Delhaize verrast met mooie kwartaalcijfers in België en VS | RetailDetail

Delhaize verrast met mooie kwartaalcijfers in België en VS

Delhaize verrast met mooie kwartaalcijfers in België en VS

Delhaize verraste vanmorgen met de publicatie van sterke voorlopige kwartaalcijfers. In de twee belangrijkste markten, België en de Verenigde Staten, werden opvallend betere winstmarges behaald. De volledige resultaten laten tot 8 mei op zich wachten, al wordt de dan voorziene “Capital Markets Day” wel uitgesteld.

Omzet gestegen

Waarom wachten om goed nieuws te brengen, moeten ze bij Delhaize gedacht hebben. Uit de voorlopige kwartaalcijfers blijkt immers dat de omzet met 1,5 procent steeg tot een bedrag van 5,5 miljard euro. Bij stabiele wisselkoersen wordt dat 2,1 procent en organisch bedraagt de groei 3,8 procent.

 

In de Verenigde Staten was de vergelijkbare omzetgroei 1,9 procent, vooral te danken aan goede weersomstandigheden en een groei in volumes bij zowel Food Lion als Hannaford. In België kwam de vergelijkbare omzetgroei uit op 2,4 procent, met de inflatie en betere volumes als belangrijkste oorzaken. In Zuidoost-Europa ging de omzet met 6,8 procent omhoog aan ongewijzigde wisselkoersen.

 

In 2012 zorgden de VS voor 64 procent van de totale inkomsten van de Delhaize Groep, België nam dat jaar 22 procent voor zijn rekening.

 

Betere winstmarges

In dezelfde periode bedroeg de onderliggende bedrijfswinst 214 miljoen euro, een bedrag dat 13,7 procent hoger ligt dan vorig jaar aan ongewijzigde wisselkoersen. Aan actuele wisselkoersen blijft nog 13 procent over.

 

De onderliggende operationele winstmarge in de VS bedroeg dan weer 4,2 procent tegenover 3,7 procent vorig jaar, voornamelijk te danken aan de gestegen verkoop, de sluiting van slecht presterende winkels, doorgevoerde bezuinigingen en mooie resultaten bij Bottom Dollar Food. Een deel daarvan moest wel opgeofferd worden om prijsverlagingen te financieren.

 

De onderliggende operationele winstmarge in België evolueerde, vooral dankzij bezuinigingen en betere verkopen,. Het zwakke broertje in het succesverhaal is echter Zuidoost-Europa. Daar daalde de onderliggende operationele winstmarge van 2,0 procent tot 1,4 procent, met prijsverlagingen als belangrijkste boosdoener.

 

Stijgende bedrijfskasstroom

De onderliggende bedrijfskasstroom (ebitda) ligt met 369 miljoen euro 7,1 procent hoger dan vorig jaar: de vrije kasstroom komt uit op 255 miljoen euro tegenover 87 miljoen euro vorig jaar. Delhaize gaat voor heel 2013 uit van een onderliggende bedrijfswinst van 775 miljoen euro aan ongewijzigde wisselkoersen. In 2012 was dat nog 810 miljoen euro.

 

De volledige resultaten voor het eerste kwartaal worden op 8 mei bekendgemaakt. Delhaize liet in een persbericht wel weten dat de op 8 mei geplande “Capital Markets Day” naar een latere datum wordt verschoven. De extra tijd zal naar eigen zeggen worden gebruikt om de update rond de activiteiten en de langetermijnstrategie van Delhaize uitgebreider te kunnen toelichten. Het wordt dus wellicht uitkijken naar veranderingen bij het enseigne van de leeuw…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.