Derde van de Nederlanders koopt bewust, driekwart eet minder vlees | RetailDetail

Derde van de Nederlanders koopt bewust, driekwart eet minder vlees

Derde van de Nederlanders koopt bewust, driekwart eet minder vlees

Steeds meer Nederlanders kopen bewust. Een derde let in de winkel niet alleen op prijs, kwaliteit en nut, maar laat zich ook leiden door duurzame, politieke of ethische motieven. Driekwart van de consumenten eet minder vlees, koopt biologische eieren, kiest voor fairtrade kleding of deelt producten vanwege het milieu.

 

Bewust wel en niet kopen

In hun streven naar maatschappelijk bewust consumeren kopen steeds meer Nederlanders producten bewust wel en niet. Deze eerste groep (de buycotters) steeg samen met de boycotters, de koopweigeraars van bijvoorbeeld kiloknallers, van ruim een kwart in 2002 naar ruwweg een derde in 2013. Dit blijkt uit het onderzoek Kiezen bij de kassa van het Sociaal Cultureel Planbureau. Biologische eieren kopen mensen bijvoorbeeld wel, omdat men kippen een beter leven toewenst.

 

Ruim driekwart van de consumenten eet ook minder vlees; het aantal flexitariërs nam toe van respectievelijk 70 naar 77 procent in 2012. Het aantal veganisten groeide van 16.000 in 1995 naar 50.000 tot 70.000 mensen vorig jaar. Het aantal deelconsumenten, mensen die gebruik maken van diensten als Thuisafgehaald, Snappcar en Airbnb, zal naar verwachting eveneens toenemen.  

 

Buycotters en boycotters groeien

Consumenten in Nederland kopen over de hele linie minder of geen producten om de eigen ecologische voetafdruk te verkleinen. De groep buycotters en boycotters groeide fors in de afgelopen tien jaar, respectievelijk van 26 naar 33 en van 10 naar 15 procent. De buycotters vormen de grootste groep maatschappelijk bewusten; ongeveer een derde van de Nederlanders koopt producten bewust wél vanwege milieu of dierenrechten. Zo’n 15 procent boycot producten en diensten.

 

Leefstijlpolitiek en 'culture jamming', bijvoorbeeld op een sportschoen van een bekend merk ‘sweatshop’ laten afdrukken, zijn met naar schatting maximaal 5 procent nicheactiviteiten in Nederland.

 

Bewust kopen is deels niche

Maatschappelijk bewust consumeren is in Nederland deels nichegedrag. Een kleine minderheid kiest bewust voor een vegetarische of veganistische leefstijl. Naar schatting is dit respectievelijk 3 tot 4,5 procent en 0,5 procent. Naar schatting 5 procent deelt ook producten en diensten met anderen vanuit milieubewustzijn.

 

Bewuste consumenten zijn over het algemeen hoger opgeleid. De groepen verschillen daarnaast onderling sterk. Nederlandse boy- en buycotters zijn vaker vrouw, actief en geïnteresseerd in politiek en samenleving en groter van vertrouwen dan consumenten die dat niet doen. Ook vegetariërs zijn vaker vrouw uit kleine huishoudens in steden. De consuminderaars zijn gemiddeld wat jonger en hebben eerder een parttime baan.

 

Niet alleen de rijkere klanten zijn overigens bewuste kopers, ook minder kapitaalkrachtige consumenten zijn maatschappelijk bewust. De deelconsumenten, de mensen die producten en diensten delen, verschillen eveneens sterk. De gevers hebben vaker een hoger inkomen, ontvangers horen eerder bij minderbedeelden. Het onderzoek geeft aan dat bewuste consumenten niet alleen degenen met een gevulde portemonnee zijn.

 

Duurzame voedselinitiatieven maken consumenten bewust

Het onderzoek belicht vier kleinschalige duurzame voedselinitiatieven in grote steden om het aanbod aan maatschappelijk bewust consumeren deels in kaart te brengen. Thuisafgehaald deelt maaltijden met buren, voedselcoöperatie Rechtstreex bezorgt voedsel van de boeren in de wijk, stadsboerderij Uit Je Eigen Stad verbindt de stadsmens weer met voeding en Kromkommer wil voedselverspilling beperken door groente zonder modelmaten te redden.

 

Consumenten kunnen met deze initiatieven voedsel in de winkel bijvoorbeeld buycotten, hun leefstijl aanpassen door voedsel te delen met buren, voedselkilometers verminderen of voedselverspilling tegengaan. De kracht van dergelijke voedselinitiatieven ligt in het bewustwordingsproces dat ze bij hun klanten teweegbrengen en de effecten die dit vervolgens op de samenleving heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top