Delhaize verlaagt zoutgehalte in brood | RetailDetail

Delhaize verlaagt zoutgehalte in brood

Delhaize verlaagt zoutgehalte in brood

Supermarktketen Delhaize heeft het zoutgehalte in elf van zijn verse broden met een kwart verlaagd. Dat doet het door zout te gebruiken dat minder natrium bevat dan gewoon zeezout, waardoor het gezonder is voor de consument.

17 ton minder zout op jaarbasis

Delhaize gebruikt voortaan zout uit Formentera: dat heeft dezelfde smaak als traditioneel zeezout, maar het bevat van nature minder natrium. Zo kon het bij elf van de vijftig verse broden het zoutgehalte met 25% verlagen. Alle broden werden getest door een consumentenpanel en er werd geen smaakverschil gemerkt. Delhaize blijft ook nog werken aan de andere broden, om in de toekomst mogelijk ook daar gezondere recepten te creëren.

 

"Indien de nutritionele samenstelling van één van onze producten kan worden verbeterd zonder aan de geliefde smaak van onze klanten te raken, starten we het herformuleringsproces op" legt vicepresident Tim Lammens uit. "Door elf van ons vijftigtal broden te herformuleren, kunnen we een aanzienlijke impact hebben op het zoutgebruik van de Belgen, die zeer veel van brood houden. Op jaarbasis staat dat voor ongeveer 17 ton zout minder."

 

De voorbije jaren heeft Delhaize ook al de recepten van verschillende bereide gerechten aangepast, zodat ook daar het vetgehalte met gemiddeld 30% kon worden verlaagd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.