Desinvesteringen drukken op omzet Nestlé | RetailDetail

Desinvesteringen drukken op omzet Nestlé

Desinvesteringen drukken op omzet Nestlé
Shutterstock

De omzet van Nestlé is in het eerste kwartaal van 2017 met 0,4% gestegen naar 21 miljard Zwitserse frank (19,6 miljard euro). De autonome groei was wel 2,3%, maar die werd gedrukt door wisselkoerseffecten en desinvesteringen.

Resultaten binnen prognoses

Van die 2,3% autonome groei kwam 1% er dankzij prijsstijgingen, maar ook het verkochte volume steeg met 1,3%. Voor het volledige boekjaar mikt Nestlé op een autonome groei van 2 tot 4%. In de opkomende markten steeg de autonome omzet met 4,3%, in ontwikkelde markten was dat 0,8%. “Een autonome groei van 2,3% in dit kwartaal ligt binnen onze prognose voor het volledige jaar”, zegt CEO Mark Schneider dan ook: “We werden gestuwd dankzij groei in Azië en de veerkracht van consumenten in Europa.”

 

In de zone Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika daalde de omzet met 6,9% naar 4 miljard Zwitserse frank (3,7 miljard euro). De omzet in die zone werd gedrukt door desinvesteringen, vooral dan de transfer van ijsmerken naar de joint venture Froneri. Daarnaast drukten ook de wisselkoersen met 2,7% op het resultaat. De prijzen bleven vrijwel stabiel.

 

In Noord- en Zuid-Amerika steeg de omzet dan weer met 2,6%, onder andere dankzij 1,8% aan prijsstijgingen. In de Verenigde Staten was er wel een terugval in de verkoop van snoep en producten voor huisdieren. Ook Brazilië blijft voor Nestlé een moeilijke markt. De groei in Mexico blijft zich doorzetten, maar vertraagde wel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.