Delhaize ziet potentieel voor “honderden winkels” in Indonesië | RetailDetail

Delhaize ziet potentieel voor “honderden winkels” in Indonesië

Delhaize ziet potentieel voor “honderden winkels” in Indonesië

In een openhartig gesprek met Beste Belegger, het maandblad van de Vlaamse Federatie van Beleggingsclubs en Beleggers, legt Pierre-Olivier Beckers, gedelegeerd bestuurder van Delhaize Groep, zijn kaarten op tafel. En een van die kaarten ligt duidelijk in Indonesië, waar de groep voor 51% eigenaar is van Super Indo, een keten van 73 supermarkten op de eilanden Java en Sumatra. 

“Super Indo kan nieuw Food Lion-verhaal worden”

Delhaize is al actief in Indonesië sinds 1998, de periode net na de val van ex-generaal Soeharto. “Het waren woelige tijden met veel onzekerheid. Onze eerste jaren hebben wij daarom de tijd genomen om eerst een goed concept te ontwikkelen en om te zien in welke richting het land zou evolueren”, zegt Beckers. “Vandaag staan wij klaar om de groei er te versnellen. Wij zien er enorme mogelijkheden. Ons concept loopt er heel goed en wij boeken al winst. Dankzij de grootte van het land zien wij er een enorm potentieel”.


Pierre-Olivier BeckersVolgens de Delhaize-topman heeft Super Indo zelfs alles in huis om een nieuw Food Lion-verhaal te worden. “Indonesië is het vierde grootste land ter wereld met binnenkort 300 miljoen inwoners. Dat is groot genoeg om er nog honderden winkels te openen. Dus dat is onze focus.”


Al is Beckers bereid om er zijn tijd voor te nemen, net zoals Delhaize dat ook deed in de Verenigde Staten: “De groei en de ontwikkeling van de supermarkten in het zuidoosten van de VS waren in 1974 al op gang gekomen. Maar er waren nog enorme mogelijkheden voor Food Lion. Daar zijn wij op minder dan 30 jaar van 14 naar een 1.200-tal winkels gegroeid.”

Eerst Indonesië, dan de rest van Azië

“De bedoeling is om in Indonesië te blijven”, antwoordt Beckers op de vraag of zijn groep vanuit Indonesië de rest van Azië wil veroveren. “Wij zien het land niet in eerste instantie als een springplank naar de rest van Azië. Maar als wij er groot succes zouden hebben, kunnen wij op termijn, met onze managementervaring daar, wel in andere landen in de regio op de markt komen.”


Voor twee van die landen, Thailand en Singapore, zou dat dan een tweede kennismaking zijn. De eerste was maar van korte duur: “In Thailand waren de resultaten niet wat we gehoopt hadden. Er was onmiddellijk een enorme concurrentie en de markt evolueerde al snel in de richting van vooral de hypermarkten. Dus hebben wij snel beslist ons uit die markt terug te trekken. In Singapore was het wel een succes. Wij waren er nummer drie op de markt. De nummer twee, Dairy Farm, heeft ons dan benaderd met ‘an offer you can’t refuse’. Dus daar zijn wij op ingegaan.”

 

Al blijft het natuurlijk ook in Indonesië afwachten op de reacties van de concurrenten. Zoals collega Carrefour een aantal keer aan de lijve heeft mogen ondervinden, kan men zich aan de Aziatische markt ook lelijk verbranden.

 

Lees hier het volledige interview met Pierre-Olivier Beckers.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.