Deliveroo-koeriers verliezen strijd tegen directie | RetailDetail

Deliveroo-koeriers verliezen strijd tegen directie

Deliveroo-koeriers verliezen strijd tegen directie
Shutterstock

De gesprekken tussen de directie en de vakbonden bij Deliveroo zijn gisteren afgesprongen. De directie houdt voet bij stuk, waardoor alle koeriers vanaf 1 februari als zelfstandige aan de slag moeten.

 

“Njet over hele lijn”

De onderhandelingen rond die overstap naar het nieuwe statuut voor de koeriers zijn al enkele weken aan de gang. De vakbonden zien het immers niet zitten om iedereen als zelfstandige aan het werk te zetten, omdat de koeriers daardoor heel wat zekerheden verliezen. Deliveroo wil echter niet wijken en koeriers die de overstap niet maken, die verliezen hun baan.

 

"We kregen een njet over de hele lijn", zegt vakbondsafgevaardigde Steven Steyaert aan De Morgen. "Wij willen dat alle koeriers een contract krijgen als werknemer, maar ze moeten dus zelfstandige worden. De enige toegeving die de directie deed, is dat alle werknemers een helm en fietslichtjes krijgen."

 

“Flexibel en goed betaald”

Deliveroo van zijn kant zegt dan weer dat de vakbonden zich te stug opstellen. "Sinds begin dit jaar dienen zich elke week duizend mensen aan om voor ons te werken. Wij bieden flexibel en goed betaald werk aan", aldus de directie. "We hebben een voorstel ingediend dat de koeriers meer zekerheid zou bieden voor hun inkomen en zijn verrast dat het collectief dat verworpen heeft."

 

Vanaf donderdag zullen alle koeriers dus als zelfstandige moeten werken. Daarbij worden ze voortaan betaald per bestelling en niet langer per uur.

 

De voorbije weken zijn er al een aantal acties geweest van de koeriers om het nieuwe statuut tegen te gaan en in Nederland is één bezorger met hulp van de Nederlandse PvdA zelfs een rechtszaak gestart tegen Deliveroo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.