Delhaize ziet potentieel voor “honderden winkels” in Indonesië | RetailDetail

Delhaize ziet potentieel voor “honderden winkels” in Indonesië

Delhaize ziet potentieel voor “honderden winkels” in Indonesië

In een openhartig gesprek met Beste Belegger, het maandblad van de Vlaamse Federatie van Beleggingsclubs en Beleggers, legt Pierre-Olivier Beckers, gedelegeerd bestuurder van Delhaize Groep, zijn kaarten op tafel. En een van die kaarten ligt duidelijk in Indonesië, waar de groep voor 51% eigenaar is van Super Indo, een keten van 73 supermarkten op de eilanden Java en Sumatra. 

“Super Indo kan nieuw Food Lion-verhaal worden”

Delhaize is al actief in Indonesië sinds 1998, de periode net na de val van ex-generaal Soeharto. “Het waren woelige tijden met veel onzekerheid. Onze eerste jaren hebben wij daarom de tijd genomen om eerst een goed concept te ontwikkelen en om te zien in welke richting het land zou evolueren”, zegt Beckers. “Vandaag staan wij klaar om de groei er te versnellen. Wij zien er enorme mogelijkheden. Ons concept loopt er heel goed en wij boeken al winst. Dankzij de grootte van het land zien wij er een enorm potentieel”.


Pierre-Olivier BeckersVolgens de Delhaize-topman heeft Super Indo zelfs alles in huis om een nieuw Food Lion-verhaal te worden. “Indonesië is het vierde grootste land ter wereld met binnenkort 300 miljoen inwoners. Dat is groot genoeg om er nog honderden winkels te openen. Dus dat is onze focus.”


Al is Beckers bereid om er zijn tijd voor te nemen, net zoals Delhaize dat ook deed in de Verenigde Staten: “De groei en de ontwikkeling van de supermarkten in het zuidoosten van de VS waren in 1974 al op gang gekomen. Maar er waren nog enorme mogelijkheden voor Food Lion. Daar zijn wij op minder dan 30 jaar van 14 naar een 1.200-tal winkels gegroeid.”

Eerst Indonesië, dan de rest van Azië

“De bedoeling is om in Indonesië te blijven”, antwoordt Beckers op de vraag of zijn groep vanuit Indonesië de rest van Azië wil veroveren. “Wij zien het land niet in eerste instantie als een springplank naar de rest van Azië. Maar als wij er groot succes zouden hebben, kunnen wij op termijn, met onze managementervaring daar, wel in andere landen in de regio op de markt komen.”


Voor twee van die landen, Thailand en Singapore, zou dat dan een tweede kennismaking zijn. De eerste was maar van korte duur: “In Thailand waren de resultaten niet wat we gehoopt hadden. Er was onmiddellijk een enorme concurrentie en de markt evolueerde al snel in de richting van vooral de hypermarkten. Dus hebben wij snel beslist ons uit die markt terug te trekken. In Singapore was het wel een succes. Wij waren er nummer drie op de markt. De nummer twee, Dairy Farm, heeft ons dan benaderd met ‘an offer you can’t refuse’. Dus daar zijn wij op ingegaan.”

 

Al blijft het natuurlijk ook in Indonesië afwachten op de reacties van de concurrenten. Zoals collega Carrefour een aantal keer aan de lijve heeft mogen ondervinden, kan men zich aan de Aziatische markt ook lelijk verbranden.

 

Lees hier het volledige interview met Pierre-Olivier Beckers.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.