Delhaize wil in toekomst álle onverkochte voeding wegschenken

Delhaize wil in toekomst álle onverkochte voeding wegschenken

Supermarktketen Delhaize wil tegen 2020 de volle 100 procent van de onverkochte foodproducten wegschenken aan sociale verenigingen. Zo wil het bedrijf voedselverspilling tot een minimum herleiden en mensen in nood helpen.

150 maaltijden per dag

Delhaize werkt sinds 2012 samen met lokale organisaties om niet-verkochte verse producten vanuit supermarkten te verdelen via sociale organisaties. Momenteel wordt dat project ondersteund door 30 supermarkten en het distributiecentrum van Ninove. Daarnaast hebben veel zelfstandige winkels soortgelijke initiatieven. Per dag worden er tot 150 maaltijden per supermarkt aangeboden bij 49 verenigingen.

 

Dit jaar wordt het project van Delhaize nog verder uitgebreid: zo staan er al zestig nieuwe verenigingen klaar om het voedsel te herverdelen. Het doel is om tegen 2020 álle doneerbare goederen te verdelen onder de verenigingen.

 

Minder verspilling

Naast het sociale aspect probeert Delhaize zo ook de voedselverspilling tegen te gaan. Delhaize houdt daarom ook zijn voorraden nauwkeurig in de gaten en winkels bestellen enkel de producten die ze nodig hebben. Daarmee wordt verspilling tot een minimum teruggebracht.

 

"Om de voedseloverschotten te beperken, werkt Delhaize ook actief aan de verpakking van haar producten door verpakkingen aan te bieden die afgestemd zijn op de consumptie van producten door alleenstaanden of kleine gezinnen, waardoor ze niet iedere dag restjes moeten weggooien", schrijft Delhaize in een persbericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top