Delhaize ziet potentieel voor “honderden winkels” in Indonesië

Delhaize ziet potentieel voor “honderden winkels” in Indonesië

In een openhartig gesprek met Beste Belegger, het maandblad van de Vlaamse Federatie van Beleggingsclubs en Beleggers, legt Pierre-Olivier Beckers, gedelegeerd bestuurder van Delhaize Groep, zijn kaarten op tafel. En een van die kaarten ligt duidelijk in Indonesië, waar de groep voor 51% eigenaar is van Super Indo, een keten van 73 supermarkten op de eilanden Java en Sumatra. 

“Super Indo kan nieuw Food Lion-verhaal worden”

Delhaize is al actief in Indonesië sinds 1998, de periode net na de val van ex-generaal Soeharto. “Het waren woelige tijden met veel onzekerheid. Onze eerste jaren hebben wij daarom de tijd genomen om eerst een goed concept te ontwikkelen en om te zien in welke richting het land zou evolueren”, zegt Beckers. “Vandaag staan wij klaar om de groei er te versnellen. Wij zien er enorme mogelijkheden. Ons concept loopt er heel goed en wij boeken al winst. Dankzij de grootte van het land zien wij er een enorm potentieel”.


Pierre-Olivier BeckersVolgens de Delhaize-topman heeft Super Indo zelfs alles in huis om een nieuw Food Lion-verhaal te worden. “Indonesië is het vierde grootste land ter wereld met binnenkort 300 miljoen inwoners. Dat is groot genoeg om er nog honderden winkels te openen. Dus dat is onze focus.”


Al is Beckers bereid om er zijn tijd voor te nemen, net zoals Delhaize dat ook deed in de Verenigde Staten: “De groei en de ontwikkeling van de supermarkten in het zuidoosten van de VS waren in 1974 al op gang gekomen. Maar er waren nog enorme mogelijkheden voor Food Lion. Daar zijn wij op minder dan 30 jaar van 14 naar een 1.200-tal winkels gegroeid.”

Eerst Indonesië, dan de rest van Azië

“De bedoeling is om in Indonesië te blijven”, antwoordt Beckers op de vraag of zijn groep vanuit Indonesië de rest van Azië wil veroveren. “Wij zien het land niet in eerste instantie als een springplank naar de rest van Azië. Maar als wij er groot succes zouden hebben, kunnen wij op termijn, met onze managementervaring daar, wel in andere landen in de regio op de markt komen.”


Voor twee van die landen, Thailand en Singapore, zou dat dan een tweede kennismaking zijn. De eerste was maar van korte duur: “In Thailand waren de resultaten niet wat we gehoopt hadden. Er was onmiddellijk een enorme concurrentie en de markt evolueerde al snel in de richting van vooral de hypermarkten. Dus hebben wij snel beslist ons uit die markt terug te trekken. In Singapore was het wel een succes. Wij waren er nummer drie op de markt. De nummer twee, Dairy Farm, heeft ons dan benaderd met ‘an offer you can’t refuse’. Dus daar zijn wij op ingegaan.”

 

Al blijft het natuurlijk ook in Indonesië afwachten op de reacties van de concurrenten. Zoals collega Carrefour een aantal keer aan de lijve heeft mogen ondervinden, kan men zich aan de Aziatische markt ook lelijk verbranden.

 

Lees hier het volledige interview met Pierre-Olivier Beckers.


 

Tags: