Delhaize verlaagt zoutgehalte in brood | RetailDetail

Delhaize verlaagt zoutgehalte in brood

Delhaize verlaagt zoutgehalte in brood

Supermarktketen Delhaize heeft het zoutgehalte in elf van zijn verse broden met een kwart verlaagd. Dat doet het door zout te gebruiken dat minder natrium bevat dan gewoon zeezout, waardoor het gezonder is voor de consument.

17 ton minder zout op jaarbasis

Delhaize gebruikt voortaan zout uit Formentera: dat heeft dezelfde smaak als traditioneel zeezout, maar het bevat van nature minder natrium. Zo kon het bij elf van de vijftig verse broden het zoutgehalte met 25% verlagen. Alle broden werden getest door een consumentenpanel en er werd geen smaakverschil gemerkt. Delhaize blijft ook nog werken aan de andere broden, om in de toekomst mogelijk ook daar gezondere recepten te creëren.

 

"Indien de nutritionele samenstelling van één van onze producten kan worden verbeterd zonder aan de geliefde smaak van onze klanten te raken, starten we het herformuleringsproces op" legt vicepresident Tim Lammens uit. "Door elf van ons vijftigtal broden te herformuleren, kunnen we een aanzienlijke impact hebben op het zoutgebruik van de Belgen, die zeer veel van brood houden. Op jaarbasis staat dat voor ongeveer 17 ton zout minder."

 

De voorbije jaren heeft Delhaize ook al de recepten van verschillende bereide gerechten aangepast, zodat ook daar het vetgehalte met gemiddeld 30% kon worden verlaagd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.