start ook in Wallonië samenwerking met Voedselbanken

Delhaize start ook in Wallonië samenwerking met Voedselbanken
De Delhaize van Marcinelle (bij Charleroi) is vandaag als eerste Waalse vestiging een samenwerking gestart met de plaatselijke Voedselbank om onverkochte voedingsproducten te verdelen onder de minderbegoeden van Charleroi.

Drie soorten onverkochte voeding

In aanwezigheid van burgemeester Paul Magnette en OCMW-voorzitter Eric Massin hebben Dirk Van den Berghe, CEO van Delhaize België, en Claude Breuse, voorzitter van de Banque Alimentaire du Pays de Charleroi et du Centre, hun samenwerkingsverband officieel op gang geschoten.

 

"Dit project bewijst dat sociale actie een zaak is van iedereen en dat de economische spelers een bevoorrechte partner zijn om de sociale noden aan te pakken", zei een tevreden burgemeester Magnette.

 

Concreet zullen de Voedselbanken van Charleroi elke dag na 17 uur drie soorten onverkochte voedingsproducten afhalen in de Delhaize van Marcinelle: versproducten in snelverkoop, vers brood dat de avond voordien werd ingevroren en droogvoeding die op vervaldatum komt. De Voedselbank zal die producten inzamelen in haar depot en ze van daaruit verdelen onder de behoeftigen, rechtstreeks of via de sociale restaurants.

 

"Onverkochte voedingsproducten kunnen ophalen is voor ons een godsgeschenk, want giften zijn onze belangrijkste bevoorradingsbron", zegt Jean-Claude Breuse van de lokale Voedingsbank. "Dankzij Delhaize kunnen we tientallen families de kans geven op een gevarieerde kwaliteitsvoeding met vis, vlees en verse groenten: voeding die bij die mensen zelden op tafel komt."

 

Equivalent van 150 maaltijden per dag

Daarmee voegt de Delhaize van Marcinelle zich bij het lijstje van 18 Delhaize supermarkten en een dertigtal zelfstandige winkels (AD, Proxy, Shop&Go) elders in het land die nu al elke dag samenwerken met voedselhulporganisaties en intussen al goed zijn voor het equivalent van gemiddeld 150 extra maaltijden per dag.

 

En de komende weken komen daar nog een achttal nieuwe supermarkten bij, zo valt bij Delhaize te horen. "Onze strategie legt het accent op duurzame projecten en als distributeur vinden wij het belangrijk om onze verantwoordelijkheid in het terugdringen van voedselverspilling op te nemen", aldus nog CEO Dirk Van den Berghe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top