Delhaize trekt zich terug uit Bosnië en Herzegovina | RetailDetail

Delhaize trekt zich terug uit Bosnië en Herzegovina

Delhaize trekt zich terug uit Bosnië en Herzegovina

Delhaize Group trekt zich steeds meer terug uit de Balkan: nu heeft de distributeur ook zijn 39 winkels in Bosnië en Herzegovina verkocht. Hoeveel de nieuwe eigenaar betaalt, is niet meegedeeld.

Overname 2011 bijna volledig ontmanteld

De 39 betrokken winkels werden uitgebaat onder de enseignes Maxi, Mini Maxi en Tempo. Ze waren sinds 2011 in het bezit van Delhaize Group, dat toen 450 winkels in de hele Balkan overnam van de groep Delta Maxi uit Servië.

 

Delhaize was daarmee de eerste West-Europese speler in de Balkan, maar die expansie was geen onverdeeld succes. De groep betaalde destijds 932,5 miljoen euro voor de keten, maar zag zich in 2012 al verplicht 270 miljoen euro af te schrijven op die investering. In het derde kwartaal van vorig jaar moest de groep nog eens 195 miljoen euro afschrijven.

 

Eerder verkocht Delhaize al de vestigingen in Montenegro en Albanië en begin dit jaar nog die in Bulgarije. Delhaize Group heeft nu nog enkel de winkels in Servië in portefeuille.

 

De nieuwe eigenaar is Tropic Group, een onderneming opgericht door Bojan Risovic, die Delhaize in zijn persbericht "een gerenommeerde distributeur met een lange staat van dienst in het leiden van succesvolle distributiebedrijven" noemt. De transactie zal vermoedelijk in het derde kwartaal worden afgerond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.