Delhaize verrast met mooie kwartaalcijfers in België en VS

Delhaize verrast met mooie kwartaalcijfers in België en VS

Delhaize verraste vanmorgen met de publicatie van sterke voorlopige kwartaalcijfers. In de twee belangrijkste markten, België en de Verenigde Staten, werden opvallend betere winstmarges behaald. De volledige resultaten laten tot 8 mei op zich wachten, al wordt de dan voorziene “Capital Markets Day” wel uitgesteld.

Omzet gestegen

Waarom wachten om goed nieuws te brengen, moeten ze bij Delhaize gedacht hebben. Uit de voorlopige kwartaalcijfers blijkt immers dat de omzet met 1,5 procent steeg tot een bedrag van 5,5 miljard euro. Bij stabiele wisselkoersen wordt dat 2,1 procent en organisch bedraagt de groei 3,8 procent.

 

In de Verenigde Staten was de vergelijkbare omzetgroei 1,9 procent, vooral te danken aan goede weersomstandigheden en een groei in volumes bij zowel Food Lion als Hannaford. In België kwam de vergelijkbare omzetgroei uit op 2,4 procent, met de inflatie en betere volumes als belangrijkste oorzaken. In Zuidoost-Europa ging de omzet met 6,8 procent omhoog aan ongewijzigde wisselkoersen.

 

In 2012 zorgden de VS voor 64 procent van de totale inkomsten van de Delhaize Groep, België nam dat jaar 22 procent voor zijn rekening.

 

Betere winstmarges

In dezelfde periode bedroeg de onderliggende bedrijfswinst 214 miljoen euro, een bedrag dat 13,7 procent hoger ligt dan vorig jaar aan ongewijzigde wisselkoersen. Aan actuele wisselkoersen blijft nog 13 procent over.

 

De onderliggende operationele winstmarge in de VS bedroeg dan weer 4,2 procent tegenover 3,7 procent vorig jaar, voornamelijk te danken aan de gestegen verkoop, de sluiting van slecht presterende winkels, doorgevoerde bezuinigingen en mooie resultaten bij Bottom Dollar Food. Een deel daarvan moest wel opgeofferd worden om prijsverlagingen te financieren.

 

De onderliggende operationele winstmarge in België evolueerde, vooral dankzij bezuinigingen en betere verkopen,. Het zwakke broertje in het succesverhaal is echter Zuidoost-Europa. Daar daalde de onderliggende operationele winstmarge van 2,0 procent tot 1,4 procent, met prijsverlagingen als belangrijkste boosdoener.

 

Stijgende bedrijfskasstroom

De onderliggende bedrijfskasstroom (ebitda) ligt met 369 miljoen euro 7,1 procent hoger dan vorig jaar: de vrije kasstroom komt uit op 255 miljoen euro tegenover 87 miljoen euro vorig jaar. Delhaize gaat voor heel 2013 uit van een onderliggende bedrijfswinst van 775 miljoen euro aan ongewijzigde wisselkoersen. In 2012 was dat nog 810 miljoen euro.

 

De volledige resultaten voor het eerste kwartaal worden op 8 mei bekendgemaakt. Delhaize liet in een persbericht wel weten dat de op 8 mei geplande “Capital Markets Day” naar een latere datum wordt verschoven. De extra tijd zal naar eigen zeggen worden gebruikt om de update rond de activiteiten en de langetermijnstrategie van Delhaize uitgebreider te kunnen toelichten. Het wordt dus wellicht uitkijken naar veranderingen bij het enseigne van de leeuw…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top