Delhaize wil klanten terughalen met straffere kortingen

Delhaize wil klanten terughalen met straffere kortingen

Om klanten die vertrokken zijn naar goedkopere concurrenten terug te winnen, wil Delhaize uitpakken met promoties van het genre “1 + 1 gratis”. Daarmee hoopt de keten de omzetdaling van de voorbije kwartalen te keren.

Colruyt, Lidl en Aldi

“Onze acties moeten agressiever zijn, waardoor we meer zullen verkopen”, zegt Dick Boer, de CEO van moederbedrijf Ahold Delhaize vandaag in zakenkrant De Tijd. De topman verwijst daarbij onder meer naar acties van het type “1 + 1 gratis”, die volgens hem meer effect hebben dan een korting van 20 of 30% op één product.

 

Op die manier hoopt het concern de aanhoudende omzetdaling van Delhaize in België te counteren. Uit de kwartaalresultaten die de groep gisteren publiceerde, bleek dat de omzet in ons land er met 1,1% op achteruit was gegaan en de winst zelfs met 6,7%. Daarmee ging België tegen de groepstrend in.

 

“In de sector valt bij meerdere bronnen te horen dat Delhaize er samen met Carrefour op achteruitgaat. De winnaars zijn Colruyt en de Duitse discounters Aldi en Lidl”, schrijft De Tijd. Eind vorig jaar had Colruyt een marktaandeel van 31,8%, gevolgd door Delhaize (in mei vorig jaar 24,27%) en Carrefour. Dan volgen de Duitse harddiscounters.

 

“Niet zeker of het lukt”

“Zij en Colruyt maken het Delhaize steeds moeilijker”, zegt Gino Van Ossel van de Vlerick Business School. De retailexpert wijst er in De Tijd op dat de consument voor hygiënische producten en droge voeding almaar vaker kiest voor de goedkopere spelers. Enkel voor verse producten, groenten en fruit op kop, blijft Delhaize eerste keuze.

 

“Dat Delhaize wil uitpakken met hogere kortingen om klanten te lokken, is een verdedigbare keuze”, aldus nog Van Ossel. “Toch is het niet zeker of het plan lukt. Want Colruyt, Carrefour en co. zullen reageren op het offensief. Reken maar dat ook zij lagere prijzen hebben kunnen bedingen bij heel wat leveranciers.”

 

Toch schrijven sectorkenners Delhaize niet af: “Ahold en Delhaize zijn een succesvolle combinatie”, citeert de zakenkrant een ingewijde. “Alleen heeft het bedrijf in België wat meer tijd nodig om zijn draai te vinden. Je mag het niet afschrijven door zijn kortetermijnprestaties, want in de komende jaren zal het steeds meer synergievoordelen boeken en daardoor een stevige stok achter de deur hebben.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top