Delhaize verhoogt efficiëntie met digitale snufjes

Delhaize verhoogt efficiëntie met digitale snufjes

Delhaize installeert digitale prijskaartjes en kassa's die automatisch cashbetalingen verwerken. Dat moet de winkels efficiënter maken, klinkt het. 

"Veiliger en klantvriendelijker"

Dellhaize experimenteerde al in een tiental winkels met kassa's die cashbetalingen automatisch afhandelen: de klant legt gewoon zijn bankbiljetten en zijn muntstukken in twee aparte bakjes en krijgt zijn wisselgeld terug zonder tussenkomst van een kassier(ster). De distributeur heeft nu besloten dit type kassa de komende maanden en jaren in alle 137 winkels te introduceren.

 

"De kassier(ster) zal op termijn geen geld meer aanvaarden of moeten teruggeven. Dat zal automatisch gebeuren", zegt woordvoerder Roel Dekelver in Het Laatste Nieuws. "Zo krijgt men meer tijd voor service naar de klant. En het is veiliger. Nu moeten zij met een geldbak naar een kassa lopen, en na hun dienst die geldbak daar opnieuw uitnemen."

 

Ook digitale prijskaartjes en nieuwe verpakkingsmethode

De kassa die automatisch cash verwerkt, is niet de enige innovatie die Delhaize gaat uitrollen. Zo komen er ook overal 'digitale prijskaartjes'. "Daardoor hoeft ons personeel niet elke ochtend prijzen aan te passen", zegt Roel Dekelver in zakenkrant De Tijd. "Bovendien vermijden we dat de prijzen die geafficheerd worden in de rekken per ongeluk verschillen van de prijzen die aan de kassa worden aangerekend."

 

Daarnaast komt er ook een nieuwe verpakkingsmethode, waarbij producten zo verpakt zijn dat ze niet langer volledig moeten worden uitgepakt en stuk per stuk in het rek moeten worden geplaatst. Ook dat moet voor de nodige efficiëntiewinst zorgen.

Tags: