Delhaize wil kosten besparen in België

Delhaize wil kosten besparen in België

Ondanks de degelijke kwartaalcijfers die Delhaize vorige week bekendmaakte, wil de directie in België gaan besparen. De groei dankte de groep immers vooral aan zijn Amerikaanse activiteiten, terwijl Delhaize in eigen land lijdt onder de promotiedruk.

Twintigtal eigen winkels verlieslatend

De Belgische bonden kregen de voorbije week te horen dat een twintigtal eigen Delhaize-winkels met verlies draait en dat de directie daar snel iets aan wil doen. "Men probeert de bal in ons kamp te leggen, men probeert ons onder druk te zetten om in te leveren", bevestigt Veerle Verleyen van de christelijke bediendebond LBC aan persbureau Belga. "Maar wij gaan niet praten over inlevering: dat biedt immers geen enkele garantie voor de toekomst van die winkels".

 

De bonden eisen een actieplan: "We spreken hier toch niet over een bedrijf in moeilijkheden. We zitten niet in een Carrefour-scenario", verwijzend naar de grote reorganisatie van intussen vier jaar geleden waarbij de Franse groep in ons land veertien hypermarkten en zeven supermarkten sloot, goed voor een verlies van meer dan 1.600 banen.

 

Niet dat de vakbondsvrouw vreest voor een sluiting van de betrokken vestigingen - "Dan geeft men nog meer terrein aan de concurrentie" - maar een verzelfstandiging onder franchiseformule valt zeker niet uit te sluiten, aldus Veerle Verleyen. Daardoor zou het personeel meteen in een ander paritair comité terechtkomen waar de lonen lager liggen.

 

Permanente focus op kosten

Delhaize België wil enkel bevestigen dat de groep constant bezig is met een zo kostenefficiënt mogelijke arbeidsorganisatie. "Dat kadert in een permanente focus om ons aan te passen aan de snel veranderende omgeving", klinkt het bij woordvoerder Roel Dekelver.

 

Feit is dat de degelijke kwartaalcijfers waarmee Delhaize Group vorige week naar buiten kwam, vooral te danken zijn aan de goede resultaten in de Verenigde Staten. In eigen land zag de groep niet alleen de omzet dalen door de hevige promotiestrijd (-0,8% tot 1,2 miljard euro), maar ook nog eens het aantal klanten dalen. Koppel daar een daling van de operationele marge aan (van 4,8% naar 3,1% op één jaar), en u weet meteen hoe laat het is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Back to top