Denemarken heeft supermarkt voor voedseloverschotten | RetailDetail

Denemarken heeft supermarkt voor voedseloverschotten

Denemarken heeft supermarkt voor voedseloverschotten

In de Deense hoofdstad Kopenhagen is een supermarkt voor voedseloverschotten geopend, genaamd Wefood. Iedereen kan er producten tegen 30% of 50% van de normale prijs kopen.

 

Positief project

Wefood is het initiatief van de ngo Folkekirkens Nødhjælp en richt zich tot iedereen. De doelgroep is dus niet beperkt tot mensen met een laag inkomen, maar viseert ook mensen met aandacht voor milieuproblemen. “Heel wat mensen zien dit als een positieve en politiek correcte manier om het probleem van de voedseloverschotten te benaderen”, liet Per Bjerre van de initiatiefnemende organisatie optekenen.

 

De winkel van Wefood wordt draaiende gehouden door vrijwilligers. De opbrengst ervan gaat naar projecten van de organiserende ngo, die honger in de ontwikkelingslanden wil tegengaan.

 

Verzekerd van aanbod

Aanbod zou er genoeg moeten zijn. Denemarken heeft jaarlijks immers nog altijd 700.000 ton aan voedseloverschotten, zelfs nadat die hoeveelheid de voorbije vijf jaar al met een kwart gereduceerd is. Concreet werkt Wefood samen met de Deense warenhuisketen Fotex, alsook met invoerders van citrusvruchten en groenten.

 

Een draagvlak zou er ook moeten zijn. De winkel werd opgestart met 1 miljoen kroon, omgerekend zowat 134.000 euro, aan fondsen die werden opgehaald via crowdfunding.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.