Delhaize wint “choco”-rechtszaak tegen Ferrero

Delhaize wint “choco”-rechtszaak tegen Ferrero

Delhaize mag zijn hazelnootpasta wel degelijk ‘choco’ blijven noemen, ook al zit er strikt genomen geen chocolade in. Nutella-producent Ferrero was daarvoor naar de Brusselse handelsrechter gestapt, maar kreeg over de hele lijn ongelijk.

 

“Een kwestie van dagelijks taalgebruik”

Het hele dispuut draait eigenlijk rond twee elementen: enerzijds vindt Ferrero dat Delhaize zijn hazelnootpasta op het etiket niet mag omschrijven als ‘choco’ omdat er geen chocolade in zit (Nutella omschrijft zichzelf systematisch als 'hazelnootpasta'), anderzijds wil Ferrero dat Delhaize zijn beweringen intrekt dat zijn chocopasta gezonder, duurzamer en minder vet is omdat er ‑ anders dan bij bijvoorbeeld Nutella ‑ geen palmolie in zit.

 

De Franstalige Brusselse handelsrechter heeft echter beide eisen van tafel geveegd, zo meldt de Franstalige zakenkrant L’Echo. Volgens de rechter gebruikt Delhaize het woord ‘choco’ enkel om aan te geven hoe de pasta smaakt en is de term ‘choco’ in het dagelijkse taalgebruik een afkorting van ‘chocoladepasta’ of ‘chocopasta’, niet noodzakelijk van ‘chocolade’. Daarnaast vond de rechter dat de gezondheidsclaims van Delhaize niet moeten worden verboden, omdat niet bewezen is dat ze niet kloppen.

 

Ferrero had een dwangsom gevraagd van 1.250 tot 100.000 euro per inbreuk alsook publicatie van de rechterlijke uitspraak in de media, maar het bedrijf kreeg dus zelf het deksel op de neus.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top