Delhaize verhoogt efficiëntie met digitale snufjes | RetailDetail

Delhaize verhoogt efficiëntie met digitale snufjes

Delhaize verhoogt efficiëntie met digitale snufjes

Delhaize installeert digitale prijskaartjes en kassa's die automatisch cashbetalingen verwerken. Dat moet de winkels efficiënter maken, klinkt het. 

"Veiliger en klantvriendelijker"

Dellhaize experimenteerde al in een tiental winkels met kassa's die cashbetalingen automatisch afhandelen: de klant legt gewoon zijn bankbiljetten en zijn muntstukken in twee aparte bakjes en krijgt zijn wisselgeld terug zonder tussenkomst van een kassier(ster). De distributeur heeft nu besloten dit type kassa de komende maanden en jaren in alle 137 winkels te introduceren.

 

"De kassier(ster) zal op termijn geen geld meer aanvaarden of moeten teruggeven. Dat zal automatisch gebeuren", zegt woordvoerder Roel Dekelver in Het Laatste Nieuws. "Zo krijgt men meer tijd voor service naar de klant. En het is veiliger. Nu moeten zij met een geldbak naar een kassa lopen, en na hun dienst die geldbak daar opnieuw uitnemen."

 

Ook digitale prijskaartjes en nieuwe verpakkingsmethode

De kassa die automatisch cash verwerkt, is niet de enige innovatie die Delhaize gaat uitrollen. Zo komen er ook overal 'digitale prijskaartjes'. "Daardoor hoeft ons personeel niet elke ochtend prijzen aan te passen", zegt Roel Dekelver in zakenkrant De Tijd. "Bovendien vermijden we dat de prijzen die geafficheerd worden in de rekken per ongeluk verschillen van de prijzen die aan de kassa worden aangerekend."

 

Daarnaast komt er ook een nieuwe verpakkingsmethode, waarbij producten zo verpakt zijn dat ze niet langer volledig moeten worden uitgepakt en stuk per stuk in het rek moeten worden geplaatst. Ook dat moet voor de nodige efficiëntiewinst zorgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.