Delhaize verlaagt zoutgehalte in brood

Delhaize verlaagt zoutgehalte in brood

Supermarktketen Delhaize heeft het zoutgehalte in elf van zijn verse broden met een kwart verlaagd. Dat doet het door zout te gebruiken dat minder natrium bevat dan gewoon zeezout, waardoor het gezonder is voor de consument.

17 ton minder zout op jaarbasis

Delhaize gebruikt voortaan zout uit Formentera: dat heeft dezelfde smaak als traditioneel zeezout, maar het bevat van nature minder natrium. Zo kon het bij elf van de vijftig verse broden het zoutgehalte met 25% verlagen. Alle broden werden getest door een consumentenpanel en er werd geen smaakverschil gemerkt. Delhaize blijft ook nog werken aan de andere broden, om in de toekomst mogelijk ook daar gezondere recepten te creëren.

 

"Indien de nutritionele samenstelling van één van onze producten kan worden verbeterd zonder aan de geliefde smaak van onze klanten te raken, starten we het herformuleringsproces op" legt vicepresident Tim Lammens uit. "Door elf van ons vijftigtal broden te herformuleren, kunnen we een aanzienlijke impact hebben op het zoutgebruik van de Belgen, die zeer veel van brood houden. Op jaarbasis staat dat voor ongeveer 17 ton zout minder."

 

De voorbije jaren heeft Delhaize ook al de recepten van verschillende bereide gerechten aangepast, zodat ook daar het vetgehalte met gemiddeld 30% kon worden verlaagd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Back to top