Delhaize verhoogt efficiëntie met digitale snufjes | RetailDetail

Delhaize verhoogt efficiëntie met digitale snufjes

Delhaize verhoogt efficiëntie met digitale snufjes

Delhaize installeert digitale prijskaartjes en kassa's die automatisch cashbetalingen verwerken. Dat moet de winkels efficiënter maken, klinkt het. 

"Veiliger en klantvriendelijker"

Dellhaize experimenteerde al in een tiental winkels met kassa's die cashbetalingen automatisch afhandelen: de klant legt gewoon zijn bankbiljetten en zijn muntstukken in twee aparte bakjes en krijgt zijn wisselgeld terug zonder tussenkomst van een kassier(ster). De distributeur heeft nu besloten dit type kassa de komende maanden en jaren in alle 137 winkels te introduceren.

 

"De kassier(ster) zal op termijn geen geld meer aanvaarden of moeten teruggeven. Dat zal automatisch gebeuren", zegt woordvoerder Roel Dekelver in Het Laatste Nieuws. "Zo krijgt men meer tijd voor service naar de klant. En het is veiliger. Nu moeten zij met een geldbak naar een kassa lopen, en na hun dienst die geldbak daar opnieuw uitnemen."

 

Ook digitale prijskaartjes en nieuwe verpakkingsmethode

De kassa die automatisch cash verwerkt, is niet de enige innovatie die Delhaize gaat uitrollen. Zo komen er ook overal 'digitale prijskaartjes'. "Daardoor hoeft ons personeel niet elke ochtend prijzen aan te passen", zegt Roel Dekelver in zakenkrant De Tijd. "Bovendien vermijden we dat de prijzen die geafficheerd worden in de rekken per ongeluk verschillen van de prijzen die aan de kassa worden aangerekend."

 

Daarnaast komt er ook een nieuwe verpakkingsmethode, waarbij producten zo verpakt zijn dat ze niet langer volledig moeten worden uitgepakt en stuk per stuk in het rek moeten worden geplaatst. Ook dat moet voor de nodige efficiëntiewinst zorgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".