Deze dertien winkels moeten Delhaize en Ahold verkopen | RetailDetail

Deze dertien winkels moeten Delhaize en Ahold verkopen

Deze dertien winkels moeten Delhaize en Ahold verkopen

De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) heeft de voorgenomen fusie van Delhaize en Ahold goedgekeurd, op voorwaarde dat dertien winkels worden verkocht. De lijst van de betrokken winkels is nu bekend. 

Geen Delhaize-filialen

Het gaat om acht Albert-Heijnwinkels en vijf aangesloten winkels van Delhaize (drie Proxy’s en twee AD Delhaize-winkels). Een beperkt aantal toekomstige projecten van Ahold en Delhaize zullen eveneens moeten worden afgestoten. Er zijn geen geïntegreerde winkels van Delhaize betrokken. 

 

De winkels worden voor alle duidelijkheid verkocht, niet gesloten. De huidige tewerkstellings- en de arbeidsvoorwaarden van de medewerkers zullen in overeenstemming met de Belgische arbeidswetgeving worden gerespecteerd. Wat de verkoop concreet betekent voor de betrokken Delhaize-ondernemers – die immers eigenaar zijn van hun handelsfonds – zal in de komende weken moeten worden uitgeklaard, vernemen we bij Delhaize.

 

De betrokken winkels zullen verkocht moeten worden aan een koper die beschikt over de nodige financiële middelen en bewezen expertise, zodat deze winkels levensvatbare en actieve concurrenten kunnen blijven voor Ahold Delhaize en andere ondernemingen, stelt het persbericht. Tot aan alle vereisten opgelegd door de BMA is voldaan, blijven de Belgische winkels van Albert Heijn en Delhaize afzonderlijk opereren. Met de goedkeuring door de BMA is de mededingingsprocedure in Europa nu afgerond.  

 

De betrokken winkels:

  • Proxy Delhaize Lange Beeldekensstraat, Antwerpen
  • Proxy Delhaize Oude Leeuwenrui, Antwerpen
  • AD Delhaize Monnikenstraat, Berendrecht
  • Proxy Delhaize Hundelgemsesteenweg, Gent
  • AD Delhaize Poederleeseweg, Lille
  • Albert Heijn Bernardsesteenweg, Antwerpen
  • Albert Heijn Groenplaats, Antwerpen
  • Albert Heijn Leuvensesteenweg, Boortmeerbeek
  • Albert Heijn Overpoortstraat, Gent
  • Albert Heijn Engels Plein, Leuven
  • Albert Heijn Dijkstraat, Lokeren
  • Albert Heijn Gentstraat, Oudenaarde
  • Albert Heijn Steenweg Op Gierle, Turnhout
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.