Delhaize wil in toekomst álle onverkochte voeding wegschenken

Delhaize wil in toekomst álle onverkochte voeding wegschenken

Supermarktketen Delhaize wil tegen 2020 de volle 100 procent van de onverkochte foodproducten wegschenken aan sociale verenigingen. Zo wil het bedrijf voedselverspilling tot een minimum herleiden en mensen in nood helpen.

150 maaltijden per dag

Delhaize werkt sinds 2012 samen met lokale organisaties om niet-verkochte verse producten vanuit supermarkten te verdelen via sociale organisaties. Momenteel wordt dat project ondersteund door 30 supermarkten en het distributiecentrum van Ninove. Daarnaast hebben veel zelfstandige winkels soortgelijke initiatieven. Per dag worden er tot 150 maaltijden per supermarkt aangeboden bij 49 verenigingen.

 

Dit jaar wordt het project van Delhaize nog verder uitgebreid: zo staan er al zestig nieuwe verenigingen klaar om het voedsel te herverdelen. Het doel is om tegen 2020 álle doneerbare goederen te verdelen onder de verenigingen.

 

Minder verspilling

Naast het sociale aspect probeert Delhaize zo ook de voedselverspilling tegen te gaan. Delhaize houdt daarom ook zijn voorraden nauwkeurig in de gaten en winkels bestellen enkel de producten die ze nodig hebben. Daarmee wordt verspilling tot een minimum teruggebracht.

 

"Om de voedseloverschotten te beperken, werkt Delhaize ook actief aan de verpakking van haar producten door verpakkingen aan te bieden die afgestemd zijn op de consumptie van producten door alleenstaanden of kleine gezinnen, waardoor ze niet iedere dag restjes moeten weggooien", schrijft Delhaize in een persbericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top