Delhaize wil in toekomst álle onverkochte voeding wegschenken | RetailDetail

Delhaize wil in toekomst álle onverkochte voeding wegschenken

Delhaize wil in toekomst álle onverkochte voeding wegschenken

Supermarktketen Delhaize wil tegen 2020 de volle 100 procent van de onverkochte foodproducten wegschenken aan sociale verenigingen. Zo wil het bedrijf voedselverspilling tot een minimum herleiden en mensen in nood helpen.

150 maaltijden per dag

Delhaize werkt sinds 2012 samen met lokale organisaties om niet-verkochte verse producten vanuit supermarkten te verdelen via sociale organisaties. Momenteel wordt dat project ondersteund door 30 supermarkten en het distributiecentrum van Ninove. Daarnaast hebben veel zelfstandige winkels soortgelijke initiatieven. Per dag worden er tot 150 maaltijden per supermarkt aangeboden bij 49 verenigingen.

 

Dit jaar wordt het project van Delhaize nog verder uitgebreid: zo staan er al zestig nieuwe verenigingen klaar om het voedsel te herverdelen. Het doel is om tegen 2020 álle doneerbare goederen te verdelen onder de verenigingen.

 

Minder verspilling

Naast het sociale aspect probeert Delhaize zo ook de voedselverspilling tegen te gaan. Delhaize houdt daarom ook zijn voorraden nauwkeurig in de gaten en winkels bestellen enkel de producten die ze nodig hebben. Daarmee wordt verspilling tot een minimum teruggebracht.

 

"Om de voedseloverschotten te beperken, werkt Delhaize ook actief aan de verpakking van haar producten door verpakkingen aan te bieden die afgestemd zijn op de consumptie van producten door alleenstaanden of kleine gezinnen, waardoor ze niet iedere dag restjes moeten weggooien", schrijft Delhaize in een persbericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.