Delhaize wil in toekomst álle onverkochte voeding wegschenken | RetailDetail

Delhaize wil in toekomst álle onverkochte voeding wegschenken

Delhaize wil in toekomst álle onverkochte voeding wegschenken

Supermarktketen Delhaize wil tegen 2020 de volle 100 procent van de onverkochte foodproducten wegschenken aan sociale verenigingen. Zo wil het bedrijf voedselverspilling tot een minimum herleiden en mensen in nood helpen.

150 maaltijden per dag

Delhaize werkt sinds 2012 samen met lokale organisaties om niet-verkochte verse producten vanuit supermarkten te verdelen via sociale organisaties. Momenteel wordt dat project ondersteund door 30 supermarkten en het distributiecentrum van Ninove. Daarnaast hebben veel zelfstandige winkels soortgelijke initiatieven. Per dag worden er tot 150 maaltijden per supermarkt aangeboden bij 49 verenigingen.

 

Dit jaar wordt het project van Delhaize nog verder uitgebreid: zo staan er al zestig nieuwe verenigingen klaar om het voedsel te herverdelen. Het doel is om tegen 2020 álle doneerbare goederen te verdelen onder de verenigingen.

 

Minder verspilling

Naast het sociale aspect probeert Delhaize zo ook de voedselverspilling tegen te gaan. Delhaize houdt daarom ook zijn voorraden nauwkeurig in de gaten en winkels bestellen enkel de producten die ze nodig hebben. Daarmee wordt verspilling tot een minimum teruggebracht.

 

"Om de voedseloverschotten te beperken, werkt Delhaize ook actief aan de verpakking van haar producten door verpakkingen aan te bieden die afgestemd zijn op de consumptie van producten door alleenstaanden of kleine gezinnen, waardoor ze niet iedere dag restjes moeten weggooien", schrijft Delhaize in een persbericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".