Delhaize stopt met verkoop insectenproducten

Delhaize stopt met verkoop insectenproducten

Supermarktketen Delhaize heeft besloten om te stoppen met de verkoop van voeding die is gebaseerd op insecten. De verkoop blijkt immers tegen te vallen. Delhaize zegt het in de toekomst wel opnieuw te willen proberen.

 

Nichemarkt

Delhaize lanceerde in 2014 enkele producten waarin insecten waren verwerkt, maar anderhalf jaar na de lancering blijkt dat ze niet echt aanslaan bij het grote publiek. "In het begin hadden ze wel wat succes, mensen wilden het wel eens proberen. We hebben ze ook redelijk in de markt gezet met bijvoorbeeld proeverijen. Maar de grote massa bleek er niet voor te vallen. Ze verkopen niet, en dus bieden we ze in onze eigen Delhaize-winkels voorlopig niet meer aan”, stelt Delhaize.

 

Delhaize wil zijn strategie nu herbekijken en zal in de toekomst misschien met nieuwe producten komen, die dan hopelijk wel de klant kunnen overtuigen. Delhaize rept daarbij met geen enkel woord over het type producten of de timing rond de lancering ervan.

 

Ook bij andere ketens spreken ze trouwens van een beperkt publiek. Zowel bij Spar, BioPlanet als Carrefour loopt de verkoop traag, maar de ketens blijven wel geloven in het potentieel.

 

Wim Verbeke, professor landbouweconomie aan de UGent zegt niet verrast te zijn door de lage verkoop. "Die producten werden bij hun lancering geprofileerd als alternatief voor mensen die minder vlees willen eten, als milieuvriendelijk... Maar in de praktijk blijkt slechts een op de drie mensen echt bereid om over te schakelen. Het is een stuk afkeer van het onbekende, de angst om nieuwe dingen te proberen", zegt hij in "De ochtend" op Radio 1.

 

Bovendien is hij van mening dat de insectenproducten te veel gepromoot worden als een alternatief, jong en hip product. “Het werd gepromoot op festivals en België pakte ermee uit op de jongste Wereldexpo in Milaan. Maar een cultuurfenomeen waait over als het niet aanslaat."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top