Delhaize wil kosten besparen in België

Delhaize wil kosten besparen in België

Ondanks de degelijke kwartaalcijfers die Delhaize vorige week bekendmaakte, wil de directie in België gaan besparen. De groei dankte de groep immers vooral aan zijn Amerikaanse activiteiten, terwijl Delhaize in eigen land lijdt onder de promotiedruk.

Twintigtal eigen winkels verlieslatend

De Belgische bonden kregen de voorbije week te horen dat een twintigtal eigen Delhaize-winkels met verlies draait en dat de directie daar snel iets aan wil doen. "Men probeert de bal in ons kamp te leggen, men probeert ons onder druk te zetten om in te leveren", bevestigt Veerle Verleyen van de christelijke bediendebond LBC aan persbureau Belga. "Maar wij gaan niet praten over inlevering: dat biedt immers geen enkele garantie voor de toekomst van die winkels".

 

De bonden eisen een actieplan: "We spreken hier toch niet over een bedrijf in moeilijkheden. We zitten niet in een Carrefour-scenario", verwijzend naar de grote reorganisatie van intussen vier jaar geleden waarbij de Franse groep in ons land veertien hypermarkten en zeven supermarkten sloot, goed voor een verlies van meer dan 1.600 banen.

 

Niet dat de vakbondsvrouw vreest voor een sluiting van de betrokken vestigingen - "Dan geeft men nog meer terrein aan de concurrentie" - maar een verzelfstandiging onder franchiseformule valt zeker niet uit te sluiten, aldus Veerle Verleyen. Daardoor zou het personeel meteen in een ander paritair comité terechtkomen waar de lonen lager liggen.

 

Permanente focus op kosten

Delhaize België wil enkel bevestigen dat de groep constant bezig is met een zo kostenefficiënt mogelijke arbeidsorganisatie. "Dat kadert in een permanente focus om ons aan te passen aan de snel veranderende omgeving", klinkt het bij woordvoerder Roel Dekelver.

 

Feit is dat de degelijke kwartaalcijfers waarmee Delhaize Group vorige week naar buiten kwam, vooral te danken zijn aan de goede resultaten in de Verenigde Staten. In eigen land zag de groep niet alleen de omzet dalen door de hevige promotiestrijd (-0,8% tot 1,2 miljard euro), maar ook nog eens het aantal klanten dalen. Koppel daar een daling van de operationele marge aan (van 4,8% naar 3,1% op één jaar), en u weet meteen hoe laat het is.

Tags: