Delhaize wint “choco”-rechtszaak tegen Ferrero

Delhaize wint “choco”-rechtszaak tegen Ferrero

Delhaize mag zijn hazelnootpasta wel degelijk ‘choco’ blijven noemen, ook al zit er strikt genomen geen chocolade in. Nutella-producent Ferrero was daarvoor naar de Brusselse handelsrechter gestapt, maar kreeg over de hele lijn ongelijk.

 

“Een kwestie van dagelijks taalgebruik”

Het hele dispuut draait eigenlijk rond twee elementen: enerzijds vindt Ferrero dat Delhaize zijn hazelnootpasta op het etiket niet mag omschrijven als ‘choco’ omdat er geen chocolade in zit (Nutella omschrijft zichzelf systematisch als 'hazelnootpasta'), anderzijds wil Ferrero dat Delhaize zijn beweringen intrekt dat zijn chocopasta gezonder, duurzamer en minder vet is omdat er ‑ anders dan bij bijvoorbeeld Nutella ‑ geen palmolie in zit.

 

De Franstalige Brusselse handelsrechter heeft echter beide eisen van tafel geveegd, zo meldt de Franstalige zakenkrant L’Echo. Volgens de rechter gebruikt Delhaize het woord ‘choco’ enkel om aan te geven hoe de pasta smaakt en is de term ‘choco’ in het dagelijkse taalgebruik een afkorting van ‘chocoladepasta’ of ‘chocopasta’, niet noodzakelijk van ‘chocolade’. Daarnaast vond de rechter dat de gezondheidsclaims van Delhaize niet moeten worden verboden, omdat niet bewezen is dat ze niet kloppen.

 

Ferrero had een dwangsom gevraagd van 1.250 tot 100.000 euro per inbreuk alsook publicatie van de rechterlijke uitspraak in de media, maar het bedrijf kreeg dus zelf het deksel op de neus.