Delhaize wil klanten terughalen met straffere kortingen

Delhaize wil klanten terughalen met straffere kortingen

Om klanten die vertrokken zijn naar goedkopere concurrenten terug te winnen, wil Delhaize uitpakken met promoties van het genre “1 + 1 gratis”. Daarmee hoopt de keten de omzetdaling van de voorbije kwartalen te keren.

Colruyt, Lidl en Aldi

“Onze acties moeten agressiever zijn, waardoor we meer zullen verkopen”, zegt Dick Boer, de CEO van moederbedrijf Ahold Delhaize vandaag in zakenkrant De Tijd. De topman verwijst daarbij onder meer naar acties van het type “1 + 1 gratis”, die volgens hem meer effect hebben dan een korting van 20 of 30% op één product.

 

Op die manier hoopt het concern de aanhoudende omzetdaling van Delhaize in België te counteren. Uit de kwartaalresultaten die de groep gisteren publiceerde, bleek dat de omzet in ons land er met 1,1% op achteruit was gegaan en de winst zelfs met 6,7%. Daarmee ging België tegen de groepstrend in.

 

“In de sector valt bij meerdere bronnen te horen dat Delhaize er samen met Carrefour op achteruitgaat. De winnaars zijn Colruyt en de Duitse discounters Aldi en Lidl”, schrijft De Tijd. Eind vorig jaar had Colruyt een marktaandeel van 31,8%, gevolgd door Delhaize (in mei vorig jaar 24,27%) en Carrefour. Dan volgen de Duitse harddiscounters.

 

“Niet zeker of het lukt”

“Zij en Colruyt maken het Delhaize steeds moeilijker”, zegt Gino Van Ossel van de Vlerick Business School. De retailexpert wijst er in De Tijd op dat de consument voor hygiënische producten en droge voeding almaar vaker kiest voor de goedkopere spelers. Enkel voor verse producten, groenten en fruit op kop, blijft Delhaize eerste keuze.

 

“Dat Delhaize wil uitpakken met hogere kortingen om klanten te lokken, is een verdedigbare keuze”, aldus nog Van Ossel. “Toch is het niet zeker of het plan lukt. Want Colruyt, Carrefour en co. zullen reageren op het offensief. Reken maar dat ook zij lagere prijzen hebben kunnen bedingen bij heel wat leveranciers.”

 

Toch schrijven sectorkenners Delhaize niet af: “Ahold en Delhaize zijn een succesvolle combinatie”, citeert de zakenkrant een ingewijde. “Alleen heeft het bedrijf in België wat meer tijd nodig om zijn draai te vinden. Je mag het niet afschrijven door zijn kortetermijnprestaties, want in de komende jaren zal het steeds meer synergievoordelen boeken en daardoor een stevige stok achter de deur hebben.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tesco gaat in heel Verenigd Koninkrijk zelfde dag leveren

25/07/2017

De Britse supermarktketen Tesco heeft zijn online service verder uitgebreid en gaat voortaan vrijwel in heel het Verenigd Koninkrijk same-day delivery aanbieden. Zo wil het de strijd aangaan met Amazon Fresh.

Supermarktgroep Mestdagh schroeft verlies terug

25/07/2017

De supermarktgroep Mestdagh heeft in 2016 opnieuw een verlies van enkele miljoenen geleden, maar deed het wel al een stuk beter dan een jaar eerder. Die prestatie was vooral te danken aan de franchisewinkels.

Hema wil stappen ondernemen tegen Hema van Alibaba

24/07/2017

De Nederlandse warenhuisketen Hema bekijkt of het iets kan doen aan de supermarktketen Hema die in China wordt uitgebaat door retailreus Alibaba. Die keten heeft ondertussen al dertien vestigingen.

Managementwissel bij Savencia Benelux

24/07/2017

Algemeen directeur Toni Di Renzo verlaat Savencia om een eigen onderneming op te richten. Hij wordt opgevolgd door Nicolas Gruener. 

Delhaize zet expansie verder

24/07/2017

De supermarktketen opende dit jaar al 13 winkels en plant nog eens 16 openingen in de tweede jaarhelft. Bovendien worden in totaal wel 120 winkels in een nieuw jasje gestoken. 

AB InBev neemt producent energiedrankjes over

24/07/2017

AB InBev heeft met Hiball een producent van energiedrankjes overgenomen. Hiball is een kleine speler in de markt die biologische energiedrankjes maakt. Daarnaast heeft het bedrijf nog een eigen merk van bruiswaters en frisdrank.

Back to top