Delhaize wil klanten terughalen met straffere kortingen

Delhaize wil klanten terughalen met straffere kortingen

Om klanten die vertrokken zijn naar goedkopere concurrenten terug te winnen, wil Delhaize uitpakken met promoties van het genre “1 + 1 gratis”. Daarmee hoopt de keten de omzetdaling van de voorbije kwartalen te keren.

Colruyt, Lidl en Aldi

“Onze acties moeten agressiever zijn, waardoor we meer zullen verkopen”, zegt Dick Boer, de CEO van moederbedrijf Ahold Delhaize vandaag in zakenkrant De Tijd. De topman verwijst daarbij onder meer naar acties van het type “1 + 1 gratis”, die volgens hem meer effect hebben dan een korting van 20 of 30% op één product.

 

Op die manier hoopt het concern de aanhoudende omzetdaling van Delhaize in België te counteren. Uit de kwartaalresultaten die de groep gisteren publiceerde, bleek dat de omzet in ons land er met 1,1% op achteruit was gegaan en de winst zelfs met 6,7%. Daarmee ging België tegen de groepstrend in.

 

“In de sector valt bij meerdere bronnen te horen dat Delhaize er samen met Carrefour op achteruitgaat. De winnaars zijn Colruyt en de Duitse discounters Aldi en Lidl”, schrijft De Tijd. Eind vorig jaar had Colruyt een marktaandeel van 31,8%, gevolgd door Delhaize (in mei vorig jaar 24,27%) en Carrefour. Dan volgen de Duitse harddiscounters.

 

“Niet zeker of het lukt”

“Zij en Colruyt maken het Delhaize steeds moeilijker”, zegt Gino Van Ossel van de Vlerick Business School. De retailexpert wijst er in De Tijd op dat de consument voor hygiënische producten en droge voeding almaar vaker kiest voor de goedkopere spelers. Enkel voor verse producten, groenten en fruit op kop, blijft Delhaize eerste keuze.

 

“Dat Delhaize wil uitpakken met hogere kortingen om klanten te lokken, is een verdedigbare keuze”, aldus nog Van Ossel. “Toch is het niet zeker of het plan lukt. Want Colruyt, Carrefour en co. zullen reageren op het offensief. Reken maar dat ook zij lagere prijzen hebben kunnen bedingen bij heel wat leveranciers.”

 

Toch schrijven sectorkenners Delhaize niet af: “Ahold en Delhaize zijn een succesvolle combinatie”, citeert de zakenkrant een ingewijde. “Alleen heeft het bedrijf in België wat meer tijd nodig om zijn draai te vinden. Je mag het niet afschrijven door zijn kortetermijnprestaties, want in de komende jaren zal het steeds meer synergievoordelen boeken en daardoor een stevige stok achter de deur hebben.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tecno in Mol-Rauw is voortaan Carrefour Express

24/05/2017

De vestiging van buurtwinkelketen Tecno in Mol-Rauw is gisteren heropend als een Carrefour Express. Die opening kadert in het overnameakkoord tussen Tecno en Carrefour, waarbij negen winkels van de keten in handen komen van Carrefour.

Lidl opent beachclub in Middelkerke

23/05/2017

Gedurende vier dagen laat Lidl de consumenten proeven van de zomer, in een pop-upwinkel aan het strand. Bovendien gaat de retailer nu ook van start op Instagram. 

Discount zet de toon in private label

23/05/2017

De 'emancipatie' van discountformules, in gang gezet door Lidl, heeft ook gevolgen voor de evolutie in private labelproducten. Van prijsbreker tot onderscheidend element in een formule die sterk leunt op eigen of fancy merken.

Lidl start webshop in China

22/05/2017

De Duitse supermarktketen Lidl heeft in China een eigen webshop opgericht. Net als vele andere Westerse bedrijven kiest het daarbij voor Tmall Global, het online platform van het Chinese Alibaba.

Mars investeert 34 miljoen in Uncle Ben’s rijstfabriek

19/05/2017

De Uncle Ben’s-rijstfabriek in Olen viert haar 40ste verjaardag. Eigenaar Mars kondigt een bijzonder ambitieus investeringsplan aan om innovatiekracht en duurzaamheid in de toekomst te verzekeren.

Zo vinden merken en foodbloggers elkaar

19/05/2017

FMCG-merken onderhouden graag relaties met creatieve foodbloggers, maar de samenwerking wordt wat minder vrijblijvend. Van een sympathieke hobby groeien sommige blogs uit tot een bron van inkomsten. Toch blijft passie de motor.

Back to top