Delhaize stopt met verkoop insectenproducten

Delhaize stopt met verkoop insectenproducten

Supermarktketen Delhaize heeft besloten om te stoppen met de verkoop van voeding die is gebaseerd op insecten. De verkoop blijkt immers tegen te vallen. Delhaize zegt het in de toekomst wel opnieuw te willen proberen.

 

Nichemarkt

Delhaize lanceerde in 2014 enkele producten waarin insecten waren verwerkt, maar anderhalf jaar na de lancering blijkt dat ze niet echt aanslaan bij het grote publiek. "In het begin hadden ze wel wat succes, mensen wilden het wel eens proberen. We hebben ze ook redelijk in de markt gezet met bijvoorbeeld proeverijen. Maar de grote massa bleek er niet voor te vallen. Ze verkopen niet, en dus bieden we ze in onze eigen Delhaize-winkels voorlopig niet meer aan”, stelt Delhaize.

 

Delhaize wil zijn strategie nu herbekijken en zal in de toekomst misschien met nieuwe producten komen, die dan hopelijk wel de klant kunnen overtuigen. Delhaize rept daarbij met geen enkel woord over het type producten of de timing rond de lancering ervan.

 

Ook bij andere ketens spreken ze trouwens van een beperkt publiek. Zowel bij Spar, BioPlanet als Carrefour loopt de verkoop traag, maar de ketens blijven wel geloven in het potentieel.

 

Wim Verbeke, professor landbouweconomie aan de UGent zegt niet verrast te zijn door de lage verkoop. "Die producten werden bij hun lancering geprofileerd als alternatief voor mensen die minder vlees willen eten, als milieuvriendelijk... Maar in de praktijk blijkt slechts een op de drie mensen echt bereid om over te schakelen. Het is een stuk afkeer van het onbekende, de angst om nieuwe dingen te proberen", zegt hij in "De ochtend" op Radio 1.

 

Bovendien is hij van mening dat de insectenproducten te veel gepromoot worden als een alternatief, jong en hip product. “Het werd gepromoot op festivals en België pakte ermee uit op de jongste Wereldexpo in Milaan. Maar een cultuurfenomeen waait over als het niet aanslaat."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top