Delhaize wint “choco”-rechtszaak tegen Ferrero | RetailDetail

Delhaize wint “choco”-rechtszaak tegen Ferrero

Delhaize wint “choco”-rechtszaak tegen Ferrero

Delhaize mag zijn hazelnootpasta wel degelijk ‘choco’ blijven noemen, ook al zit er strikt genomen geen chocolade in. Nutella-producent Ferrero was daarvoor naar de Brusselse handelsrechter gestapt, maar kreeg over de hele lijn ongelijk.

 

“Een kwestie van dagelijks taalgebruik”

Het hele dispuut draait eigenlijk rond twee elementen: enerzijds vindt Ferrero dat Delhaize zijn hazelnootpasta op het etiket niet mag omschrijven als ‘choco’ omdat er geen chocolade in zit (Nutella omschrijft zichzelf systematisch als 'hazelnootpasta'), anderzijds wil Ferrero dat Delhaize zijn beweringen intrekt dat zijn chocopasta gezonder, duurzamer en minder vet is omdat er ‑ anders dan bij bijvoorbeeld Nutella ‑ geen palmolie in zit.

 

De Franstalige Brusselse handelsrechter heeft echter beide eisen van tafel geveegd, zo meldt de Franstalige zakenkrant L’Echo. Volgens de rechter gebruikt Delhaize het woord ‘choco’ enkel om aan te geven hoe de pasta smaakt en is de term ‘choco’ in het dagelijkse taalgebruik een afkorting van ‘chocoladepasta’ of ‘chocopasta’, niet noodzakelijk van ‘chocolade’. Daarnaast vond de rechter dat de gezondheidsclaims van Delhaize niet moeten worden verboden, omdat niet bewezen is dat ze niet kloppen.

 

Ferrero had een dwangsom gevraagd van 1.250 tot 100.000 euro per inbreuk alsook publicatie van de rechterlijke uitspraak in de media, maar het bedrijf kreeg dus zelf het deksel op de neus.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.