Delhaize wil in toekomst álle onverkochte voeding wegschenken | RetailDetail

Delhaize wil in toekomst álle onverkochte voeding wegschenken

Delhaize wil in toekomst álle onverkochte voeding wegschenken

Supermarktketen Delhaize wil tegen 2020 de volle 100 procent van de onverkochte foodproducten wegschenken aan sociale verenigingen. Zo wil het bedrijf voedselverspilling tot een minimum herleiden en mensen in nood helpen.

150 maaltijden per dag

Delhaize werkt sinds 2012 samen met lokale organisaties om niet-verkochte verse producten vanuit supermarkten te verdelen via sociale organisaties. Momenteel wordt dat project ondersteund door 30 supermarkten en het distributiecentrum van Ninove. Daarnaast hebben veel zelfstandige winkels soortgelijke initiatieven. Per dag worden er tot 150 maaltijden per supermarkt aangeboden bij 49 verenigingen.

 

Dit jaar wordt het project van Delhaize nog verder uitgebreid: zo staan er al zestig nieuwe verenigingen klaar om het voedsel te herverdelen. Het doel is om tegen 2020 álle doneerbare goederen te verdelen onder de verenigingen.

 

Minder verspilling

Naast het sociale aspect probeert Delhaize zo ook de voedselverspilling tegen te gaan. Delhaize houdt daarom ook zijn voorraden nauwkeurig in de gaten en winkels bestellen enkel de producten die ze nodig hebben. Daarmee wordt verspilling tot een minimum teruggebracht.

 

"Om de voedseloverschotten te beperken, werkt Delhaize ook actief aan de verpakking van haar producten door verpakkingen aan te bieden die afgestemd zijn op de consumptie van producten door alleenstaanden of kleine gezinnen, waardoor ze niet iedere dag restjes moeten weggooien", schrijft Delhaize in een persbericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top