Delhaize zet prijsvechter Red Market stop

Delhaize zet prijsvechter Red Market stop

Delhaize heeft besloten om te stoppen met zijn discountformule Red Market. Alle winkels blijven wel behouden en worden in de toekomst omgevormd naar AD Delhaize of Proxy Delhaize. Voor vrijwel elk filiaal is al een overnemer gevonden.

Laboratorium

Delhaize startte in 2009 met Red Market, toen de eerste winkel opende in Gembloux. Momenteel zijn er dertien filialen van de keten, waarvan tien in Wallonië. Delhaize gebruikte de winkels daarbij vooral als laboratorium om nieuwe retailconcepten uit te testen. Onder andere volledige self-scanning, aanschuiven in slang aan de kassa, een vlakke en efficiënte winkelorganisatie, gebruik van shelfreadypackaging, nieuwe promo-en marketingtactieken en ruimere openingsuren passeerden bij Red Market de revue en vonden later hun weg naar Delhaize.

 

Omdat het grote en risicovolle investeringen zou vereisen om de keten uit te rollen over heel België, wordt nu besloten om het concept stop te zetten. De winkels blijven wel behouden en ook alle werknemers blijven aan de slag. Voor de dertien filialen wordt nu een zelfstandige uitbater gezocht.

 

Snel overnemers gevonden

Volgens Roel Dekelver, woordvoerder van Red Market, zijn er al overnemers gevonden voor tien winkels en zijn de gesprekken rond de drie overige winkels nog gaande. In de loop van deze maand worden alle supermarkten omgebouwd en begin december moeten alle uithangborden van Red Market uit het straatbeeld verdwenen zijn.