Delhaize wint “choco”-rechtszaak tegen Ferrero

Delhaize wint “choco”-rechtszaak tegen Ferrero

Delhaize mag zijn hazelnootpasta wel degelijk ‘choco’ blijven noemen, ook al zit er strikt genomen geen chocolade in. Nutella-producent Ferrero was daarvoor naar de Brusselse handelsrechter gestapt, maar kreeg over de hele lijn ongelijk.

 

“Een kwestie van dagelijks taalgebruik”

Het hele dispuut draait eigenlijk rond twee elementen: enerzijds vindt Ferrero dat Delhaize zijn hazelnootpasta op het etiket niet mag omschrijven als ‘choco’ omdat er geen chocolade in zit (Nutella omschrijft zichzelf systematisch als 'hazelnootpasta'), anderzijds wil Ferrero dat Delhaize zijn beweringen intrekt dat zijn chocopasta gezonder, duurzamer en minder vet is omdat er ‑ anders dan bij bijvoorbeeld Nutella ‑ geen palmolie in zit.

 

De Franstalige Brusselse handelsrechter heeft echter beide eisen van tafel geveegd, zo meldt de Franstalige zakenkrant L’Echo. Volgens de rechter gebruikt Delhaize het woord ‘choco’ enkel om aan te geven hoe de pasta smaakt en is de term ‘choco’ in het dagelijkse taalgebruik een afkorting van ‘chocoladepasta’ of ‘chocopasta’, niet noodzakelijk van ‘chocolade’. Daarnaast vond de rechter dat de gezondheidsclaims van Delhaize niet moeten worden verboden, omdat niet bewezen is dat ze niet kloppen.

 

Ferrero had een dwangsom gevraagd van 1.250 tot 100.000 euro per inbreuk alsook publicatie van de rechterlijke uitspraak in de media, maar het bedrijf kreeg dus zelf het deksel op de neus.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Back to top