Delhaize stopt met verkoop insectenproducten

Delhaize stopt met verkoop insectenproducten

Supermarktketen Delhaize heeft besloten om te stoppen met de verkoop van voeding die is gebaseerd op insecten. De verkoop blijkt immers tegen te vallen. Delhaize zegt het in de toekomst wel opnieuw te willen proberen.

 

Nichemarkt

Delhaize lanceerde in 2014 enkele producten waarin insecten waren verwerkt, maar anderhalf jaar na de lancering blijkt dat ze niet echt aanslaan bij het grote publiek. "In het begin hadden ze wel wat succes, mensen wilden het wel eens proberen. We hebben ze ook redelijk in de markt gezet met bijvoorbeeld proeverijen. Maar de grote massa bleek er niet voor te vallen. Ze verkopen niet, en dus bieden we ze in onze eigen Delhaize-winkels voorlopig niet meer aan”, stelt Delhaize.

 

Delhaize wil zijn strategie nu herbekijken en zal in de toekomst misschien met nieuwe producten komen, die dan hopelijk wel de klant kunnen overtuigen. Delhaize rept daarbij met geen enkel woord over het type producten of de timing rond de lancering ervan.

 

Ook bij andere ketens spreken ze trouwens van een beperkt publiek. Zowel bij Spar, BioPlanet als Carrefour loopt de verkoop traag, maar de ketens blijven wel geloven in het potentieel.

 

Wim Verbeke, professor landbouweconomie aan de UGent zegt niet verrast te zijn door de lage verkoop. "Die producten werden bij hun lancering geprofileerd als alternatief voor mensen die minder vlees willen eten, als milieuvriendelijk... Maar in de praktijk blijkt slechts een op de drie mensen echt bereid om over te schakelen. Het is een stuk afkeer van het onbekende, de angst om nieuwe dingen te proberen", zegt hij in "De ochtend" op Radio 1.

 

Bovendien is hij van mening dat de insectenproducten te veel gepromoot worden als een alternatief, jong en hip product. “Het werd gepromoot op festivals en België pakte ermee uit op de jongste Wereldexpo in Milaan. Maar een cultuurfenomeen waait over als het niet aanslaat."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top